Nu har det ändå gått ett tag sen vinterbulken startade. Betydligt starkare har man blivit, och vikten på vågen har rört sig uppåt stadigt. Har nu tagit det lugnt med saltet i två dagar för att släppa lite vätska och göra en jämförbar invägning.
Vikt vid journalens start: 76kg
Vikt idag: 79kg
Styrka i basövningar: Stora ökningar
Det är en lagom ökning, man vill nog inte gå upp snabbare än så. Jag har alltså ökat på vågen, och jag lyfter mycket tyngre vikter. Har jag lagt på mig för mycket fett, eller har jag lyckats göra min försiktiga ökning av fett%? Planen var att lägga på mig lite mera fett för att slippa frysa i vinter, men inte för mycket så att jag för för mig att deffa direkt.
Idag när jag ställde mig i det fina optiljuset blev jag väldigt överraskad. Jag hade förväntat mig att ändå se märkbart fetare ut med tanke på viktuppgången, styrkeökningarna och kaloriintaget. Men tydligen har hjärnans fettfobi äntligen lyckats smitta av sig på kroppen. Jag har ju inte alls blivit fetare, tycker tom att vissa ådror/muskler syns bättre. Eftersom att vågen visar mera och att jag lyfter tyngre antar jag att det bör vara ganska stor andel muskelmassa. Dock vet jag inte om jag ser någon större märkbar skillnad där heller, men man blir ju inte Arnold på så kort tid
Slutsats och åtgärd:
Tydligen har jag inte legat på så stort kaloriöverskott som jag trott. Eftersom att jag faktiskt vill slippa frysa så brutalt som tidigare vintrar så väljer jag ändå att öka kaloriintaget ytterligare. Jag har kört på 3200kcal som bas + kalorier för aktiviteter. Det har väl blivit att jag har hamnat mellan 4000-4500 kcal totalt. Nu ska jag öka basintaget till minst 3300, kanske tom 3400. Med 200 kcal mer varje dag bör jag lägga på mig ett kg fett på drygt en månad.
Kort och gott: Jag har inte blivit fetare av bulken ---> ät ännu mera
Som jag tidigare har nämnt äter jag extremt kontrollerat och strikt. Undviker Fett och Fruktos så gott det går och fyller på mina kalorier i form av stärkelserika kolhydrater (Det blir mycket havregrynsgröt). Jag äter även 350-400g protein per dag. Jag har en teori om att så länge man håller sig till glukos och protein, så är det ganska svårt för kroppen att omvandla dessa näringsämnen till kroppsfett, oavsett om man äter som ett monster. Så planen framöver är alltså att göra allt på samma sätt som innan, fast bara äta snäppet mera av det jag redan äter.
Jag är grymt nöjd med resultaten så här långt. Ända jag har att klaga på är att jag tydligen räknat lite fel på min kaloriförbrukning och intag..
Den första bilden är på 76kg (23 oktober). De två andra idag på 79kg (14 december).