Plasma=mogen teknik, bra till: film, tv tittande samt sportsändningar,problemet med inbränningar nästan borta, de som ev blir "tvättas bort" när du fortsätter se på film/tv/dator, damen hemma har somnat många gånger med plasman på och när jag vaknat på morgonen så är det stillbild med kanal logga men ingen inbränning som består, försvinner så fort man byter kanal till något som har sändning.
LCD= teknik som fortfarande utvecklas starkt, bra till

ator samt tv-spel.
Plasma bättre på att återge svärta, rörelser
lcd bättre vid användning i ljusa rum, dagtid etc.
Köpte en 42" Panasonic PX70, sitter på 3 meters avstånd och var beredd att lämna den mot en 37" då jag tyckte den fyllde hela väggen...kan tänka mig en 50" idag.
Full hd behövs/märks bara vid 46-50" eller större och om man sitter närmare än 2 meter till tv:n.
Då det gäller att få bättre bild så kan du bli besviken, en gammal bra tjock tv återger analoga signaler bättre än en lcd/plasma samt att större bild ger ju även större fel i en dålig sändning, jämför med att förstora kort, kan bli grynigt vid förstoringar när det var klar bild före i original. Jag fick skaffa digital tv till min 42", det blev kass bild med det analoga som jag hade via det gamla kabel-tv nätet
Jämför dock teknik i lika prisklass ej billig lcd mot dyr plasma eller tvärtom.