2006-11-14, 16:13
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf A Big
Konditionsträning ca 300-440 kcal/h...
|
Räknar man med de siffrorna lär energiunderskott definitivt vara boven i dramat för utebliven hypertrofi.
Nej just ja.. glömde att konditionsträning=promenader på kolo...
|
|
2006-11-14, 16:29
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert
Du tänker på Ellington Darden / Arthur Jones. Visst visst, men sådan träning är knappast den som bygger mest muskler, enligt de undersökningar jag läst om (i Kraemer & Flecks bok).
|
Finns också undersökningar som tyder på motsatsen. Vilka som har rätt vågar jag dock inte säga något om. Det är väl isåfall något man får prova själv, om man är nyfiken. Både Jones och Darden har dock lyckats producera väldigt bra resultat hos många(Darden har en del exempel i sina böcker, med standardiserade före- och efterbilder).
Citat:
Jag har läst några av Dardens böcker men inte sett några undersökningar som antyder att syreupptagningsförmågan förbättras särskilt mycket av sådan träning. Har du sett sådana?
|
Darden har vad jag förstått inte för vana att fylla sina böcker med vetenskapliga referenser. Hans mål tycks, från det jag läst, vara att beskriva, förklara och föra vidare de träningsmetoder han(och AJ) jobbat med i en herrans massa år. Han talar mer utifrån erfarenhet än all den forskning han har läst(eller bedrivit). Sen om det går att backa upp med forskning vet jag inte, men det är väl isåfall något man får leta upp på egen hand.
Hursomhelst, du skall inte behöva forskning för något så uppenbart. Om du tvivlar är jag övertygad om att jag skulle kunna ändra din uppfattning på max 20 min, om vi skulle hitta ett tillräckligt folktomt gym. Inte för att jag är någon expert, utan för att det är så jäkla effektivt på att få igång hjärtat.
|
|
|
2006-11-14, 16:40
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Karl_alfred
Du skrev bra kondition och de tror jag knappt men okej.
|
Vad är bra kondition? Om det är maratonlöpare du tänker på så, nej det lär du inte bli av den träningen. Är det bra syreupptagningsförmåga däremot, så är det en annan sak.
Kanske är det syreupptagningsförmågan du tänker på, men i vilket fall som helst får man skilja dessa åt. Vill du t.ex. springa jäkligt långt måste du också vara duktig på att just springa och musklerna kräver hög uthållighet(det senare går väl kanske att få av riktig högreps träning).
Är det syreupptagningen som skall förbättras så, varför inte? Du tror inte det ger något att ligga nära maxpuls genom ett helt träningspass? Måste inte musklerna förses med syre - jäkligt mycket syre dessutom?
|
|
|
2006-11-14, 18:00
|
|
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Reg.datum: May 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Hursomhelst, du skall inte behöva forskning för något så uppenbart. Om du tvivlar är jag övertygad om att jag skulle kunna ändra din uppfattning på max 20 min, om vi skulle hitta ett tillräckligt folktomt gym. Inte för att jag är någon expert, utan för att det är så jäkla effektivt på att få igång hjärtat.
|
Jag ber att få ha en annan uppfattning. Jag har provat HIT, både i Dardens senare variant, såväl som Arthur Jones mer ursprungliga variant, som en tredje variant som inte har med dessa herrar att göra. Jag håller med om att jag kan få hög puls med dessa metoder, men vidhåller att:
1) Det är usla metoder för att skaffa sig bra kondis
2) Traditionell volymträning fungerar bättre om man vill skaffa sig muskler.
När jag skriver "jag har provat" menar jag inte små löjliga experiment om ett en vecka eller så utan flera månader i sträck. Det som händer är att utvecklingen stagnerar tämligen snabbt. Konditionen blir inte heller direkt bättre.
Slutsatsen är alltså fortfarande för mig att kondition och styrketräning i samma pass inte är förenligt.
/BB
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
|
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
|
|
|
|
2006-11-14, 18:11
|
|
Banned User
|
Isåfall har du gjort något fel, vad vet jag inte. Eller menar du att man kan ta sig igenom ett riktigt hårt pass - utan någon vila - gärna alternerandes övningar som breathing squats, pullovers, chins och dips, utan bra kondition? Menar du att det inte skulle kräva riktigt bra syresupptagningsförmåga? Isåfall har du helt enkelt inte provat det som jag har gjort.
|
|
|
2006-11-14, 19:25
|
|
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Reg.datum: May 2006
|
Citat:
Isåfall har du gjort något fel, vad vet jag inte. Eller menar du att man kan ta sig igenom ett riktigt hårt pass - utan någon vila - gärna alternerandes övningar som breathing squats, pullovers, chins och dips, utan bra kondition? Menar du att det inte skulle kräva riktigt bra syresupptagningsförmåga? Isåfall har du helt enkelt inte provat det som jag har gjort.
|
Ja. Jag menar att jag du får en annan typ av uthållighet än kondis av denna träning. Och kom inte och säg att det inte är samma sak vi snackar om - jag har drabbats av alla symptom som lätt skalle, yrsel, och kraftigt illamående. Faktum är att ett sådant pass är riktigt  . Ett par gånger har jag varit tvungen att sätta mig i ett hörn med huvudet mellan knäna för att få ordning på illamåendet.
Jag försöker inte säga att sådana pass inte är jobbiga, för det är de. Däremot är de vare optimala konditionsbyggare eller styrkebyggare.
För att du ska kunna köra tillräckligt tungt för att bygga muskler lägger Arthur Jones in viloperioder i passen, ett par minuter åt gången. Detta lär sabotera konditionsbiten till viss del (alt. kan man se det som intervallträning). Ska du köra optimalt för kondis blir passet knappast särskilt muskelbyggande.
Jag har överhuvudtaget svårt att syssla med viktträning för kondis. Vikterna blir så låga att det mer är frågan om kardio än kondisträning. Med meningsfulla vikter får man mjölksyra mycket snabbt.
Huvudpoängen jag har är att sådana pass vare sig är optimala ur byggarperspektiv eller kondisperspektiv - enligt min erfarenhet.
Och jodå, min puls har nog varit nära max flera gånger när jag sysslade med mina HIT-experiment. Men vill jag bygga kondis beger jag mig ut i löparspåret.
Vill jag bygga muskler kör jag volymträning. HIT lämnar jag... därhän.
/BB
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
|
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
|
|
|
|
2006-11-14, 19:51
|
|
*Mysplutten*
Reg.datum: Dec 2002
|
Citat:
Vad är bra kondition? Om det är maratonlöpare du tänker på så, nej det lär du inte bli av den träningen. Är det bra syreupptagningsförmåga däremot, så är det en annan sak.
Kanske är det syreupptagningsförmågan du tänker på, men i vilket fall som helst får man skilja dessa åt. Vill du t.ex. springa jäkligt långt måste du också vara duktig på att just springa och musklerna kräver hög uthållighet(det senare går väl kanske att få av riktig högreps träning).
Är det syreupptagningen som skall förbättras så, varför inte? Du tror inte det ger något att ligga nära maxpuls genom ett helt träningspass? Måste inte musklerna förses med syre - jäkligt mycket syre dessutom?
|
För mig är det iaf att just kunna prestera högt inom olika konditionsgrenar. Springa en mil runt 35 kanske, 5 km på 15-16 min, då har man bra kondis.
Anna säger:
o de är fina
Anna säger:
har fin benstomme
209 Westman says:
min po0lare han den trackasserade typen
209 Westman says:
blev attackerad av en bäver
209 Westman says:
när han sket i skogen
Anna says:
kvinnor kan inget de är en myt
|
|
|
2006-11-14, 20:41
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert
Ja. Jag menar att jag du får en annan typ av uthållighet än kondis av denna träning. Och kom inte och säg att det inte är samma sak vi snackar om...
/BB
|
Vad är det för annan typ av uthållighet då? Som sagt ställs det extremt höga krav på just syresättningen av musklerna, och om den biten funkar bra(vilken den ju måste göra för att klara ett sånt pass), har man väl bra kondition?
Fast jag vill återigen poängtera att jag jämställer det inte med extremt uthålliga muskler, för det får man inte med vanlig styrketräning inom vanliga repetitionsintervall.
Citat:
För att du ska kunna köra tillräckligt tungt för att bygga muskler lägger Arthur Jones in viloperioder i passen, ett par minuter åt gången. Detta lär sabotera konditionsbiten till viss del (alt. kan man se det som intervallträning). Ska du köra optimalt för kondis blir passet knappast särskilt muskelbyggande.
|
Jag skulle se det som just något liknande intervallträning. Sen om man vill kan man ta bort all vila också - optimalt eller inte(finns antagligen forskning som tyder på båda delarna).
Citat:
Huvudpoängen jag har är att sådana pass vare sig är optimala ur byggarperspektiv eller kondisperspektiv - enligt min erfarenhet.
|
Optimalt ur något perspektiv tänker jag inte påstå att det är. En optimal träning skulle jag säga är anpassad efter individen.
Citat:
Ursprungligen postat av Karl_alfred
För mig är det iaf att just kunna prestera högt inom olika konditionsgrenar. Springa en mil runt 35 kanske, 5 km på 15-16 min, då har man bra kondis.
|
Vad jag menar är att kunna prestera högt inom olika konditionsgrenar, just visar hur bra man är inom det området och inte nödvändigtvis hur bra ditt kardiovaskulära system är(även om du såklart måste ha det senare också).
En sprinter skulle t.ex. aldrig klara sig bra på längre sträckor, men ger det honom dålig kondis för det? Det beror ju snarare på stora explosiva muskler, som inte funkar bra på längre sträckor.
Så det är klart, vill du springa milen på 35 minuter är det bäst att du övar på att springa milen, inte knäböj och marklyft. Vill du däremot mer allmänt ha en bra kondition går det att göra i gymet. Jag vet, för jag har gjort jäkligt stora förbättringar på den punkten.
Och det vore ju onekligen märkligt om inte kroppens syreupptagningsförmåga förbättrades om man utsätter den för extrema påfrestningar där just syreupptaget är viktigt, eller hur?
|
|
|
2006-11-14, 22:24
|
|
Mjölkad användare
Reg.datum: Feb 2005
|
Jag körde inte HIT, men väldigt intensiva helkroppspass, under en period på några månader. Jag tyckte mig märka en skillnad i spåret, främst i backarna då jag inte fick lika mkt mjölksyra.
För övrigt är jag ett offer av problematiken kring att träna en konditionskrävande sport på hög nivå och samtidigt älska styrketräning, det är svårt och det går inte så fort som man kan önska.
|
|
|
2006-11-14, 22:45
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2005
|
Citat:
|
Är artikeln tillämpbar fortfarande eller har revolutionerande upptäckter gjorts sedan 1999?
|
|
|
2006-11-14, 22:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av heraso
Är artikeln tillämpbar fortfarande eller har revolutionerande upptäckter gjorts sedan 1999?
|
Du menar om tiden har förändrat människans fysologi sedan dess.
Nej, jag tycker att den här artikeln är helt ok utifrån dagens kunskaper om fysologi och de två som har skrivit artikeln tillhör den absoluta eliten inom ämnesområdet.
Tanken var nog mer att väcka tankar om värdet i den sammanfattande artikeln som Grub presenterade för gemene man/kvinna. Innehållet var inte okänt för världen innan artikeln kom utan varit vetskap under kanske hundra år.
Senast redigerad av Ulf A Big den 2006-11-14 klockan 22:57.
|
|
|
2006-11-15, 08:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Citat:
|
Läste genom artikeln nu på morgonen, då det var ett tag sedan jag sist läste den. Artikeln förklarar på ett bra och pedagogiskt sätt mekanismerna bakom det kroppens sätt att reagera eller anpassning till den omgivande miljön.
2006-11-15, 21:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Whattf.. Ska jag behöva lägga av med joggningen och tennisen för att kunna bygga muskler optimalt? men om man styrketränar och käkar rejält en dag sen ett par dagar senare joggar man eller utför konditionsträning och käkar väldigt rejält då borde det väl snarare vara positiv påverkan?
|
|
|
2006-11-15, 21:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2005
|
Citat:
Läste genom artikeln nu på morgonen, då det var ett tag sedan jag sist läste den. Artikeln förklarar på ett bra och pedagogiskt sätt mekanismerna bakom det kroppens sätt att reagera eller anpassning till den omgivande miljön.
|
Har läst artikeln idag. Tack för tipset, ny kunskap och fördjupad kunskap lyser alltid upp tillvaron.
|
|
|
2006-11-15, 21:17
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Emil_Larsson
Whattf.. Ska jag behöva lägga av med joggningen och tennisen för att kunna bygga muskler optimalt? men om man styrketränar och käkar rejält en dag sen ett par dagar senare joggar man eller utför konditionsträning och käkar väldigt rejält då borde det väl snarare vara positiv påverkan?
|
Det är inte återhämtningen eller näringsintag som är påverkande faktorer, utan motsatta signalmekanismer på cellnivå som hämmar varandra. Men "lägga av med" är att gå till överdrift.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:39.
|

|