2007-01-09, 14:16
|
|
Banned User
Reg.datum: Nov 2004
|
beläggningsarbetare(asfalt)
Jag ska förmodligen gå en utbildning på 5 månader vilket resulterar i att jag blir asfaltsläggare och garanterat jobb.
Tänkte höra om det är någon som har erfarenhet eller vet mycket om yrket. Vad jag förstått så är det ju säsongsbetonat, mycket slit o långa dagar men helt okej betalt.
|
|
|
2007-01-09, 15:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2006
|
Säsongsbetonat = Jävligt varmt iom att den svenska sommarn inte är vad den var på 90-talet (regning och med väldigt växlande väder)
När man typ sitter i venten och snackar lite, ni vet, typ dödar lite imbued water elementals i caverns of lfarhrar och typ en glowing battleaxe of mondraginin +3 droppar, och den är sharpened! Man bara typ skriker ut i venten och jolten sprutar.
|
|
|
|
2007-01-09, 15:35
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Empe
Säsongsbetonat = Jävligt varmt iom att den svenska sommarn inte är vad den var på 90-talet (regning och med väldigt växlande väder)
|
jo det har jag förstått men det kan det ju va värt det är ju bra cash vad jag hört.
|
|
|
2007-01-09, 15:36
|
|
Gokkiz!
Reg.datum: Nov 2006
|
jag sommarjobba med skiten ett år och det var ingen lek.. gick iofs med skyffel o kasta ut asfalten. varmt, stressigt och jävligt tungt tyckte jag att det var iaf. Det nya är väl att man ska jobba in timmarna man går hemma på vintern nu också så det blir nog en del långa dagar. pejjen ska va bra vad jag har hört
|
|
|
2007-01-09, 15:38
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mikal
jag sommarjobba med skiten ett år och det var ingen lek.. gick iofs med skyffel o kasta ut asfalten. varmt, stressigt och jävligt tungt tyckte jag att det var iaf. Det nya är väl att man ska jobba in timmarna man går hemma på vintern nu också så det blir nog en del långa dagar. pejjen ska va bra vad jag har hört
|
aja men det är väl skönt att slita lite=) för bra pengar sliter jag gärna 12-14 timmar per dag hehe.
|
|
|
2007-01-09, 15:42
|
|
Gokkiz!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jesper
aja men det är väl skönt att slita lite=) för bra pengar sliter jag gärna 12-14 timmar per dag hehe.
|
Går du med en läggare blir det ju inte fullt lika slitsamt  lycka till
|
|
|
2007-01-09, 15:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Lite nyfiken, vad krävs det för betyg för att bli asfaltsläggare, samt vart kan man utbilda sig till det?
|
|
|
|
2007-01-09, 15:54
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Miiix
Lite nyfiken, vad krävs det för betyg för att bli asfaltsläggare, samt vart kan man utbilda sig till det?
|
Det som eventuellt jag ska få göra är via ett samarbete mellan NCC och arbetsförmedlingen , 5 månaders utbildning sen jobb.
|
|
|
2007-01-09, 20:25
|
|
Banned
Reg.datum: Jul 2004
|
Citat:
|
asfalt...betyg?
Om jag inte minns helt fel så är det inte betygen som är avgörande.
|
|
|
2007-01-09, 20:53
|
|
Gokkiz!
|
Citat:
|
När jag gick i gymnasiet för 2 år sen fanns det bara gymnasiell asfaltsinriktning på Tullängsskolan enligt lärarna. För det var man iaf tvungen att gå Bygg första året, sen välja anläggningsinriktningen i tvåan och sen asfalt i trean. Har för mej att vet var 160 poäng för att komma in när jag börja där
|
|
|
2007-01-09, 19:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jesper
|
Och vad är bra med pengar i dina ögon.........................??
|
|
|
2007-01-09, 19:53
|
|
Går i vanliga skor.....
Reg.datum: Jan 2002
|
http://bv.byggare.com/asfaltarbetare.asp
Asfaltare går under byggavtalet. Lönen för fullärd med yrkesbevis ligger mellan 140-180 kr/timme
|
|
|
2007-01-09, 19:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
"Beläggningsarbetare"
Å herre jävlar, vad fina namn vi hittar på
Snart heter väl snickare, "Träbyggnadstekniker" 
Plåtslagare=Plåtberedningstekniker
Rörmokare=Rörtekniker
Kalla det för vad det är! Ingen tar illa vid
|
|
|
2007-01-09, 20:05
|
|
El grande salami
Reg.datum: Jul 2006
|
Det är bra att arbetsförmedlingen kan erbjuda såna här utbildningar med garanterat jobb efter avslutat utbildning till arbetslösa.
|
|
|
2007-01-09, 20:06
|
|
Går i vanliga skor.....
Reg.datum: Jan 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Capt
"Beläggningsarbetare"
Å herre jävlar, vad fina namn vi hittar på
Snart heter väl snickare, "Träbyggnadstekniker" 
Plåtslagare=Plåtberedningstekniker
Rörmokare=Rörtekniker
Kalla det för vad det är! Ingen tar illa vid 
|
Vi som är i branschen säger beläggningsarbetare. Att folk utanför branschen tror att det enda de gör är att köra asfalt kan vi leva med. Snickare? Inredningssnickare? Byggnadssnickare? Finsnickare? Möbelsnickare? Allihop är snickare - men det blir onekligen lättare att hålla isär kompetenserna om man använder rätt beteckning. Själv är jag timmerman. Timmermän och snickare samlas ihop under beteckningen träarbetare.
På samma sätt finns flera olika inriktningar inom både plåt och VVS, men eftersom alla hantverksyrken innefattar så oerhört många specialiteter finns det också olika namn på olika yrkeskategorier.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:12.
|

|