Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-25, 20:52   #1
Vildarawk
Registered User

Vildarawks avatar

Reg.datum: Nov 2009
Rökt sidfläsk, tillagning (lite smånojjig!)

Tjena kolo!

Läget: Mor min är bortflugen i ett par dagar. Tyckte inte jag skulle leva på kvarg och div. äggrätter så hon ordnade så att jag skulle kunna laga panna på rökt sidfläsk (med salviasmak på pannan).

Hon hade skrivit bryn fläsket, vilket i min mening betyder "fräs på skiten till du tycker det ser gott ut". Medans jag satt och mumsade i mig för fullt så kommer jag att tänka på om fläsket behöver vara genomstekt, då det är griskött. Men det är ju _rökt_ sidfläsk, så det är ju redan tillagat. eller?

Nämnde detta för bror min som ballade ur och sa att vi skulle dö. Hans nojja har delvis smittat av sig så jag tänkte bara kolla. Bör rökt sidfläsk vara genomstekt? Var tärningar på 1 centimenter, om det spelar roll.

...det var jävligt gott iaf
Vildarawk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-25, 21:16   #2
NiCrue
Registered User

NiCrues avatar

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Vildarawk Visa inlägg
Tjena kolo!

Läget: Mor min är bortflugen i ett par dagar. Tyckte inte jag skulle leva på kvarg och div. äggrätter så hon ordnade så att jag skulle kunna laga panna på rökt sidfläsk (med salviasmak på pannan).

Hon hade skrivit bryn fläsket, vilket i min mening betyder "fräs på skiten till du tycker det ser gott ut". Medans jag satt och mumsade i mig för fullt så kommer jag att tänka på om fläsket behöver vara genomstekt, då det är griskött. Men det är ju _rökt_ sidfläsk, så det är ju redan tillagat. eller?

Nämnde detta för bror min som ballade ur och sa att vi skulle dö. Hans nojja har delvis smittat av sig så jag tänkte bara kolla. Bör rökt sidfläsk vara genomstekt? Var tärningar på 1 centimenter, om det spelar roll.

...det var jävligt gott iaf
Rökt sidfläsk bör genomstekas.
Med tanke på att du stekte sidfläsket i tämligen små tärningar så ska det ju ganska mycket till för att köttet inte ska ha blivit genomstekt.

Jag tror inte att du behöver oroa dig det minsta, med andra ord.
NiCrue är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-25, 21:35   #3
Vildarawk
Registered User

Vildarawks avatar

Reg.datum: Nov 2009
Tackar för svaret! Alltid skönt å höra att man inte behöver oroa sig, även om tvivlet gnager

tills nästa gång, hur ser man om fläsket är genomstekt då? rosa innan -> rosa efter?
Vildarawk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-26, 16:56   #4
NiCrue
Registered User

NiCrues avatar

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Vildarawk Visa inlägg
Tackar för svaret! Alltid skönt å höra att man inte behöver oroa sig, även om tvivlet gnager

tills nästa gång, hur ser man om fläsket är genomstekt då? rosa innan -> rosa efter?
Köttets färg avslöjar om fläsköttet är genomstekt eller inte.
Dock kan jag hålla med om att det är svårare att se på just sidfläsk.
En tumregel kan då vara att steka det ca. 4-5 min/sida.

Om inte annat så märker du på köttets konsistens om köttet är färdigt eller inte. Genomstekt fläskkött är mycket "stummare" än rått dito.
NiCrue är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-26, 11:56   #5
jianon
Registered User

Reg.datum: Apr 2009
I Norrland äter vi rökt sidfläsk som det är, dvs utan ytterligare tillagning. Bör även rökt skinka genomstekas?
jianon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-26, 13:32   #6
Mr.Sjöborg
Registered User

Mr.Sjöborgs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Det är skillnad på varmrökt och kallrökt, tex bacon kallröks(dvs fortf rått) medans t ex rökt makrill varmröks

f_lakecastle@insta

Citat:
Ursprungligen postat av Kwon Visa inlägg
Hur kommer det sig att en Nekrofil hittar sin väg till Kolozzeum?
Mr.Sjöborg är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:20.