Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-05, 15:39   #316
Los
Registered User

Loss avatar

Reg.datum: Dec 2002
Citat:
Styrketräning för en konditionstränande är bara till fördelar (med undantag för eventuell viktökning, vilket du känner till). Den hämmande effekten är mest åt andra hållet: konditionsträningen hämmar styrketräningsresultaten. Att styrketräning i sig skulle hämma konditionsresultaten är inte känt på samma sätt, vad jag vet.
För att spekulera lite kan jag tänka mig att tung benträning kombinerat med väldigt hög mängd uthållighetsträning kan sabba återhämtningen och därmed försämra prestationsförmågan. Dessutom brukar tung benträning leda till tung träningsvärk vilket kan leda till inställda/sämre kvalitetspass vilket kan leda till sämre prestationsförmåga. Andel snabba/långsamma muskelfibrer borde spela in också, har ingen aning om hur dock

Själv kör jag ganska lätta benböj pga träningsvärksfaktorn(40-50% av 1RMmax), lite tyngre marklyft (rövträningsvärk hämmar inte så mycket) och överkropp så tungt jag orkar (5-8 reps).
Träningsdagbok. | Löpning: 10K @ 35:54 min, 21,1K @ 1:21:52, Marathon @ 2:59:21 | Cykling: Vätternrundan: 8:55, solo

Senast redigerad av Los den 2010-10-05 klockan 15:40.
Los är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 15:42   #317
Los
Registered User

Loss avatar

Citat:
Gud va skönt att få en ordentlig anledning att skippa cardio
...och skönt att kunna skylla den ökade klenheten på löpningen
Träningsdagbok. | Löpning: 10K @ 35:54 min, 21,1K @ 1:21:52, Marathon @ 2:59:21 | Cykling: Vätternrundan: 8:55, solo
Gammal 2010-10-05, 16:48   #318
Springer
Registered User

Reg.datum: Oct 2010
Los, kikade i din dagbok, väl sprunget på LL. Mitt mål nästa år är att komma ner i den häraden.

Hur mycket styrka tränar du, en gång i veckan verkar det som? Hur kombinerar du det med konditionsträningen, rent principiellt?
Springer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 17:42   #319
Los
Registered User

Loss avatar

Citat:
Hur mycket styrka tränar du, en gång i veckan verkar det som? Hur kombinerar du det med konditionsträningen, rent principiellt?
På sistone (inför LL) så tränade jag väldigt lite styrka, knappt 1 ggr/v, men normalt sett 2 ggr/v.

Osäker vad du menar med principer, men jag tränar nästan alltid kondition i samband styrketräningen, mest för att spara tid eftersom jag tränar så mycket kondition (7-10 pass/v). Tränar helkroppspass med så mycket basövningar som möjligt och ganska få set och reps. Målet med min styrketräning just nu är skadeförebyggande och se bra ut naken. Har lagt ner försöken att bli starkare (och större vill jag absolut inte bli) eftersom uthållighetsträningen tar det mesta av min kraft och motivation. Jag kommer förmodligen göra tvärtom i någon gång i framtiden

Om du har löpfria dagar så är det förmodligen bäst att lägga styrketräningen då. Sådana upplägg kan vara en smula bättre för muskeltillväxt jämfört med kondition och styrketräning nära inpå. Men det är mest opti-tjafs och de flesta märker förmodligen aldrig någon skillnad.

Senast redigerad av Los den 2010-10-05 klockan 17:47.
Gammal 2010-10-05, 17:44   #320
hejhopp79
Banned User

Reg.datum: Apr 2010
Finns det verkligen många förutom renodlade bodybuilders som vill utveckla maximal muskeluppbyggnad?
hejhopp79 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 17:56   #321
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av hejhopp79 Visa inlägg
Finns det verkligen många förutom renodlade bodybuilders som vill utveckla maximal muskeluppbyggnad?
Alla idrottare som är beroende av mer muskelmassa för att komma vidare tycker det är ganska så intressant.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 18:08   #322
hejhopp79
Banned User

Jo men de söker väl inte heller maximal muskelutveckling på bekostnad av konditionsmässiga fördelar.
Gammal 2010-10-05, 18:10   #323
Springer
Registered User

Reg.datum: Oct 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Los Visa inlägg
Osäker vad du menar med principer, men jag tränar nästan alltid kondition i samband styrketräningen, mest för att spara tid eftersom jag tränar så mycket kondition (7-10 pass/v). Tränar helkroppspass med så mycket basövningar som möjligt och ganska få set och reps. Målet med min styrketräning just nu är skadeförebyggande och se bra ut naken. Har lagt ner försöken att bli starkare (och större vill jag absolut inte bli) eftersom uthållighetsträningen tar det mesta av min kraft och motivation.
Det där låter som min målsättning, dock kommer jag inte upp i den mängden du har med mer än ett pass om dagen. Men 6 pass löpning och ett styrka kombinerat med rodd kanske kan vara modellen i vinter.

Vilket tycker du funkar/känns bäst, kondition före styrka eller tvärt om (när du kombinerar)? Alltså, när jag är på gymet, ro före styrka eller tvärt om?

"opti-tjafs", skall försöka få in det i mina hjärna. Lite mer "just do it" skulle behövas i mitt liv. Men jag jobbar på det! :-)
Springer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 18:28   #324
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av hejhopp79 Visa inlägg
Jo men de söker väl inte heller maximal muskelutveckling på bekostnad av konditionsmässiga fördelar.
Jo om de måste gå upp i muskelmassa snabbt så får de göra den avvägningen. Det är också därifrån den praktiska kunskapen om att det här förhållandet kommer dvs man får i vissa fall dra ner på konditionskrävande träning för att kunna öka styrka och muskelmassa snabbare.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 18:30   #325
hejhopp79
Banned User

Ja det är iofs sant. Periodiserad maximal muskelutveckling mao
Gammal 2010-10-05, 18:49   #326
Los
Registered User

Loss avatar

Citat:
Vilket tycker du funkar/känns bäst, kondition före styrka eller tvärt om (när du kombinerar)? Alltså, när jag är på gymet, ro före styrka eller tvärt om?
Styrka, sen kondition, oftast. Mest för praktiska orsaker. Jag svettas förbannat mycket, så om jag vill göra tvärtom måste jag ha extra ombyte eller träna som en dränkt katt. Ska jag enbart träna ben tycker jag det är skönare att första jogga väldigt lugnt 30-40 minuter och sedan köra styrka.

Optisvar: För muskeltillväxt är det sämst att konditionsträna direkt innan styrketräning, näst sämst direkt efter och minst sämst att konditionsträna så långt före/efter styrka som möjligt.

Mitt råd är att du lägger upp träningen så den blir skön, rolig och motiverande. Variera gärna upplägget.

Senast redigerad av Los den 2010-10-05 klockan 18:51.
Gammal 2010-10-05, 20:12   #327
hejhopp79
Banned User

Från egen erfarenhet kan jag säga att en period när jag körde mycket konditionsträning och styrketräning på samma dag, så var det psykiskt skönare att börja med konditionsträningen och sen styrketräna. Anledningen är att det kan vara tufft att först köra helkropp för att sedan springa 1 mil i snabbt tempo. Det kräver optimala förhållanden med sömn och kost för att kännas helt roligt. Men de dagar när man har grym ork och är pigg känner man sig som en smärre superman.

Däremot är det rätt soft att styrketräna direkt efter konditionsträning. Det är inget program som gör en till biff direkt, men för det första är man väldigt uppvärmd och för det andra taggad av endorfiner och adrenalin. Så om man vill köra det efter vartannat rekommenderar jag den här varianten. Var dock beredd på att äta en jäkla massa mat för att inte bli ett benrangel
Gammal 2010-11-09, 00:57   #328
Xerxex
Registered User

Reg.datum: Jul 2007
Av det som stod i studien KG postade som grund för denna tråden ( jagvet det var länge sedan men har ej läst den förrens nu) skrev dem att efter ett kondis pass så :

Citat:
generally been found to reduce total protein-synthesis rates of mixed skeletal muscles during the exercise. This depression is transient and can lead to a temporary decrease in protein synthesis within several hours after exercise (
Men det intressanta var frågan om vilka muskler det påverkade, som har diskuterats i tråden men utan några direkta slutsatser,

Citat:
. Further evidence demonstrating the interference of strength development by concurrent training was provided by Kraemer et al. (22), who found that combining strength and endurance training affected strength training-induced increases in fiber cross-sectional areas. Such observation suggests that the interference of strength development can also occur at the cellular level. In addition, these authors also found that concurrent training compromised strength development only when both modes of exercise engaged the same muscle group, again suggesting a local effect rather than a systemic one.
så träna inte ben nära inpå en löparvända.
Xerxex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 12:35   #329
qubie
Jul-John

qubies avatar

Reg.datum: Feb 2005
Löpte idag 5 km.. Hade tänkt köra benböj, utfall och mage ikväll.. Tell me its okay!
qubie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 12:35   #330
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Gör som du vill.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:04.