2007-08-26, 19:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2004
|
Hela idén är för mig tilltalande på många plan.
Jag funderar själv på om jag skulle göra det till mitt första lite större framträdande här på Kolozzeum. Tycker det verkar väldigt intressant och sättet att äta kändes ganska rätt ända sen jag såg det. Nåja, det är väl inte mer med det än att prova.
Jag har planerat en viktnedgång på ungefär 7kg denna höst och är sugen på att testa detta. Om jag dessutom kan anväda Kolozzeum för att föra dagbok i ett smart format och möjligen tillföra några intresserade lite information vore det ett stort plus.
Hur ska man månne lägga upp en sådan diet och påföljande rapportering av den? Vad är ni/vi intresserade av att veta? Skulle vara roligt att få synpunkter och hjälp!
|
|
|
2007-08-26, 19:54
|
|
Banned
Reg.datum: Aug 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Studier på saken i samband med styrketräning saknas fullständigt.
|
Jaha ... men det brukar väl inte vara skillnad?
|
|
|
2007-08-26, 20:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Vet nån hur det ligger till med Lyles och Martins bok? När kommer den ut? Har dom börjat skriva ännu?
|
Lyle har varit lite kinkig på sistone, återkommer med info när det blir aktuellt. Betänk att han snart släpper sin proteinbok och förmodligen vill ligga lågt ett tag efter det.
|
|
|
2007-08-26, 21:00
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Ok.
Men jag hade ändå gärna sett dendär utlovade FAQ på leangains. 
|
Kommer upp en intervju från ett newsletter snart, den får duga som FAQ.
|
|
|
2007-08-26, 21:02
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster
Kommer upp en intervju från ett newsletter snart, den får duga som FAQ.
|
det låter bra.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2007-08-26, 21:19
|
|
Mr BodyPump.
Reg.datum: Mar 2005
|
IF fungerar lysande. Och det känns också extra roligt när man är lite extrem och lite speciell.
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus
High Carb, High Fat, High Five.
|
|
|
|
2007-08-29, 14:18
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Bump. Den här tråden must go on!
Det här är min tredje dag, och det funkar perfekt! Jag har ruckat någon timme här och där för att det ska passa in i mitt sociala liv, man gör ju så gott man kan. Körde riktigt strikt 6 mål/dag innan, och håller nu som då koll på alla kcal.
Nu till en fundering. Eftersom jag är student på högskolan är alkohol något svårt att undvika. Speciellt nu i början av terminen.
I natt fastade jag 18:30-13:00 ungefär, och kör matperiod nu i ca. sju timmar, d.v.s fram till 20 ungefär. Gymmet kör jag kl 16-17. Jag kommer att dricka 30 cl vodka med light-läsk (typ en timme efter all mat). Innebär drygt 200 kcal alltså. Jag kommer dra ner 200 kcal på maten efter träningen, m.a.o. ingen stor förändring.
Hur kommer detta påverka kosthållningen, m.a.p. glykogeninlagring, proteinsyntes m.m.? Jag kommer alltså att fasta mellan 20 och 12 i morgon torsdag.
|
|
|
2007-08-29, 20:50
|
|
Registered User
|
Som att pissa i havet och oroa sig för översvämning.
Du har problem om du inte kan ta en drink utan att tänka på ev effekter på proteinsyntes etc.
|
|
|
2007-08-29, 22:06
|
|
Baconanist
Reg.datum: Mar 2007
|
vad kan man få i sig utan att gå ur fasteperioden? Om jag förstått det rätt så är The, kaffe, Eaa, kreatin o vatten ok?!
|
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!
|
|
|
2007-08-30, 00:52
|
|
Registered User
|
Ja.
|
|
|
2007-08-30, 09:32
|
|
Banned
|
Är FUN-light och andra calorifria drycker OK? Eller "avbryter" de fastan?
|
|
|
2007-08-30, 09:45
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rodge
Jag kommer att dricka 30 cl vodka med light-läsk (typ en timme efter all mat).
|
Citat:
Du har problem om du inte kan ta en drink utan att tänka på ev effekter på proteinsyntes etc.
|
En drink... på 30 cl hinner jag både blir medvetslös, vakna och bli full igen.
Men det var bara spam. Det jag ville ha skrivet är hur skönt det är att talet om regelbundna måltider är ersatt med att det är helt okej att vara utan mat längre tid än de (tidigare) byggarikosa tre timmarna. Hunger kan vara skönt ibland, i synnerhet som krydda.
|
|
|
2007-08-30, 10:25
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
Har under sommaren planerat att testa detta systemet till hösten. Testade att skippa frukosten för en dag sedan och det fungerade finfint. Men hur ska man göra om man tränar på kvällen? Säg kl 18.00.
Då kommer man antagligen bara få äta en 3-4 timmar efter träningen, 19.30-22.30. Ska man lägga resten av ätandet före passet , 14.30-18.00. Man kommer vara ganska full i mgaen vid träningen, eller väldigt hungrig om man bara tagit ett lätt mål på de 4 timmarna.
Hur blir det då med t.ex. detta:
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
"Thus, exercise before or after refeeding prevents refeeding-induced restoration of adipocyte size after fasting via different pathways" betyder att fysisk träning i anslutning till passet, före eller efter brytandet av fastan, förhindrar att fettcellerna, som minskat i storlek under fastan, växer igen.
|
Alltså träningen kommer itne att bryta av fastan, utan en lång ätperiod på 4 timamr gör det. Negativt?
Dessutom blir det inte så lång period med ätande efter träningen, det är ju faktiskt ganska negativt. Grandmaster du måste ju ha erfarenhet av liknande fall? Hur gör du då?
|
|
|
2007-08-30, 10:31
|
|
Registered User
|
Citat:
Lyle har varit lite kinkig på sistone, återkommer med info när det blir aktuellt. Betänk att han snart släpper sin proteinbok och förmodligen vill ligga lågt ett tag efter det.
|
Haha, Lyle är ofta kinkig. Det är nog inget du ska behöva bry dig om
Blev sugen på att skriva något på hans forum men jag har inte provat IF än, så jag har inget positivt att bidra med än. Bara massa jobbiga frågor
Väntar tålmodigt på boken
|
|
|
2007-08-30, 11:03
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Koloftw
Är FUN-light och andra calorifria drycker OK? Eller "avbryter" de fastan?
|
Så länge det inte innehåller några kcal är det ok. Undantaget är några gram EEA, men kalorimängden är då så liten att det inte spelar någon större roll.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:26.
|

|