2007-08-10, 18:06
|
|
Segrare Bästa fysiken 2011!
Reg.datum: Nov 2005
|
en gång panikångestare alltid en panikångestare?
Ni som känner till det här med panikångest: Kan man bli helt fri från det?
Är det möjligt?
Jag fick min första attack när jag var 18 år. Sen när jag var 19-20 så sökte jag hjälp då jag hade ångest varje dag tillslut när det var som värst. Det vände snabbt och blev mkt bättre (kognitiv terapi) Jag fick bukt med "topparna" med de värsta attackerna, även förväntansångesten reducerades ( ångesten/oron för att få ångest)
Men
Panikångesten/ångesten är något jag lever med. Det går inte över. Jag har verktyg som jag inte hade förut jag är bättre rustad att "klara av" ångesten idag vilket också har minskat ångesten isig tror jag. Men jag vet att jag kände tidigt i behandlingen att "jag vill inte lära mig att hantera min ångest, jag vill inte ha ångesten öht"
Kände dock inte att jag fick något gensvar där. Alla människor kan få ångest och att liksom garantera att man aldrig nånsin i sitt liv kommer få ångest går inte. Så är det väl, men den ångesten jag snackar om tror jag inte att alla människor har eller lever med. Sen accepterade jag det, då ag i praktiken faktiskt blev i princip fri. Det hände mer sällan och hände det så tog jag mig ur det på nåt vänster. Och det är väl det viktigaste. Men nu undrar jag igen.
Vad fan ska det finns där för. Det tycks aldrig riktigt släppa. Även om jag inte ens har egentlig ångest och jag ska göra något som jag gjort hundra ggr och som jag borde vara trygg med, så ska ångesten alltid göra sig hörd. "Hej, du har inte glömt mig va? Jag kan komma att blossa upp" Nej, jag har inte glömt. Suck.
Jag är väl lite vissen nu för att ångesten har blossat upp lite extra nu igen. Inte paniken, det går inte så långt, utan mer en odefinerbar ångest som kommer och går. Jag är inte rädd/orolig för något särskilt, jag är bara rädd/orolig för...allt/vad som helst vilket gör det så jävla svårt att råda bot på. Hade jag varit rädd för spindlar hade jag kunnat utsätta mig för spindlar och vartefter blivit mindre och mindre rädd. Men nu: utsätta sig för alla tänkbara situationer som kan komma upp, det är ju inte möjligt.
Det är uppenbarligen något i mig som är trasigt, outvecklat, whatever.
Något som jag kan tänka mig är skitsvårt(omöjligt?) att ringa in exakt vad också. Dvs svårt att göra en enkel lagning på.
Jag har gått i terapi i flera år också och känner väl nästan skuld nu. Varför gjorde jag det så länge när det uppenbarligen inte rådde på det där bakomliggande? ( Hur det varit om jag inte hade gått, om jag valt nån annan kan jag ju aldrig veta förstås) men jag känner mig dum hur som helst.
Hur som helst: Det känns bara så jävla hopplöst och jobbigt och tröttsamt ibland. Det är som en böld , en tumör jag bara vill skära bort. Jag är inte galen, inte knäpp, det vet jag, det är något jag inte rår över, nåt jävla skit som finns där.
Jag föddes inte med ångest, så varför kan jag inte få bort det för?
(Sen kanske det inte är relevant då barn kanske inte har den sortens ångest, men man kan ha anlagen för det ändå sen födseln)
Jag vet inte om jag orkar gå i nån terapi ens, jag gick som sagt i flera år och det tar en del på en ( + att jag av nån anledning känner skuld för att jag redan tagit del av så mkt hjälp) men samtidigt så vill jag förstås laga det om det är något som går att laga.
Jag får uppfattningen att panikångest blir man sällan helt fri från. (Och varför det isåfall?)Det är något man lär sig leva med. Man minskar det, men helt fri blir man aldrig. Jag är nyfiken på era erfarenheter i frågan. Vill man inte skriva här så får man gärna pm:a.
Thänks.
|
|
|
2007-08-10, 18:35
|
|
Bänkpress
Reg.datum: Dec 2005
|
Jag har ingen ångest längre, men jag kunde få stark dödsångest när jag var mindre, alltid innan jag skulle gå och lägga mig. Det var tydligen någonting som skrämde med att somna, jag var väl rädd att aldrig vakna upp igen.
Ju äldre jag blev däremot destå skönare blev det att sova, och i dagsläget så är jag inte nämnvärt rädd för döden, inte mer än alla andra.
|
|
|
2007-08-10, 18:43
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2007
|
Man kan nog bli fri från det, det tror jag.. Jag hoppas det iaf då jag jobbar på att få bort min..
|
|
|
2007-08-10, 18:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2006
|
Jag vet inte hur det ligger till på riktigt, jag kan bara prata för mig själv.
Jag lider inte av min panikångest längre o har inga besvär direkt. Men den finns där latent. Jag kan påminnas när det är väldigt stressigt eller jag funderat för mycket. Det kan spänna i bröstet o luftvägarna kan kännas trånga. När det händer så vet jag att d e dags att dra ner på tempot.
Precis som du skriver så har jag också lärt mig leva med det.
|
|
|
2007-08-10, 18:57
|
|
Löjligt internskämt
Reg.datum: Sep 2006
|
Det ser ut som om du tillfälligtvis slagit huvudet i väggen av desperation över det här. Du är själv medveten om problemet, du verkar också medveten om att det faktiskt blivit bättre, även om du själv alltid säkert kommer känna att tendenserna av panikångesten finns kvar där inne. Vare sig den gör det eller inte.
Det är oftast så med ens egna skavanker, man ser ärren även om de sedan länge blivit osynliga. Det är lätt att man hänger upp sig på det man fortfarande inte klarar, istället för att se till det man lärt sig hantera. I ditt fall skulle jag tro att det senare är det övervägande.
Slutligen ett tips som du säkert hört förut men som tåls att nämnas igen. Nu när det är som värst, påminn dig själv med frågan: vad är det värsta som kan hända just nu?
|
|
|
2007-08-10, 18:58
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Me_Myself
Jag vet inte hur det ligger till på riktigt, jag kan bara prata för mig själv.
Jag lider inte av min panikångest längre o har inga besvär direkt. Men den finns där latent. Jag kan påminnas när det är väldigt stressigt eller jag funderat för mycket. Det kan spänna i bröstet o luftvägarna kan kännas trånga. När det händer så vet jag att d e dags att dra ner på tempot.
Precis som du skriver så har jag också lärt mig leva med det.
|
Jag har börjat nytt jobb ( har inte jobbat på flera år. ej pga ångesten dock, bara vanlig hederlig lathet*whistle* ) så egentligen är det väl rätt logiskt att en tillfällig ökning av ångesten äger rum. Min stressnivå har nog ökat också. Märker det för jag kontrollerar mediciner jag ger hundra ggr och kan tänka på det när jag kommer hem. Gav jag rätt medicin nu? fast jag dubbelkollat redan.
Det är baske mig inga lätta grejor det här med panikångest.
Men jag hoppas att det bara är en tillfällig "försämring" och att det blir bättre sen när jag kommit in i det nya jobbet.
Det känns bara så konstigt ibland för jag har ju perioder där det i praktiken inte är några problem, så när det liksom visar sig och kommer upp till ytan igen så blir man fortfarande överrumplad.Och trött.
|
|
|
2007-08-10, 19:03
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Muskelbyggaren
Det ser ut som om du tillfälligtvis slagit huvudet i väggen av desperation över det här. Du är själv medveten om problemet, du verkar också medveten om att det faktiskt blivit bättre, även om du själv alltid säkert kommer känna att tendenserna av panikångesten finns kvar där inne. Vare sig den gör det eller inte.
Det är oftast så med ens egna skavanker, man ser ärren även om de sedan länge blivit osynliga. Det är lätt att man hänger upp sig på det man fortfarande inte klarar, istället för att se till det man lärt sig hantera. I ditt fall skulle jag tro att det senare är det övervägande.
Slutligen ett tips som du säkert hört förut men som tåls att nämnas igen. Nu när det är som värst, påminn dig själv med frågan: vad är det värsta som kan hända just nu?
|
Det är sant det du skriver. Det är mkt lätt att glömma de framsteg man gjort. Och gör. Pratade om det igår, och kunde se att det verkligen är så mkt bättre på många vis, jag klarade ju ingenting tillslut, nu kan jag själv åka och göra grejor, jobbar osv.Men sen tenderar det att liksom falla i glömska igen...Man glömmer att man gjort stora framsteg.
Jag gick nyss in på en sida för ångest och läste lite. Inte fel att uppdatera sig. Vektygen finns där inne nånstans, men jag behöver nog damma av de lite
|
|
|
2007-08-10, 19:15
|
|
Här står det nåt vitsigt...
Reg.datum: Feb 2004
|
Är det inte Social Fobi du lider av då, eller Agorafobi och därav får panikattackerna?.. Om du får panikattacker bara sådärr utan vidare så kan ju en antidepressiv medicin hjälpa/lindra. Om det är dom fysiska symtomen som stör dig så kan en Beta-blockare va användbar, sen har du ju vanliga ångestdämpare Benzo samt andra liknande mediciner som ej är narkotikaklassade.
Ja jag gillar mediciner...
|
|
2007-08-10, 19:31
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av watertouch
Är det inte Social Fobi du lider av då, eller Agorafobi och därav får panikattackerna?.. Om du får panikattacker bara sådärr utan vidare så kan ju en antidepressiv medicin hjälpa/lindra. Om det är dom fysiska symtomen som stör dig så kan en Beta-blockare va användbar, sen har du ju vanliga ångestdämpare Benzo samt andra liknande mediciner som ej är narkotikaklassade.
Ja jag gillar mediciner... 
|
Jag ogillar inte mediciner, men det är inte aktuellt i dagsläget.
Det är inte säkert jag har rätt och det är en svår fråga vad gäller mediciner, men jag är personligen restriktiv med mediciner. Det finns gränser, hur jävla dåligt som helst ska ingen behöva må, bara för att man har som princip att ej äta mediciner. Sen kan man fråga sig varför man inte kan käka piller även om vid "lättare" besvär. Jag vet inte varför, men jag är restriktiv iaf. Det känns bäst för mig.Dömer dock ingen om man väljer att göra det.
|
|
|
2007-08-10, 19:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2006
|
Jag tror att man alltid kommer att vara lite skörare än innan.
Själv så har jag bra och dåliga perioder. Jag har blivit av med min panikångest inför vissa situationer, jag har t.ex. slutat vara rädd för spindlar och att flyga. Å andra sidan har jag fått nya saker att noja över, som meningen med livet. Jag har också märkt att jag har fått svårare för att utsätta mig saker som väcker mycket känslor som t.ex. ett känslosamt drama.
|
|
|
2007-08-10, 20:58
|
|
ett tuff text
Reg.datum: Feb 2005
|
Du kanske äter lite och får då lättare ångest?
|
2007-08-10, 21:07
|
|
Mr Bananfjant
Reg.datum: Jul 2001
|
Hur artar sig en panikångest i ditt fall sissa? Vad är det för symptom?
|
|
|
2007-08-10, 21:14
|
|
king of fools
Reg.datum: Aug 2003
|
Nu orkade jag inte läsa igenom allt det där men jag hade min första panikångest attack för ett år sen ungefär. Då var jag verkligen helt förstörd under en veckas tid. Innan dess hade jag aldrig ångest, nu kan den komma smygande lite titt som tätt.
|
|
|
2007-08-10, 21:27
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av daja
Hur artar sig en panikångest i ditt fall sissa? Vad är det för symptom?
|
de klassiska symptomen. overklighetskänslor,illamående, svårare att andas, temperaturförändringar, yrsel , torr i munnen, skakar. inte allt alltid och intensiteten varierar ju. en våg går genom kroppen som om man befinner sig i en livssiuation, fast man inte gör det. det "bara" känns så.
|
|
|
2007-08-10, 21:35
|
|
Mr Bananfjant
Reg.datum: Jul 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av sissa
de klassiska symptomen. overklighetskänslor,illamående, svårare att andas, temperaturförändringar, yrsel , torr i munnen, skakar. inte allt alltid och intensiteten varierar ju. en våg går genom kroppen som om man befinner sig i en livssiuation, fast man inte gör det. det "bara" känns så.
|
illamående, torr i munnen och sånt kan jag ju också få ibland, men hur vet man att det är just panikångest, kan du dra ett exempel på det?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:56.
|

|