2011-03-17, 22:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av flipp
Idrottsmän som på elitnivå utövar bollsporter som exempelvis hockey, handboll och basket brukar vara ganska muskulösa och konditionsstarka. De tränar båda delarna. Inget att jämföra mot riktiga kroppsbyggare eller löpare givetvis. Dock tycker jag det pekar på att folk som vill bli "hyfsat" vältränade torde kunna kombinera kondition och styrketräning med goda resultat i båda grenarna.
|
Alla de idrottarna är ju förmodligen bra exempel på att det stämmer. De är inte grova a lá bodybuilders och de som är mest muskulösa är de med den mest explosivitetskrävande spelstilen/idrotten. Dessutom tränar ju alla sporter styrketräning i någon mån i princip. Så mycket av den muskelmassan de bygger upp är ju just tack vare styrketräning.
Om vi tar Roberto Carlos till exempel, han skulle säker ha kunnat bli ett riktigt monster om han sansat på byggning. Nu blev han "bara" förhållandevis grov på fotbollsplanen.
|
|
|
2011-03-18, 09:27
|
|
Musklig
Reg.datum: Feb 2009
|
Om man som jag kommer göra och träna ganska många timmar kondition i veckan men samtidigt vill få ut så mycket som möjligt av de 2-3 styrkepass i veckan när kan styrkepasset göra störst nytta?
Självklart försöker jag hålla isär styrka och kondition så mycket som möjligt men eftersom även jag försöker ha 1 vilodag i veckan så undrar jag om styrkepasset ska vara FÖRE eller EFTER vilodagen?
|
|
|
2011-03-18, 10:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2009
|
Som jag har förstått det (genom att pussla ihop info från andra trådar) så tränar King_Grub mycket konditionsträning samt styrketräning, med bra resultat. Det skulle vara intressant att höra hur du får ihop det.
|
|
|
2011-03-18, 10:07
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Adama
Som jag har förstått det (genom att pussla ihop info från andra trådar) så tränar King_Grub mycket konditionsträning samt styrketräning, med bra resultat. Det skulle vara intressant att höra hur du får ihop det.
|
Grub tränar jag vad förstått också kondition i direkt anslutning till styrketräningen, dvs, samma pass, vilket är dötts-suboptimalt!
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2011-03-18, 10:11
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Ja, jag kör 40-45 set styrketräning med 70-80 minuter hård konditionsträning direkt efter. Eller ibland kondition morgon, styrka kväll. Det varierar.
|
|
|
2011-03-18, 10:23
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Ja, jag kör 40-45 set styrketräning med 70-80 minuter hård konditionsträning direkt efter. Eller ibland kondition morgon, styrka kväll. Det varierar.
|
Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Grub tränar jag vad förstått också kondition i direkt anslutning till styrketräningen, dvs, samma pass, vilket är dötts-suboptimalt!
|
Mmm det är rätt skönt att släppa opti-tänket och bara köra det man vill också.
Min "husgud" wendler förespråkar ju t.ex. hillsprints flera gånger i veckan oavsett när det råkar bli av, huvudsaken är att det blir av, fast det är styrka man är ute efter. Han utvecklar lite om det här (scrolla ned en bit till frågan om hillsprints).
|
|
|
2011-03-18, 11:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Nog kan man få till en ganska shysst muskelmassa även som fotbollsspelare
|
|
|
2011-03-18, 11:46
|
|
Jul-John
Reg.datum: Feb 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av solari

|
Vem är det?
|
|
|
2011-03-18, 11:57
|
|
Banned User
Reg.datum: Apr 2010
|
Citat:
|
Varför låter det som något häpnadsväckande?
Det är vad alla människor borde göra för övrigt är min åsikt  Vill man inte taxera sin muskelmassa så mycket (om det är en stor prioritet), så kan man köra HIIT/tabata istället.
Få saker slår hårda konditionspass med bra musik i öronen och när man presterar på topp.
Senast redigerad av hejhopp79 den 2011-03-18 klockan 11:59.
|
|
|
2011-03-18, 12:00
|
|
Banned User
|
Citat:

|
Nu har ju svarta också lättare för att bygga muskelmassa i regel. Beror sannolikt på högre testosteronnivåer, jämfört t ex med vita och asiater. I regel. Och fördelaktiga muskelfibrer
|
|
|
2011-03-18, 12:52
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av hejhopp79
Varför låter det som något häpnadsväckande?
|
Det är det inte. Jag nojar mig inte det minsta över huruvida jag bör konditionsträna samma dagar som jag tränar styrka eller inte.
Ville bara få fram att trots KG postar studier som visar på att det är optimalt att göra si eller så, så väljer han ändå att träna på sitt sätt med ett bra resultat. Således behövs det kanske inte nojas så mycket över detta.
|
|
|
2011-03-18, 12:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2008
|
Citat:
|
Ja varför skulle man inte? Känns som att folk verkar tro att det inte går att bygga muskler om man håller på med konditionsträning samtidigt, visst har de hämmande effekter på varandra men det ena gör inte det andra omöjligt att utveckla.
|
|
|
|
2011-03-18, 12:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:

|
Det var det här jag menade när jag skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Alla de idrottarna är ju förmodligen bra exempel på att det stämmer. De är inte grova a lá bodybuilders och de som är mest muskulösa är de med den mest explosivitetskrävande spelstilen/idrotten. Dessutom tränar ju alla sporter styrketräning i någon mån i princip. Så mycket av den muskelmassan de bygger upp är ju just tack vare styrketräning.
Om vi tar Roberto Carlos till exempel, han skulle säker ha kunnat bli ett riktigt monster om han sansat på byggning. Nu blev han "bara" förhållandevis grov på fotbollsplanen.
|
Den där liraren skulle säkert kunna ha blivit en riktigt grym byggare. Men på grund av valet att bli fotbollsspelare blev det inte mer muskler än sådär trots att han kanske har riktiga toppgener för att bli byggargrov. Men lilla grabben bredvid verkar ju impad åtminstone.
Senast redigerad av Eddie Vedder den 2011-03-18 klockan 12:58.
|
|
|
2011-03-18, 13:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2010
|
Tränar fotbollsspelare (på elitnivå) mycket kondition? Jag tror de tillbringar mer tid med hantlar än med konditionsträning.
|
2011-03-18, 13:05
|
|
Banned User
|
Citat:
Det är det inte. Jag nojar mig inte det minsta över huruvida jag bör konditionsträna samma dagar som jag tränar styrka eller inte.
Ville bara få fram att trots KG postar studier som visar på att det är optimalt att göra si eller så, så väljer han ändå att träna på sitt sätt med ett bra resultat. Således behövs det kanske inte nojas så mycket över detta.
|
Precis.
Sedan har inte alla samma mål med sin träning. Framförallt tror jag många inte definierat sina mål alls, utan pratar bara om muskler. Men frågan är hur många som vill ha väldigt stora muskler. Vill man inte det kan man i regel konditionsträna en del. Konditionsträning är väldigt bra för psyket och hjärtat, ökar livslängden and what not.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:20.
|

|