Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2013-08-24, 10:13   #1
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Reg.datum: Dec 2007
Allt vanligare att kategoriskt avfärda andra?

Kommunist, vegan-idiot, din vita KRENGTA man, feministextremist, grå-sousse, borgarsvin, ahh din dumma statist, din förbannade liberal m.m.

Jag upplever att det blir allt vanligare att kategoriskt avfärda andra. Motparten använder något/några nyckelord eller berör ett visst ämne och blir på direkten placerad i ett fack med där man tycker så, så och så. Därmed basta!

Närmast till hands är SD och anti-SD, vilket också var det som fick mig att starta den här tråden då jag inte vill hänge mig något någon av dessa parter, men ändå gång på gång rent kategoriskt blir det beroende på vem jag pratar med. Senast var det en författare, konsult och föreläsare som lever på att kunna iaktta olika paradigmer, när/var/hur/varför dessa skiftar. Han har, utifrån jag sett/läst/hört, en enastående förmåga att verkligen tänka utanför boxen.

Detta utspelade sig på Facebook

Citat:
Personen (P) - statusuppdatering:
Jimmie Åkesson gör förmodligen sin första vettiga analys någonsin. Ja, Jimmie, motståndet mot dig och ditt parti är, för de flesta av oss, inte sakpolitiskt utan djupt personligt. Länk

Jag (J)
Ja och det är tramsigt. Man spelar på samma bongo-trumma som många SD-anhängare, men i en annan del utav rummet.

P
Tycker du det J? Du menar alltså att de bör bemötas med respekt och ges utrymme?

J
Ja. Det blir allt mer hätskt från båda sidor som båda allt oftare antingen tar på sig offerkoftan eller leker martyrer. Det är en farlig utveckling som i kombination med exempelvis ett försvårat ekonomiskt läge kan sluta väldigt illa.
Folk blir allt mer reaktionära istället för progressiva.

P
Då skall nog du och jag vara i olika delar av rummet.

J
Jag ställer mig helst utanför rummet helt och hållet om möjligt!

J
Kan väl flika in att jag inte röstar på SD utan det är Liberala Partiet som gäller för mig som det ser ut just nu.

Därefter blev jag helt sonika avtackad som "vän" till honom med motiveringen: "Jag tog bort mig från din vänlista. De som vill ge SD status av ett normalt parti är, per definition, inte vänner med mig."
Jag vet med mig att jag själv är lika god kålsupare periodvis inom vissa ämnen. Men att den här personen skulle falla in i något sådant trodde jag verkligen inte.

Vad tycker ni själva? Blir det allt mer hätskt och är det allt mer populärt att kategoriskt avfärda andra personer för att man är trött på en viss gruppering? Kan det få några konsekvenser?

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:57.