Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2019-08-17, 06:12   #1
rosto
Registered User

Reg.datum: Dec 2004
Kvotering av personal till förskola / skola, bra idé?

Det torde vara allmänt känt att pojkar och män som grupp har sämre skolresultat än flickor / kvinnor.

Anledningen till skrala resultat i skolan kan till en viss del förklaras av att pojkar och flickor mognar olika snabbt, dvs biologiska orsaker. Låt oss bortse från mognadsaspekten i denna tråd.

Mansrollen brukar komma upp, jag utvecklar inte det längre än så men i tråden är det okej att tänka sig att det finns en skillnad mellan män och kvinnor som inte bara utgörs av vem som har äggledare eller sädesledare. Genetisk eller programmerad skillnad? Jag bryr mig inte.

Jag kollade upp lite fakta och ser att i förskolan utgör män 5% av antalet pedagoger. I låg och mellanstadiet är siffran 10-25% lite beroende på hur man sorterar och hittar informationen. Jag tänkte att vi skulle diskutera omkring detta faktum och om vi tror att det påverkar resultaten i skolan.

Håll tråden städad, inga utspel om hur synd det är om alla killar utan kom med genomtänkta inlägg. Jag blev genuint intresserad av denna fråga efter att Emma Leijnse sommarpratade.

Kan det vara en god ide att kvotera in män i förskola / skola?
Hade skolresultaten sett annorlunda ut vid en 50/50 fördelning?
Finns det forskning inom detta?
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:35.