Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk
För någon vecka sedan fick jag se en riktig alfahane i action. Jag var med min son på 5 år vid en utomhusbassäng för barn. Allt ifrån små rultiga ettåringar till 5-6åringar lekte i poolen, de lite äldre barnen stojade, inkl. min son och åkte vattenrutschkana, men tog (faktiskt) bra hänsyn till de mindre.
Föräldrar låg och solade runt omkring. Vips dyker det upp en rejält överviktig storväxt åttaåring (tror jag) med sin mamma. 8-åringen kliver i poolen och snor en två-årings badanka, knuffar undan en näpen tre-åring och "lånar" en fyraårings vattenpistol och skjuter på de andra barnen. Nån börjar grina. Han skall åka först i vattenrutschkanan, alla ungarna blir tysta och nästan som förstenade, några går upp, föräldrar likaså. Åttaåringen ser verkligen brutal ut med sin (förhållandevis) enorma hydda bredvid resten och ler brett och skrattar...och man kan nästan känna hur alla tänker "Vadfan skall inte mamman säga till ungen? Skall ingen säga till?"
Ungens mamma jobbar stenhårt på brännan och verkar vara blind och döv. Min egen son går upp ur bassängen och säger "Jag vill åka hem nu!", samtidigt som det trycker åttaåringen ner en kanske två årig flickas huvud under vattnet, och då flyger en mamma upp och tar tag i ungen och skäller på honom. Pojken blir inte rädd, inte ledsen, utan förbannad, sliter sig loss och skriker "Släpp mig jävla kärring!", lite munhuggning mellan den mamman och pojkens mamma, sen går dom.
Resten av ungarna börjar så sakteliga leka igen efter de gått.
På bara några minuter lyckades ungen dominera en hel barnpool, få kanske dussinet ungar och föräldrar helt förstummade. Så...jävla...alfa! Det passar även i sammanhanget "Stor fisk i en liten damm" vilket kan vara synonymt med en alfahane, då det ibland beror på kontext.
Applicera det där i ett förhållande så vill förhoppningsvis ingen kvinna ha dig.
|
Såg en i det närmaste identisk situation på en sånn där uppblåsbar hoppmatta. en skitunge i 8-9-årsåldern sökte hela tiden upp småbarn och hoppade så hårt han kunde för att de skulle studsa av. Mitt framför ögonen på småbarnens föräldrar - gång efter gång - utan någon som helst reaktion. Jag stod och betraktade cirkusen i 5-10 minuter och det var helt otroligt hur 8-åringen kunde skrämma bort 3-6 åringarna
och deras föräldrar! Uppseendeväckande att en i själva verket liten skitunge kan tack vare sitt "alfa"-uppförande kan styra och ställa över vuxna män och kvinnor - föräldar med barn!
Skitungens framfart stoppades tvärt genom att jag skickade upp min 2-åring och 4-åring på den nu nästan tomma hoppmattan som bete och sedan tog hand om honom när han kom farandes i syfte ge mina ungar samma behandling som han gett en tiotal ungar tidigare. Några nervösa minuter i väntan på att eventuellt tribalfetto till förälder skulle ha synpunkter på mitt agerade, men något sådant skedde aldrig och harmonin återfann sig åter på hoppmattan.