i ett försök att gå igenom alla bra filmer som rekomenderas av de som har liknande smak som jag själv så hr turen kommit till:
Oldboy
En medelålders man med alkoholproblem bli kidnappad från sin familj och fänglsad i 15år. Under tiden han är borta mördas hans fru, vilket leder till en hämndlysten oldboy när han väl kommer ut.
Denna film är kritikerrosad och har ett högt betyg på IMDB. Visst har den sina stunder och blandar råa tortyrscener med humor, tragik och en aning mystik. Dessutom är berättartekniken lite annorlunda vilket gör att upplösningen av filmen blir lite av en twist. Däremot tyckte jag överlag att skådespeleriet var för överdrivet och slagsmålsscenerna var för att uttrycka det milt riktigt dåliga, kanske ett medvetet val för att få till lite humor. jag fick aldrig riktigt greppet på denna film och jag vet faktiskt inte vilken genre jag kslal stoppa in den i, den hade lite av varje och skilde sig från normala spelfilmer vilket kanske iofs är ett gott betyg. Den har 8.4 på IMDB och det tycker jag är högt. jag kan tänka mig att ge den en 7a om jag är snäll och en 6a om jag är på mer normalt humör.