Ptja, jag har som sagt inte läst kursen ännu så jag har ingen aning Det var bara några äldre som kom från en föreläsning och berättade det föreläsaren sagt. De hintade om att det handlade om hyperbolisk geometri.
I vilket fall handlade det om speciell relativitetsteori och inte allmän relativitetsteori.
Det kanske är Minkowski-metrik de pratar om? När man räknar ut rum-tidsavståndet mellan två händelser (rums- och tidskoordinater) gör man det som i ett "vanligt" 3D-vektorrum, med den skillnaden att man slänger på ett minustecken på tidsdelen:
(Jag föredrar att ha minustecken på de tre rumskoordinaterna istället eftersom kausala händelser då alltid får ds>0)
För t.ex en foton som färdas i ljushastighet kommer ds^2 alltid att bli exakt lika med noll, vilket vi i vanliga fall tolkar som ortogonalitet.
Precis som astrodog kom fram till tidigare i tråden skulle man alltså i speciell relativitetsteori kunna se tiden som en extra, imaginär, dimension med resultatet att vektorer kan vara "ortogonala" mot sig själva (vid användning av "normal" skalärprodukt). Men jag vill minnas att den bilden inte är användbar när man går upp till allmän relativitetsteori (var några år sedan jag läste allmän relteori )
Personligen så anser jag att sannolikhetslära och diskret matematik är mer användbart för gemene man än derivata. Så skulle hellre se att man läste det.
Jag skulle behöva lite handvisning om hur jag ska göra för att lösa en uppgift. Har prov imorgon och behöver återrepetera lite och få in lite sista-minuten förståelse. Uppgiften lyder:
Priset p kr per ton vid en försäljning av x ton av en vara ges av sambandet
p = 6600 - 300x, 2<x<8 (större än eller lika med tecken ska det vara, inte bara större än)
Kostnaden är 4200kr/ton
a) För vilken försäljningsmängd blir vinsten så stor som möjligt?
Gah, totalt hjärnsläpp på denna... Repeterar lite grann innan nästa vecka, och man ska utveckla med hjälp av kvadreringsreglerna:
(3x+4y)^2
Förstår inte hur de får det till 24xy som dubbla produkterna av de två.
Citat:
Ursprungligen postat av xodd
Från att inte förstå vad remissgivande läkare skrev till att sitta och anklaga större delen av Sveriges läkare för att vara okunniga inom loppet av 48 timmar måste vara någon form av rekord i utveckling.
Jaha, fan vad dumt, det ska vara 6x*4y =24xy. Jag tänkte 3*2 + 4*2.
Tack, Crippa!
Citat:
Från att inte förstå vad remissgivande läkare skrev till att sitta och anklaga större delen av Sveriges läkare för att vara okunniga inom loppet av 48 timmar måste vara någon form av rekord i utveckling.
Fan alltså, har ett prov om två veckor och smårepeterar fortfarande.
Ingen av polarna lyckas med denna heller. Vilken regel ska man använda? Konjugat eller kvadreringsreglerna?
Citat: