2007-03-26, 11:32
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Men failure i sig kombinerat med nybörjarträning utan mål är och kommer alltid att vara självplågeri förklätt som seriös träning och kommer aldrig att ge några särskilda resultat.
|
Vad räknas som särskilda resultat? Jag menar, exemplen finns ju - t.ex. folk som gjort väldigt bra resultat på kort tid. Fast det kanske bara räknas om det är folk som "blitt nått", för att använda Allans uttryck?
|
|
|
2007-03-26, 11:37
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
För att bli fin får man lida pin, men att man lider pin betyder inte att man blir fin.
Det är skillnad på att kamma tovorna ur håret och köra ett kycklingben genom näsan och på samma sätt är det skillnad på att träna tungt och att konsekvent träna till fail. Kan vara bra att komma ihåg.
|
|
|
2007-03-26, 11:39
|
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Vad räknas som särskilda resultat? Jag menar, exemplen finns ju - t.ex. folk som gjort väldigt bra resultat på kort tid. Fast det kanske bara räknas om det är folk som "blitt nått", för att använda Allans uttryck?
|
Det finns även exempel på folk som fått bra resultat av att bära ved i skogen. Hur är det nu, generaliserar man från den lilla gruppen eller från den stora?
|
|
|
2007-03-26, 11:40
|
|
|
winning
Reg.datum: Jan 2007
|
Jag är nygammal i gymmet och kör till failure ibland. Inte för ofta. För mig är det lite av en själförtroendeförbättrare; jag känner att jag verkligen gjort så mycket jag orkat och att jag inte "fuskat och kommit för lätt undan".
|
|
|
2007-03-26, 11:47
|
|
|
Jag har fel. :(
Reg.datum: Mar 2006
|
Jag kör nästan aldrig till failure, och har faktiskt ökat bättre, än dom som börja samtidigt som mig, och som oftast kör till failure.
|
|
|
2007-03-26, 11:49
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Det finns även exempel på folk som fått bra resultat av att bära ved i skogen. Hur är det nu, generaliserar man från den lilla gruppen eller från den stora?
|
Ska vi generalisera från den stora gruppen bör vi väl egentligen konstatera att det är skitsamma - träning ger ändå dåliga resultat?
Om du menar att det är sällsynt med särskilda resultat från failure-träning, rent generellt, så är väl det en annan sak. Det kan mycket väl stämma, speciellt med tanke på att många försöker kombinera failure med mycket träning. Men du skrev faktiskt att failure aldrig kommer ge särskilda resultat, och det är vad jag kan se direkt felaktigt.
|
|
|
2007-03-26, 11:49
|
|
|
Registered User
|
Det är säkert individuellt till stor del. För egen del vet jag att det är 9-10dagars vila som gäller innan jag är ok efter att t ex köra 2set bänk eller böj till failiure. Och då blir träningsfrekvensen inte så hög.
Senast redigerad av Jacksatan den 2007-03-26 klockan 11:52.
|
|
|
2007-03-26, 11:55
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Ska vi generalisera från den stora gruppen bör vi väl egentligen konstatera att det är skitsamma - träning ger ändå dåliga resultat?
Om du menar att det är sällsynt med särskilda resultat från failure-träning, rent generellt, så är väl det en annan sak. Det kan mycket väl stämma, speciellt med tanke på att många försöker kombinera failure med mycket träning. Men du skrev faktiskt att failure aldrig kommer ge särskilda resultat, och det är vad jag kan se direkt felaktigt.
|
Så här skrev jag, yes: "Men failure i sig kombinerat med nybörjarträning utan mål är och kommer alltid att vara självplågeri förklätt som seriös träning och kommer aldrig att ge några särskilda resultat." Och precis så menar jag.
|
|
|
2007-03-26, 11:56
|
|
|
Mr BodyPump.
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jacksatan
Det är säkert individuellt till stor del. För egen del vet jag att det är 9-10dagars vila som gäller innan jag är ok efter att t ex köra 2set bänk eller böj till failiure. Och då blir träningsfrekvensen inte så hög.
|
Det där stämmer ganska bra in på mig med. Det är sjukt vad bänk sliter mycket. Man kan tycka att det inte är en så stor övning men nervsystemet tar otorligt med stryk om man ofta kör till failure i bänk.
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus
High Carb, High Fat, High Five.
|
|
|
|
2007-03-26, 11:57
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jacksatan
|
Jag tränade länge få set till failure och tränade då 1-5 set per kroppsdel med ungefär 9-10 dagars mellanrum. Det ger dock bättre resultat både volym- och styrkemässigt att låta bli failure och göra fler kvalitetsreps (fördelat på fler set).
|
|
|
2007-03-26, 11:58
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Så här skrev jag, yes: "Men failure i sig kombinerat med nybörjarträning utan mål är och kommer alltid att vara självplågeri förklätt som seriös träning och kommer aldrig att ge några särskilda resultat." Och precis så menar jag.
|
Det är precis så det är också. Gå in på gymmet med inställningen att köra till fail i alla övningar och alla set vecka ut och vecka in kommer att ge sämre utveckling.
|
2007-03-26, 12:01
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2002
|
För att bli stark är nog inte "failureträning" något att eftersträva, i annan slags träning kan kanske failure vara ett bra sätt att höja sina gränser.
Tränar man primärt för att öka sin prestation i något styrkemoment kommer träning till failure att bränna ut CNS så mkt, att man inte orkar med den träning det krävs ( för att man ska öka sin prestationsförmåga i den takt man vill / kan).
Hur failureträning är för andra sorters styrketräning låter jag vara osagt då jag själv inte bedriver den sortens träning annat än i undantagsfall.
|
|
|
2007-03-26, 12:57
|
|
|
Banned
Reg.datum: Jun 2004
|
Dom flesta klarar inte att köra till failure varje set/övning/pass etc. Det är generna som spelar in där till stor del. Jag har sett vissa växa som fan på att bara kötta sådär men jag har sett sjukt mycket mer folk som drar in i väggen direkt med failure/forced reps etc. Att gå till failure i sista settet ibland går väl att disskutera dock, krävs iaf stort kcal+ och duktigt med vila för att köra på i den takten det talats om.
Personligen tycker jag det är onödigt och man ökar på endå, kan dock vara kul att köra på kanske 7v sedan v8 gå beyond sina gränser.
|
|
|
2007-03-26, 14:30
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Timme
Det där stämmer ganska bra in på mig med. Det är sjukt vad bänk sliter mycket. Man kan tycka att det inte är en så stor övning men nervsystemet tar otorligt med stryk om man ofta kör till failure i bänk.
|
Men å andra sidan är ju du och jag den värsta sortens kärringar
|
2007-03-26, 17:49
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2004
|
Tycker meningarna går lite i skillnad på vad failure är också. Är det tex att köra knäböj tills man faller ihop i squat racket eller är de bara tills man "känner" att man förmodligen inte orka 1 rep till ?
Tycker de kan vara svårt att inte undvika att gå "all out" liksom att man tex inte klara av att ens lyfta stången från marken i tex marklyft. Känns som man inte ha gjort något vettigt om man inte gör allt vad man kan.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:38.
|

|