|
Om testosteronets påverkan
Jag snackade igår med lite feminister av den "extrema" typen och lite annat vänsterfolk och då kom vi såklart in på ämnet män och kvinnor efter några timmar. Jag råkade säga någonting om att män och kvinnor var olika varpå jag direkt fick kommentaren, "Haha, påstår du att män och kvinnor är olika?!". Sedan fick man dra fram det där klassiska konceptet att rent biologiskt finns det olikheter.
Jag påstod att testosteronet hos mannen är ett exempel på våra olikheter och att testonivån kan höjas och sänkas av olika anledningar och påverka mannen liksom östrogenet hos kvinnan, fast på olika sätt.
Hur som helst hade jag inte direkt några belägg för vad jag sa, men folk attackerade direkt och hävdade att man inte kan påverka testosteronet i kroppen och att testosteronet egentligen inte ha någon påverkan på humöret i kroppen - exempelvis att man blir mer taggad, frustrerad, aggressiv osv osv.
I brist på kunskap om området visste jag inte vad jag skulle kontra med när en av dem lät ganska övertygande när han sa det, men jag satt fortfarande och WTF:ade. Jag har i alla fall inte hört något liknande.
Kort fattat sa de också att om en man gjorde om sig till kvinna så blev han en kvinna lika mycket som alla andra kvinnor. Då påstod jag att "Ehhm, men mannen får fortfarande inte den vitala delen att föda barn och saknar äggstockar och liknande och kan därmed inte bli kallad renodlad kvinna". Då blev de sura på mig och sa "MEN VADDÅ?! En kvinna som inte har möjligheten att föda barn för att hon är steril då?! Ska inte hon bli kallad för kvinna?"...
Då försökte jag på något vis dra fram att de fortfarande har kvar mekanismen i kroppen, även om den inte fungerar som den ska - men det var dödsdömt att försöka övertyga dem om det.
Är det jag som är konservativ och har brist på fakta i det här fallet eller vad är det frågan om? Jag hade inte så mycket att kontra med och de lär väldigt övertygande...
|