Fortsätt "bulk" eller deff?
Hej! Jag är helt ny här på forumet förutom att jag läst en hel del här, hämtat övningstips och liknande men sen nu läste jag en ny sak som jag inte visste innan.. Jag läste att man kan lägga på sig 3-4 kg muskler/år, vilket jag antar är olika person person men nått runt där?
Okej min situation då!
NU: 192cm lång, 94 kg
Jag började styrketräning på gym nu efter nyår 2012 och vägde då 71 kilo då jag innan nyår körde mycket löpning etc. Men bestämde mig för att gå upp i vikt och bygga muskler efter nyår då jag alltid varit smal och fått höra det från typ alla, alltid?
Nu har jag sedan nyår gått upp från 71kg till ~94 kg och jag förstår ju själv att det inte bara är muskler, dock är jag ju inte fet.. Men nu på senare tid tycker jag själv att jag inte växer så mycket volym och det har nån kompis kommenterat också, men jag ökar i styrka! Jag äter 3500~ kalorier varje dag, hade strikt kontroll med väga/räkna för några månader sen men lärt mig uppskatta och jag får fortfarande upp i vikt!
Min fråga är nu, är det lönt att fortsätta "bulka" för att bygga volym eller ska jag deffa lite ett tag och sedan bygga igen? Tanken från början var att bygga till Februari, sen inleda en 4 månader deff för sommaren. Känns onödigt att fortsätta försöka bygga volym om det inte går framåt!
Blev mycket text nu, säkert nått mer ni behöver veta för att ge mig råd men hoppas nån av er varit i samma sits eller helt enkelt vet hur det funkar!
Tack!
Johan
|