2011-08-28, 19:29
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Då är vi tillbaka till starten.
En högproducerande ko som göds med spannmål. Hur mycket AGE innehåller mjölken eller köttet ?
Hur mycket AGE bildas vid tillagning av köttet och hur mycket AEG bildar vi själva ?
Jag gissar att det är mycket mindre AGE i kött och mjölk än vi själva bildar i oss och det är mindre än vad som bildas vid hård stekning eller grillning.
|
|
|
2011-08-28, 19:57
|
|
Pink belt
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Jag gissar att det är mycket mindre AGE i kött och mjölk än vi själva bildar i oss och det är mindre än vad som bildas vid hård stekning eller grillning.
|
Hmm, kan du omformulera dig för jag missar vad den sista "mindre" syftar på.
Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2011-08-28 klockan 19:59.
|
|
|
2011-08-29, 06:01
|
|
Symmetrisk moderator
|
Reaktionsprodukter mellan aminosyror och reducerande sockerarter ska normal inte finnas. Men vi vet att de bildas. Högre nivåer i blodet av glukos ger mer reaktionsprodukter.
Tydligen gäller det också för kor som får mycket spannmål istället för cellulosa.
Jag är nyfiken på vilken nivå det finns i köttet. Jag läser i era länkar att maten som undersökts är ordentligt stekt eller så har man i försök tillsatt kända ämnen för att efterlikna effekten av stekt mat.
Mängderna AGE i denna tråden har vi inte alls diskuterat. Att mängderna i rå mat är låga men hur mycket ökar de vid tillagning så det blir värt att omvärdera rå mat och istället äta maten...rå.
|
|
|
2011-08-29, 09:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Nu läste jag den.
Citat:
– Om vi kan tänka oss en skapare, vem det nu är, så tror jag inte denne satt och tänkte att om jag nu gör några bra bakterier så måste jag också göra några dåliga. Jag tror inte det finns bra eller dåliga bakterier, alla har sitt syfte.
|
Klart de har ett syfte, men man lär ju vara skapligt okunnig om man inte tror att människor kan bli sjuka av några bakterier. Säg det till alla som bodde runt brunnen på Broad Street i mitten av 1800-talet.
Senast redigerad av Eddie Vedder den 2011-08-29 klockan 09:55.
|
|
|
2011-08-29, 10:01
|
|
BodyPumpens grundare.
Reg.datum: Nov 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Nu läste jag den.
Klart de har ett syfte, men man lär ju vara skapligt okunnig om man inte tror att människor kan bli sjuka av några bakterier. Säg det till alla som bodde runt brunnen på Broad Street i mitten av 1800-talet. 
|
Var det inte då det stora kolerautbrottet i London ägde rum? Var det inte pga av en död förruttnad ål som låg i brunnen?
|
2011-08-29, 10:08
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Var det inte då det stora kolerautbrottet i London ägde rum? Var det inte pga av en död förruttnad ål som låg i brunnen?
|
Jo precis, den första epidemiologiska studien brukar man ju säga. Av John Snow. Fast det var smitta från avföring. Emellertid trodde ju Snow själv att kolera orsakats av ett gift. Han levde inte när man sedan kom fram till att kolera är en bakterie.
Så han avslöjade hur kolera sprids men hade fel om den exakta orsaken.
|
|
|
2011-08-29, 11:41
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
De där två bröderna verkar ha en lite narcissistisk ådra och provocerar gärna.  Jag vet att Fredrik skrev någon bok för ett par år sedan som också väckte en väldig debatt. Fast helt utanför "träning-kost-hälsa"-ämnet.
|
Ja, just det. Det var ju han. Hur gick det? Blev utgivningen i USA stoppad?
Blev han stämd av J.D. Salinger?
|
|
|
2011-08-29, 12:50
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Ja, just det. Det var ju han. Hur gick det? Blev utgivningen i USA stoppad?
Blev han stämd av J.D. Salinger?
|
Salinger dog. Vet inte hur dock, uppäten av Colting kanske.
|
|
|
2011-08-29, 14:13
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Skulle man inte kunna ta det en nivå till?
Bara äta levande föda. Grönsaker får inte ha varit uppe ur jorden mer än några minuter, frukt likaså (alldeles nyplockad), djur ska ätas innan de slaktas...
|
|
|
2011-08-29, 14:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2006
|
Fredrik Colting har minst sagt extrema åsikter kring kost och hälsa. Hela bakteriebiten är ju nästan lite skrämmande  Finns många sidor om Fredrik i Jonas bok, lite väl stora hyllningar där med..
|
|
|
2011-08-29, 15:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Skulle man inte kunna ta det en nivå till?
Bara äta levande föda. Grönsaker får inte ha varit uppe ur jorden mer än några minuter, frukt likaså (alldeles nyplockad), djur ska ätas innan de slaktas...
|
Haha, jobbigt när man är sugen på oxfilé. Kan bli lätt våldsamt.
|
|
|
2011-08-29, 17:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Limpanz
Vad tycker ni?
|
Jag tror att han gått och grunnat länge på hur han ska skapa ett namn som sin bror, han har nog känt sig lite deppad över att vara i skymundan trots att han har en liknande fin fysik vilket jag fått uppfattningen är Jonas främsta framgångsrecept för anhängare.
Sen fick han så sin idé från Matrevolutionen som slog stort och efter denna har har kopierat grundbudskapet ganska rakt av byggt upp hela konceptet.
Att han inte får problem (vilket vi iof inte vet) betyder inte att ingen annan får det vilket jag anser vara lite dumdristiskt. Bakterifloran är högst personlig och medärvd så det gäller ju att ha rätt bakterieflora själv. Men samtidigt, alla har ju ansvar över vad man stoppar i sig och gör det på egen risk.
Det där snacket om "naturligt" låter så fånigt så att det inte är sant. Klart man kan undvika tillsatser och dyl men att undvika koka, steka osv är nog mer utav en meditativ grej.
I övrigt ser han ut som 45 år på alla bilder utom på bild 4 där han ser ut som 16 år i ansiktet. Dock har han väldigt fin fysik, ser ut som en vältränad 33 åring.
|
|
|
2011-08-29, 17:22
|
|
Symmetrisk moderator
|
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
|
Men vi som är födda söder om Hallandsåsen vet att man förr satte in ålar i brunnarna, sk brunnsålar. Främst för att pigorna skulle slippa grodor eller ödlor som följde med upp ur brunnen
|
|
|
2011-10-16, 11:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2009
|
Citat:
Salinger dog. Vet inte hur dock, uppäten av Colting kanske.
|
Haha, briljant..
|
|
|
2011-10-16, 12:14
|
|
Pink belt
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Reaktionsprodukter mellan aminosyror och reducerande sockerarter ska normal inte finnas. Men vi vet att de bildas. Högre nivåer i blodet av glukos ger mer reaktionsprodukter.
Tydligen gäller det också för kor som får mycket spannmål istället för cellulosa.
Jag är nyfiken på vilken nivå det finns i köttet. Jag läser i era länkar att maten som undersökts är ordentligt stekt eller så har man i försök tillsatt kända ämnen för att efterlikna effekten av stekt mat.
Mängderna AGE i denna tråden har vi inte alls diskuterat. Att mängderna i rå mat är låga men hur mycket ökar de vid tillagning så det blir värt att omvärdera rå mat och istället äta maten...rå.
|
Exogent AGE ökar vid matlagning beroende på t.ex. hur mycket fett som finns. Det är dock inte så lågt för rått kött, olja o dyl, tvärtom är de flera tusen gånger högre än t.ex. för frukt.
Steak, broiled, plain 17,670
Steak, raw 5,860
Olive oil, fresh (Colavita, Linden, NJ) 7,700
Olive oil, heated at 100°C for 5 min (Colavita, Linden, NJ) 9,700
Ett äpple har ca 40. Finns inte med i denna pdf, men finns i en annan jag postat förut.
http://marshfieldceliac.weebly.com/u...reduction1.pdf
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:23.
|

|