2005-12-30, 20:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
Grub , du skrev :"Sukralos har inga i dag kända signifikanta och vetenskapligt bevisade biverkningar.Om någon av dom har cancerpåverkan är okänt". Jag blev förstås lycklig och googlade och försökte hitta ngt slags sötningsmedel typ hermsetas, för att börja använda ngt som var lite hälsosamare nu när vi börjar dra oss mot deff-tider. Iaf så snubblade jag över läknen http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/...750277,00.html och fick spader.. även ldenna länk http://www.2000taletsvetenskap.nu/nyheter/sukralos.htm dök upp och spädde på min oro. Nu vet jag vad termen källkritik innebär och vet att jag inte använt mig så värst mkt av det, men blir ändå lite orolig nu när jag förstått att inget verkar vara helt klart näre gäller sötningsmedel. Så jag undrar, är det du eller "Göran Petersson, professor i kemisk miljövetenskap vid Chalmers" som har bäst hum om detta. Är det sukralos som är det minst hälsofarliga sötningsmedlet eller?
Blir iaf helt tokig över att folk inte kan vara överens.. tyvärr är det så att när folk är professorer och doktorer försvinner ofta folks sunda förnuft och litar blint på vad de säger, inklusive mig.
|
|
|
2005-12-30, 20:03
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Läs den här tråden:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...ad.php?t=58563
Och SLV:s svar:
http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=12660
Det är alltså en professor i miljövetenskap som surrar om något han inte förstår sig på. SLV:s toxikologer vet garanterat mer, och t o m min utbildning är betydligt gedignare. Ordet "professor" betyder inte så mycket när det handlar om en professur i något annat ämne än det relevanta...
Det ligger inga publicerade eller opublicerade studier hemma hos professorer Peterson i miljövetenskap, som inte finns tillgängliga för någon annan.
|
|
|
2006-01-02, 14:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2005
|
Lite mer fakta om någon är nyfiken...
En 33 cl cola light innehåller 79,2mg Aspartam och 42,9mg Acelsulfan-k.
30 gram protein pulver innehåller ca 120mg Aspartam.
ADI, rekommenderat maxintag är 40mg/kg = 3200mg/dag för en person som väger 80kg
Även om man käkar 4 protein drinkar och några cola light om dagen, ligger man väldigt långt under gränsvärdet. Men det hjälper ju tyvärr inte om det visar sig vara farligt ändå...
Sukralos ADI ligger på max 15 mg/kg jämfört med Aspartam på 40mg/kg
Har försökt hitta svar på varför Sukralos har så mycket lägre ADI, men kan inte hitta, någon som vet här?
|
|
|
2006-01-02, 14:56
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Obs att ADI för aspartam är satt innan dom senaste årens studier som visar en påverkan på minnes- och inlärningsfunktion samt en möjlig cancerkoppling.
|
|
|
2006-02-07, 12:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2005
|
Hur har det gått med den studien då?
|
|
|
2006-02-07, 13:03
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Vilken? Studien jag refererar till i första inlägget? Den blev publicerad då och har varit fullt tillgänglig ända sedan dess.
|
|
|
2006-02-07, 13:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2005
|
Men var det inte någon studie som inte hade blivit "granskad" än, som beskyllde aspartam för något? Eller det kanske var den? Isåfall är jag ute och cyklar.
|
|
|
2006-02-07, 20:06
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2005
|
Jag har efter bästa förmåga följt aspartamdiskussionerna här på Kolozzeum under några år, och är inte riktigt klar över vad man bör göra. Jag har väldigt stor användning för Fun Light som innehåller Aspartam och Aselsulfam K, men vill heller inte ta några risker då det finns påvisade biverkningar av båda substanserna. Det enda jag känner som vettigt att göra är att fråga: avstår du själv från de ovannämnda substanserna Grub?
Du tycker säkert det ät tjatigt då det var uppe tidigare att du kunde säga vad som helst och folk skulle lyssna, men då jag vet att du underbygger dina påståenden med fakta och utifrån din utbildning har lättare än mig att dra slutsatser som räknar in all nödvändig och tillgänglig information, väger dina påståenden och även åsikter lite tyngre än somliga andras för mig!
|
|
|
2006-02-07, 20:37
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av Perscitus
JDet enda jag känner som vettigt att göra är att fråga: avstår du själv från de ovannämnda substanserna Grub? 
|
Ja. Åtminstone från regelbundet bruk. Dricker jag ett glas aspartamsötad Pepsi en gång i månaden så gör det varken till eller från eller ökar risken för något.
Sackarin och cyklamat undviker jag fullständigt, alltid och i alla former.
|
|
|
2007-10-16, 16:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2003
|
Jag letar också efter alternativ. Jag slutade med Whey-80 förra veckan då det gick upp för mig att det innehåller aspartam. Har kört på Gainomax sen dess. Det innehåller ingen konstgjord sötning vad jag kan se? Bara socker.
Men vad finns det för alternativ? Kan någon skriva punkt för punkt vad som finns och var man köper det.
Hade varit väldigt tacksam! Jag har mailat ************* om detta men det blev vidarebefodrat till deras produktansvarige eller vad det var. Och hon har inte svarat än, blev vidarebefodrat i torsdags
Tack på förhand!
PS. Varför i hela friden censureras g y m g r o s s i s t e n väck? DS.
|
|
|
2007-10-16, 16:41
|
|
Jag har fel. :(
Reg.datum: Mar 2006
|
Finns väl rätt många sorter proteinpulver, som är sötade med sukralos?
|
|
|
|
2007-10-16, 19:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDark
Det innehåller ingen konstgjord sötning vad jag kan se? Bara socker.
Men vad finns det för alternativ? Kan någon skriva punkt för punkt vad som finns och var man köper det.
|
Någonting utan konstgjord sötning är jag ute efter. Ursäkta om jag inte skrev det så tydligt.
|
|
|
2007-10-16, 19:55
|
|
Living life in peace
Reg.datum: Nov 2002
|
Köp naturellt vassle vetja
|
|
|
2009-08-09, 13:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Sackarin och cyklamat undviker jag fullständigt, alltid och i alla former.
|
I vilka livsmedel finns sackarin och cyklamat?
MVH
|
2009-08-09, 13:38
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Läsk, saft, drycker, sylt, tuggummi, bakverk, bantningspulver, kosttillskott, efterrätter, glass, bordsötningsmedel.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:32.
|

|