2006-04-17, 09:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan
Vissa får en lätt snuva. Andra får jävligt mycket grövre bekymmer.
|
tell me about it! 
en del tror att det är som "att vara förkyld på sommaren"..
inte kul när ögonen bränner och rinner och man bara vill klia sönder dem..
näsan är helt stentäppt, glöm nässpray m.m..
man köper pillar för flera hundra.. men hjälper de? ytterst lite..
har dock inte så mkt nuförtiden.. vissa år är det helt borta, beror väl både på mig och naturen..
|
|
|
2006-04-17, 10:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Spruta är det enda som hjälper för mig, i kombination med sprutan på värre dagar är iof medicinen bra.
|
|
|
2006-04-17, 11:27
|
|
Mr BodyPump.
Reg.datum: Mar 2005
|
Det kliar som tusan men clarityn hjälper.
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus
High Carb, High Fat, High Five.
|
|
|
|
2006-04-17, 11:39
|
|
TränaSäljaLiggaSpela
Reg.datum: Jan 2004
|
Samma här! Igår small det till
Loratadin funkar okej för mig, men sån där spruta är väl det bästa!
Cetirizin funkar också bra, vet inte om de innehållar olika grejer.
Clarityn upplever jag som svagare, men det kanske bara är lite lägre dos i dessa tabletter.
|
|
|
2006-04-17, 12:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2005
|
Cetirizin Alpharma filmdragerad tablett 10 mg (Alpharma) har fungerat bra för mig..
|
|
|
2006-04-17, 12:29
|
|
Three apples high and rising
Reg.datum: Jan 2003
|
Loratadin + Lecrolyn hjälper en del för mig, dock inte tillfredsställande.
|
2006-04-17, 14:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kwon
Förstår inte vad folk menar med däckad från april till oktober men visst känner jag sympati för folk som är det...
|
Min definition av däckad är att man har svårt att andas, ögonen rinner oavbrutet och är röda så till den grad att man inte kan fixera blicken, man vågar inte visa sig för folk, man kan inte gå ut, inte ha fönstret öppet, att nästan rinner hela tiden och att den även är genomtäppt.
Det är precis vad jag genomlider 2-3 veckor i början/mitten av maj månad varje år. I och med att det ändå är så kort period står jag ut. Har provat allt i medicinväg.
Den här personen som är "däckad" mellan april och oktober lär inte ha samma intensiva symptom som jag har, i så fall är det vansinnigt. Men hellre kort och intensivt som jag har det än att ha småbesvär i flera månader.
|
|
|
2006-04-17, 14:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelmannen
Min definition av däckad är att man har svårt att andas, ögonen rinner oavbrutet och är röda så till den grad att man inte kan fixera blicken, man vågar inte visa sig för folk, man kan inte gå ut, inte ha fönstret öppet, att nästan rinner hela tiden och att den även är genomtäppt.
Det är precis vad jag genomlider 2-3 veckor i början/mitten av maj månad varje år. I och med att det ändå är så kort period står jag ut. Har provat allt i medicinväg.
Den här personen som är "däckad" mellan april och oktober lär inte ha samma intensiva symptom som jag har, i så fall är det vansinnigt. Men hellre kort och intensivt som jag har det än att ha småbesvär i flera månader.
|
Varenda dag är inte sådär jobbig men vissa är det, det går lite i perioder. Lägg där till en enorm trötthet (biverkning av medicinerna) som gör att han somnar hela tiden, var man än är. Det går liksom inte att göra annat än att stanna inne och sova...typ.
|
|
|
2006-04-17, 15:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av elan
Varenda dag är inte sådär jobbig men vissa är det, det går lite i perioder. Lägg där till en enorm trötthet (biverkning av medicinerna) som gör att han somnar hela tiden, var man än är. Det går liksom inte att göra annat än att stanna inne och sova...typ.
|
Japp, jag vet hur det är. Det värsta, i mitt tycke, är ändå att ögonen blir så röda och vanställda att man inte vill visa sig bland folk. Det näst värsta är att ögonen torkar igen på natten när man blundar så att det är ett litet helvete att få upp dem på morgonen. Man ligger ju å blundar, dock utan att kunna sova eftersom det är för varmt och man inte kan öppna fönstret eller något.
|
|
|
2006-04-17, 15:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Eller när det rinnande snoret i den igentäppta näsan har orsakat värsta desperationssnytningar som flått näsborrarna på all hud och man vaknar på morgonen och det bildats en igentäppning av snor med en liten snorficka inuti som man måste pela bort med tårarna rinnandes ur de igenklibbade ögonen...phu
Sen har vi ju dominoefffekten på nysningar. Jag kan nog lugnt komma upp i en 25-30 nysningar under en attack.
|
|
|
2006-04-17, 15:31
|
|
<Walking Apocalypse>
Reg.datum: Jun 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelmannen
|
Fyfasiken vad jobbigt!
SYMPATI!
|
|
|
2006-04-17, 15:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2003
|
Genesis, detta råd må du taga, för det kommer att förändra ditt liv (om du har stora problem emd pollen,somjag har): Be din vårdcentral att ge dig en fet kortisonspruta i rumpan, så kommer pollenallergin vara ett minne blott tills nästa vår, då det blir dags för en till spruta.
Works like a charm.
|
|
|
2007-06-07, 11:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Råkar ut för pollenplågan vartannat eller med något år emmellan. I sommar är det dags igen. Kliande ögon och rinnande näsa
Har grundat med en tablett (för tillfället cetrizin) på morognen och sedan kompletterat med ytterligare en 6-8 timmar senare då effekten har avtagit..har funkat ganska bra. Men nu har jag börjat känna av bieffekten av dessa random pollentabletter - trött och seg (lat) något fruktansvärt..orkar INGET! Ont i huvudet konstant (ingen paniksmärta..utan mer som ett tryck i skallen).
|
|
|
2007-06-07, 11:12
|
|
Det var en gång en tråd-master!
Reg.datum: Jun 2005
|
Ngn som vet vad det är för pollen som är igång nu i södra Sverige? Mådde skit igår, värsta "allergiattacken" i år.
|
|
2007-06-07, 11:12
|
|
Lever i en dröm
Reg.datum: Dec 2003
|
Haft pollen nu i 3½v och man kliar i ögonen täppt i näsan så folk tror jag är förkyld och nyser hela TIDEN! Och dom tabletter man mummsar på hjälper inte så mycket som läkaren skriver ut 
Början av augusti då börjar jag må bra igen och kan vara ute och röra på mig som alla andra.
Hjälper sprutan något?
Min läkare sa att det inte hjälper ett skit.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:24.
|

|