Godkväll ärade medlemmar!
Intro
Har den senaste tiden åter funnit gnistan i mig som tändes när jag började gymma för ca 5 år sen. Detta ville jag nu börja dokumentera nånstans och finna motivation från annat håll - umgås inte med jätte träningsinspirerade människor så att säga.
Vem är då denne påg ifrån årgång 92?
Har påbörjat mitt 5:e år och har sen ca 3,5 år tillbaka kört 5 gånger i veckan dock hållit dålig kost och detta har resulterat i dåliga resultat. Har tröttnat på att inte växa (även om man gör det lite lite lite...) och måste börja ta tag i saker och ting.
Väger in på 94 kg, för 5 år sen vägde jag 93 kg. Låt er dock inte förskräckas utav denna siffra! Vikten har varierat som lägst 82 kg och toppat 104 kg (ganska badass imo, såg inte så jätte fräsch ut dock..).
Mål
Målet med journalen är framför allt att kunna skriva av sig lite hur det gått med passen (kanske inte på daglig basis, men på reguljär basis någon gång i veckan). Kommer att behöva motivation och tips från folket när jag planerat färdigt deffen inför kommande årsskifte (bör vara igång inom 1 månad).
Behöver även finna min morot, jag tror det ligger i att när jag öppnat mig så vill jag inte verka misslyckad och kommer nog känna mig illa tvungen att fortsätta med "de goda vanorna".
Fakta om mig:
Ålder: 92:a, blir 20 om ca 1,5 månad.
Vikt: 94 kg
Mått: - Midja: 93 cm
- Arm: 43 cm (spänd)
- Lår: 62 cm
- Vad: 43 cm
Vikter som lyfts:- Marklyft: Tränar med 175 x 5 (dvs ingen maxning) detta med bälte och straps (jag vet, jävla dåligt men döm mig inte för det...)
- Bänk: Tränar med 105 x 4, 3 set (inte heller maxning). Har tappat suget efter att träna bröst, hur hemskt som helst men true shit.
- Hantelpress: 45 kg hantlar x 5, 3 set (tränat ett tag, misstänkte fusk och sänkte ner till 42 kg, känns mkt bättre).
- Knäböj: 120 kg pretty deep och med bälte (har mer att komma med)
- Benpress: 200 kg, resetar räkningen och tar senaste träningsvikten - även här mer att komma med!
Allmänt anser jag mig ganska svag, jag skyller detta på mitt lata jag och mina usla kostvanor jag har haft. Misstolka mig rätt, har inte ätit skräpmat och sådant, men har inte fått i mig strikt med protein och utifrån detta stannat upp. I början är detta inte så väsentligt men på senare tid när man börjat nå en viss nivå har det bara blivit svårare och svårare att låta bli.
Kost
Inledningsvis har jag börjat titta på kostvanor ur perspektivet; hur mycket ska jag nu äta för att kunna gå ner i vikt.
Utifrån formlerna jag fått fram ligger ideal kcal in per dag på ca 3000 kcal (beräknat på formlerna jag funnit och även på
Matkalkyl.se).
Mitt lilla projekt med mig själv är uppdelat i två delar, först och främst att bli rippad. Har alltid drömt om det och är inte nöjd med mig själv. Därefter ska jag lägga mig på plus igen - dock även detta under strikt föda så att säga. Växa långsamt och undvika den jävla magen jag har - även om man inte kommer ifrån det vid bulk.
Åter till kosten. Jag kommer att ligga på nivåerna som rekommenderas på de flesta sidor och även ifrån deff-guiden här på sidan, 2 g protein/ kg kroppsvikt, 1 g fett/ kg kroppsvikt. Därefter resten kollisar; blandat snabba och långsamma och allt som allt hamna på ett underskott på ca 500 kcal, enligt rekommendationer från de flesta!
Varför jag gör så här är att jag vill bli av med mitt överflödiga fett fast ändå kunna bibehålla musklerna jag har, känns så olidligt dumt att fortsätta bygga utan resultat och inte få den kropp jag vill. När väl detta är nått kan jag tänka mig att dra på kcal och gå upp i vikt - men inte enligt principen "äta allt jag ser" utan mera strikt för att undvika att gå samma öde tillmötes.
Ska så gott som hålla mig ifrån alkoholen, även om fester och dylikt kommer fortsätta och jag kommer även att dricka vid vissa tillfällen - livet är för kort att inte dricka något alls - dock prioriteras kost och träning i denna eran!
Avslutning
Det var nog det mesta av mina personliga frågeställningar som under alldeles för lång tid varit förtryckta under mitt lata skal där jag nu på högskolan tröttnat på att vara halvt soffpotatis halv biff, utan det är dags att ta chansen och bli störst bäst och vackrast i årskullen!
Avslutar med att posta ganska nya bilder, två från idag och en ifrån nån vecka sen!
Uppdaterar till att börja med träning och hur mitt schema är upplagt, när jag väl kommit igång med kosten så kommer även den att postats. Det kan förekomma lite teser och tankar kring vad jag ska käka under den första tiden - i förberedande syfte - man kan aldrig vara för lite förberedd!
Väl mött, polackski