Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-02-07, 10:04   #136
William
The Fat-Master

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Signalmekanismerna påverkar hela kroppen, men den arbetande muskulaturen mer.
Har du ngn referens till det?
Gammal 2008-02-07, 11:42   #137
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av William Visa inlägg
Vad är det för fel på studien som tråden bygger på? Ja tycker den gav ganska bra svar på det.
Både signalmekanismer men även exempelvis påverkan på glykogennivåer nämns ju.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-07, 12:00   #138
William
The Fat-Master

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Vad är det för fel på studien som tråden bygger på? Ja tycker den gav ganska bra svar på det.
Du får gärna utveckla det ganska bra svaret som artikeln ger eftersom jag inte hittar det när jag läser artikeln.

Om du kollar min quote så bad jag om referens för påståendet att "Signalmekanismerna påverkar hela kroppen, men den arbetande muskulaturen mer".

Det finns ingen referens i artikeln tråden bygger på, vad jag kan se.

I de humanstudier där man faktiskt undersökt signalmekanismerna har man gjort detta i benmuskulatur, såvitt jag vet. Givetvis från samma biopsier, då återigen från benmuskulatur.

Jag har svårt att se hur studier på benmuskulatur kan ge slutsater om effekter på helkroppsnivå. Om det finns en studie som undersökt signaleringsmekanismer på helkroppsnivå är jag intresserad av att läsa den.

Därav min post ovan.
Gammal 2008-02-07, 15:15   #139
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Du får gärna utveckla det ganska bra svaret som artikeln ger eftersom jag inte hittar det när jag läser artikeln.
Jag tror du missuppfattade mitt inlägg lite, jag menar inte ATT det framgår utan att jag tolkade det som så. Det var egentligen lite jag som undrade om jag feltolkat den.

Just för att jag uppfattade det som jag gjorde men inte du, alltså vet inte jag mer. Verkar som att du har betydligt mer på fötterna om det än vad jag har, för uppenbarligen verkar det inte ge så tydliga svar som jag fattat för.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-07, 16:40   #140
William
The Fat-Master

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jag tror du missuppfattade mitt inlägg lite, jag menar inte ATT det framgår utan att jag tolkade det som så. Det var egentligen lite jag som undrade om jag feltolkat den.

Ah, då är jag med. Jag trodde att det var precis tvärtom, att jag missat ngt i artikeln.
Gammal 2008-02-07, 19:40   #141
lamer_85
Registered User

Reg.datum: Jan 2008
Den bör väl minska även på kroppsfettet? i alla fall i det långa loppet om man kör på det ett tag. Som bekant tar det ju sin tid, men jag hänger med på vad du menar ändå. Bara det att jag tycker ändå det borde bränna kroppsfett med efterhand eller?
Tack för svaret
lamer_85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-20, 16:50   #142
Tanner
Registered User

Tanners avatar

Citat:
Jag är också intresserad av detta då jag inte sett något sådant påstående tidigare.
Gammal 2008-02-26, 14:34   #143
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Exercise professionals seeking to develop evidence-based training programs rely on several training principles demonstrated through research and professional experience. In an effort to further research examining these principles, an investigation was designed and completed to evaluate the compatibility of cardiovascular endurance and neuromuscular power training. Sixteen Division-I collegiate baseball players were divided into two training groups with lower body power measured before and after their college playing season. The two groups differed in training in that one group performed moderate- to high-intense cardiovascular endurance training 3-4 days per week throughout the season, while the other group participated in speed/speed endurance training. A significant difference between groups (P < .05) was identified in the change in lower body power during the baseball season. During the season, the endurance training group decreased an average of 39.50 +/- 128.03 watts while the speed group improved an average of 210.63 +/- 168.96 watts. These data demonstrate that moderate- to high-intense cardiovascular endurance and neuromuscular power training do not appear to be compatible when performed simultaneously. For baseball players, athletes who rely heavily on power and speed, conventional baseball conditioning involving significant amounts of cardiovascular endurance training should be altered to include more speed/power interval training.
J Strength Cond Res. 2008 Jan;22(1):230-234. Noncompatibility of Power and Endurance Training Among College Baseball Players.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-26, 14:51   #144
GurraGo
Registered User

GurraGos avatar

Reg.datum: Apr 2007
Sååå, mer eller mindre den gamla vanliga; du blir bara på det du tränar?

I alla fall vad jag kan läsa. Baseball innebär ju att man springer mkt korta sträckor i mkt högt tempo. Innebär att lägga vikt vid träning som betonar hjärt- och lugnkapacitet (cardiovascular= rätt översättning) gynnar inte dessa spelare lika mkt som att betona intervall/speed-träning ?

Eller kan man dra andra slutsatser av den ? Alltid intressant att bli styrkt i det som anses gälla i alla falll.

Blod,svett och tårar - min journal
GurraGo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-17, 17:36   #145
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg

Slartibartfasts avatar

Reg.datum: Apr 2002
Hur snabbt "ska" man märka om ens konditionsträning sabbar styrketräningen? Är effekten kumulativ eller akut? Jag minns att jag körde tre styrkepass i veckan och tre 30-minuters löppass i veckan under deffen för ett par tre år sedan, och jag kan inte säga att jag skulle ha märkt att styrkan minskade nämnvärt. Det handlade iofs bara om kanske 1-2 månader med den träningsvolymen.

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-17, 19:24   #146
maRRtin
Registered User

maRRtins avatar

Reg.datum: Dec 2005
Jag har sedan nyår sprungit ca 10 km varje morgon (med vissa undantag några veckor men i snitt 6 pass i veckan 60 - 70 km) och jag har inte heller märkt någon försämring, snarare tvärt om.
Gjorde t ex PB i knäböj förra veckan. Min form har dessutom blivit hårdare, men vikten står stilla på 78 kg.

Men jag vet ju inte om jag blivit ännu starkare om jag låtit bli att löpträna.
maRRtin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-17, 19:41   #147
Snorkelfarsan
Registered User

Snorkelfarsans avatar

Reg.datum: Mar 2008
Citat:
Ursprungligen postat av maRRtin Visa inlägg
Jag har sedan nyår sprungit ca 10 km varje morgon (med vissa undantag några veckor men i snitt 6 pass i veckan 60 - 70 km) och jag har inte heller märkt någon försämring, snarare tvärt om.
Gjorde t ex PB i knäböj förra veckan. Min form har dessutom blivit hårdare, men vikten står stilla på 78 kg.

Men jag vet ju inte om jag blivit ännu starkare om jag låtit bli att löpträna.
En snabb fråga till dig, springer du innan frukost? Och är milen du springer varje morron i deff-syfte eller i syfte att bli en bättre löpare?

(nyfiken för min egen skull)
Snorkelfarsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-17, 19:55   #148
maRRtin
Registered User

maRRtins avatar

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Snorkelfarsan Visa inlägg
En snabb fråga till dig, springer du innan frukost? Och är milen du springer varje morron i deff-syfte eller i syfte att bli en bättre löpare?

(nyfiken för min egen skull)
Jag springer innan frukost ja.

Mest för att jag gillar att springa, men också för att bli en bättre löpare, hälsoaspekterna och man kan äta mycket mat. Anledningen till att jag springer på morgonen är för att det funkar bäst med vardagen för tillfället.
På eftermiddagarna kan man styrketräna, hänga med sina homies eller vad man nu vill göra.

-edit-
Jag var en tjockis på gymnasiet, det vill jag aldrig bli igen.
maRRtin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-17, 20:02   #149
Snorkelfarsan
Registered User

Snorkelfarsans avatar

Reg.datum: Mar 2008
Ok, det låter som en bra anledning. Och ja, morgonen är fördelaktig att träna på av många anledningar.

Tack för svaret!
Snorkelfarsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-17, 20:44   #150
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
jag kan inte säga att jag skulle ha märkt att styrkan minskade nämnvärt.
Det handlar väl inte främst om att styrkan eller muskelvolymen nödvändigtvis måste minska, utan om att maximal muskel- och styrketillväxt hämmas.

Jag tränar massor av kondis varje dag, och jag blir ju inte mindre och svagare av det. Däremot går det extremt långsamt att öka i muskelmassa.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:44.