Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-08-11, 00:38   #9706
niklaslampi
Registered User

niklaslampis avatar

Reg.datum: Jan 2015
Citat:
Ursprungligen postat av Kaukasuskokosnöt Visa inlägg
Ni som kör PF, upplever ni någon gång under fasen att er näsa börjar rinna? För mig händer detta ofta då jag inte ätit på några timmar.

Säg att jag käkar lunch vid 12 och sen dröjer det ända till kl. 20:00 innan man får i sig något. Då rinner "kranen" som ja, en läckande kran . Har googlat lite på fenomenet och vissa menar att när man har saltbrist i kroppen kan detta uppstå. Dela gärna med er om ni har liknande erfarenheter!
Haha, yes har hänt några gånger faktiskt. Kom och tänka på det nu när du skrev om det.
De gånger jag "missat" en måltid eller bara skjutit upp maten i suktan efter diverse "onyttigheter" i sådär lagomt stora mängder, har jag faktiskt märkt att näsan börjar rinna. Men aldrig riktigt orkat brytt mig om varför hehe.

Facebook
Instagram
Simplefit.se
niklaslampi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-11, 09:12   #9707
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Reg.datum: Dec 2008
Min näsa rinner enormt när jag konditionstränar och äter. Känns normalt och inget med PF att göra. Även om jag äter normalkryddstark mat, visst, rinner extra om stark och jättevarm mat!

Jag har alltid svinkalla händer under fastan: även på varma sommardagar. Det är nog den enda fysiologiska grej jag känner av, som skiljer fasta kontra nyss ätit (non-fasta).
Under kaloriunderskott gillar mina öron att bråka, får lock i dom...endast under fastan detta också. Försvinner när jag ätit.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-17, 23:14   #9708
dannen
Registered User

Reg.datum: Oct 2016
Periodisk fasta och väldigt sen träning

Mitt ätfönster har legat mellan 12-20 men är nu föräldraledig och kan inte träna förrän cirka klockan 22 på dagarna. Är det att föredra att äta mellan 16-24 i så fall? Och i så fall äta det mesta av dagliga intaget vid 23:30 efter träning.

Kommer någon dag i veckan att träna dagtid och tänkte då att ätfönstret börjar efter träning.

Det är svårt att få ihop, några förslag?
dannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-18, 21:52   #9709
Leifallan
Registered User

Leifallans avatar

Reg.datum: Apr 2008
Ja det borde ju funka ypperligt!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-21, 21:36   #9710
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Reg.datum: Mar 2004
Har säkert diskuterats i tråden men vet inte va ja ska söka på specifikt för att hitta om det så ja frågar, hur många timmar sen förra måltid krävs för att man ska liksom hamna i IF-läget rent hormonellt ? Jag bryr mig inte speciellt men är nyfiken. Jag tror det blir ca 12-13h från sista måltid tills när ja äter nästa gång.
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-22, 07:50   #9711
forslund
Registered User

forslunds avatar

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus Visa inlägg
Har säkert diskuterats i tråden men vet inte va ja ska söka på specifikt för att hitta om det så ja frågar, hur många timmar sen förra måltid krävs för att man ska liksom hamna i IF-läget rent hormonellt ? Jag bryr mig inte speciellt men är nyfiken. Jag tror det blir ca 12-13h från sista måltid tills när ja äter nästa gång.
Det beror på hur stor måltid du äter och vad den består av.
Gammal 2016-10-22, 14:20   #9712
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Reg.datum: Mar 2004
Ok tack.
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-28, 10:03   #9713
Torkelll
Registered User

Reg.datum: Feb 2008
Kan man förväntas få andra resultat beroende på vad man äter för kolhydrater på träningsdagarna, snabbmakaroner eller tex quinoa, under förutsättning att man får i sig samma mängd energi för dom båda alternativen? Ska försöka mig på en recomp, men har funderat över det där med vart i från kolhydraterna kommer i från kan spela roll för resultaten.
Torkelll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-28, 11:28   #9714
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Torkelll Visa inlägg
Kan man förväntas få andra resultat beroende på vad man äter för kolhydrater på träningsdagarna, snabbmakaroner eller tex quinoa, under förutsättning att man får i sig samma mängd energi för dom båda alternativen? Ska försöka mig på en recomp, men har funderat över det där med vart i från kolhydraterna kommer i från kan spela roll för resultaten.
Mycket viktigare ditt val av kolhydraterna, sett till hur du presterar!

Jag blir uppsvälld (bloated), gasig, seg/bakis/matt - om jag äter stora mängder vetemjöl (pasta, bröd, pannkakor osv), havregryn, mannagryn, potatis och fiberrik frukt.
Även om det är opti refeed-mat (några av dom), - för det är stärkelse.
Äter hellre sådan mat min kropp hanterar bra: sockriga, lättsmälta kolhydrater. Ris, frukt, bär. Jag baserar mestadels av mina kolhydratskalorier från ris: grötris (risgrynsgröt), puffat ris, riskakor osv (ja, jag har koll på arseniken).

Om du har varit på låg kroppsfettprocent och provat seriösa refeeds kan du lära dig hur din kropp svarar på olika livsmedel! Han bannade användaren 'Tjing' brukade skriva intressanta teorier och anekdoter om det.
När du refeedar ska du vakna upp dagen efter torr, slimmad och med bra energi. Inte matbakis och svälld. Visst spelar andra faktorer in: saltintag, totala överskottet och hur pass glykogentömd du är. Så morgonvikten kan skena iväg även fast "bra/rätt" kolhydratslivsmedelsval.

Snabbläst: Prova olika kolhydratskällor och utvärdera efter hur din kropp svarar! Energi (prestation) och kroppsmässigt.
Recompupplägget är ju refeeds på träningsdagarna. Läs om refeeds!

Jag körde refeedmakros på träningsdagarna och uppade fettet vilodagarna. Mina första 2½ styrketräningsår - nu kör jag samma makros varje dag. Har faktiskt märkt positiva saker: bättre sömn (pga högre fettintag?), stabilare humör och prestation/energi. Magen känns mer stabil också. Tror inte kroppen mår optimalt om en svänger för mycket med kaloriintaget (t.ex underäter -1000kcal> överäter +1000kcal, olika dagar).

Varför jag körde leangainsmakros var (typ enbart) för jag ville kunna äta mig stört mätt på träningsdagarna (stort överskott, mycket kalorier). Vilodagarna fick jag offra hunger och mättnad, se fram emot träningsdagskosten. Ätstörningsvarning ärligt talat - men verkligen en bra sporre för de som gillar att äta mycket och mest 'tränar för att kunna äta mycket'. Slita ut sig på gymmet> äta som fan, belöningstänk. :P

Senast redigerad av 1x0 den 2017-01-28 klockan 11:32.
Gammal 2017-01-28, 12:11   #9715
timoat
Registered User

timoats avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Mycket viktigare ditt val av kolhydraterna, sett till hur du presterar!

Jag blir uppsvälld (bloated), gasig, seg/bakis/matt - om jag äter stora mängder vetemjöl (pasta, bröd, pannkakor osv), havregryn, mannagryn, potatis och fiberrik frukt.
Även om det är opti refeed-mat (några av dom), - för det är stärkelse.
Äter hellre sådan mat min kropp hanterar bra: sockriga, lättsmälta kolhydrater. Ris, frukt, bär. Jag baserar mestadels av mina kolhydratskalorier från ris: grötris (risgrynsgröt), puffat ris, riskakor osv (ja, jag har koll på arseniken).

Om du har varit på låg kroppsfettprocent och provat seriösa refeeds kan du lära dig hur din kropp svarar på olika livsmedel! Han bannade användaren 'Tjing' brukade skriva intressanta teorier och anekdoter om det.
När du refeedar ska du vakna upp dagen efter torr, slimmad och med bra energi. Inte matbakis och svälld. Visst spelar andra faktorer in: saltintag, totala överskottet och hur pass glykogentömd du är. Så morgonvikten kan skena iväg även fast "bra/rätt" kolhydratslivsmedelsval.

Snabbläst: Prova olika kolhydratskällor och utvärdera efter hur din kropp svarar! Energi (prestation) och kroppsmässigt.
Recompupplägget är ju refeeds på träningsdagarna. Läs om refeeds!

Jag körde refeedmakros på träningsdagarna och uppade fettet vilodagarna. Mina första 2½ styrketräningsår - nu kör jag samma makros varje dag. Har faktiskt märkt positiva saker: bättre sömn (pga högre fettintag?), stabilare humör och prestation/energi. Magen känns mer stabil också. Tror inte kroppen mår optimalt om en svänger för mycket med kaloriintaget (t.ex underäter -1000kcal> överäter +1000kcal, olika dagar).

Varför jag körde leangainsmakros var (typ enbart) för jag ville kunna äta mig stört mätt på träningsdagarna (stort överskott, mycket kalorier). Vilodagarna fick jag offra hunger och mättnad, se fram emot träningsdagskosten. Ätstörningsvarning ärligt talat - men verkligen en bra sporre för de som gillar att äta mycket och mest 'tränar för att kunna äta mycket'. Slita ut sig på gymmet> äta som fan, belöningstänk. :P

Reefeeds var väl bara bs?
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-28, 17:46   #9716
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
Reefeeds var väl bara bs?
Knappast broscience/bullshit att en överätning med kolhydratfokus påverkar viktiga hormoner (för kroppskomposition) bla. leptin. Speciellt under en långvarig underätning ner till låg kroppsfettprocent, under sin setpoint.
Sen har vi glykogenpåfyllnad också.
Men de har sitt huvudsyfte vid långvarig diet och personer med låg kroppsfettprocent (obekvämt lågt för kroppen) personer.
Recomp kan ses som en deff iofs - man underäter vissa dagar (vilodagarna) och överäter andra (träningsdagarna) (?).

Har faktiskt aldrig sett någon påstå (skriva) att refeeds är broscience.
(Man hittar dock allt möjligt med google.)

Vet inte hur vanligt det är att coacher ger refeed-anvisningar till klienter. Säkert vanligt till tävlande som ska ner lågt.
Ätardagar är vanligare, men mest för psyket.

Kan tillägga, för bidra till tråden, att jag slutat med pre-workout protein. Stirrade och experimenterade med det i somras. - Inte märkt något negativt alls - snarare tvärtom, mer vilja/jävlar-anamma och slipper ränna på toaletten mitt i passet.
Kör 12-16h fastande, 50g vassleproteinpulver efter och äter 2-4 timmar efter avslutat pass.
50g pga helkropp: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=227270
Gammal 2017-01-28, 17:58   #9717
knooox
Registered User

knoooxs avatar

Reg.datum: May 2016
Refeeds bestående av kolhydrat får dig att se mycket hårdare ute. Men det hjälper dock inte det övriga livet något vidare att vid ett insteka tillfälle tillföra extra kalorier. Vet inte men jag skriver till, men bara presenterar min situation.
knooox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-29, 12:09   #9718
Shqypnia
Dardania

Shqypnias avatar

Reg.datum: Nov 2013
Jag tycker Strävan har en sund inställning kring PF. Han menar att man ska äta på det sättet som passar din livssituation bäst, och ibland så kmr man köra PF, medvetet eller ej.
Gammal 2017-03-20, 11:42   #9719
moderato
Registered User

Reg.datum: Aug 2011
Hur lång tid tog det för Er att se en märkbar skillnad i spegeln då kroppsfettet började försvinna due to fastingen? Vissa client results är ju inte mer än 1-2 månader max, ett par veckor (tänker mest på Martins första clients, några rippedbody).

Vill verkligen börja köra detta igen men kändes som jag fick dåliga resultat, hade verkligen stenkoll på allt enligt min mening till 110%. Är t.ex. första målet superviktigt hur makrofördelningen är? 20-30% av kaloriintaget eller vad det är.

Tänkte köra kaffe fram till 12, köra en light lunch (kanske kvarg+yoghurt+lite pumpafrön), sen 1-2 koppar grönt te (nyttigt och bra för fettförbränningen), gym eftermiddag och sen multimiddag plus kvällskvarg innan 20:00.
Vill väl köra näst intill deff / recomp. Huvudsaken är att få in fastan plus att på längre sikt gå ner i vikt+kroppsfett. Det är bara lite mage kvar samt de där jävla lovehandelsen som vägrar försvinna. Kanske kommit in i ett dåligt skick iom att jag kanske käkat för lite ett tag osv och sabbat något.
moderato är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-20, 11:55   #9720
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Man förlorar inte kroppsfett av periodisk fasta. Man förlorar kroppsfett av ett kaloriunderskott. Skapar den periodiska fastan inte ett kaloriunderskott, förlorar man inget kroppsfett. Det går utmärkt att äta ett överskott och lägga på sig med periodisk fasta också.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:36.