Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-03, 12:55   #1
tano
Registered User

tanos avatar

Reg.datum: Oct 2005
Musikindustrin snart ett minne blott?

Läste några bra saker på idg. De skrev en nyhet om ett utspel av Elton John. Det var inte hans utspel som var det intressanta, utan kommentarerna till det. Har själv haft en del tankar kring detta.

Länk till nyhet: http://www.wired.com/science/discove.../2006/08/71636

Alltså tänk om det blir så att skivbolagen försvinner. Den kommersiella musiken slopas, ingen skivindustri som bestämmer vad vi ska lyssna på. Musiken kommer nära människorna. Det blir så lätt att sprida sin musik att alla gör det. Man tjänar inget direkt för producerad musik, om inte folk vill betala för den, kanske genom spnsring. Däremot kommer artisterna fortfarande tjäna pengar om de åker på turneer, spelar live, för folk vill fortfarande höra verklig musik spelad för sig.
Som Bob Dylan säger: "You listen to these modern records, they're atrocious, they have sound all over them," he added. "There's no definition of nothing, no vocal, no nothing, just like ... static." (http://www.wired.com/science/discove.../2006/08/71636)

Kanske är det först när skivbolagen om tiotalet år ger upp som vi verkligen kommer se hur det blir. Om inte musikindrustrin kommer på någon bra lösning så verkar detta framtidsscenario inte helt otroligt.

Är detta framtidsscenario dåligt? Förlorar vi i form av bra producerad musik, eller tror ni bra musik fortfarande skulle skapas? Med tekniken kommer ju också möjligheterna att för mindre och mindre kostnader spela in sin musik. Kanske löser det sig av sig självt.
tano är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 13:00   #2
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Reg.datum: Jan 2002
Risken är väl snarare att vi kommer få se en ännu större likriktning av musikindustrin. Nånstans kommer det alltid att finnas behov av finansiärer - förmodligen i ännu större kommersialisering av musiken. Det kommer att finnas reklamskyltar i varenda video, och gillar inte reklambyråerna musiken kommer den knappast nå någon större publik.

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 13:28   #3
tano
Registered User

tanos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
Risken är väl snarare att vi kommer få se en ännu större likriktning av musikindustrin. Nånstans kommer det alltid att finnas behov av finansiärer - förmodligen i ännu större kommersialisering av musiken. Det kommer att finnas reklamskyltar i varenda video, och gillar inte reklambyråerna musiken kommer den knappast nå någon större publik.
Ja kanske, men om vi ser ett steg längre bort. Att folk verkligen kan producera musik enkelt i hemmet. Visserligen kanske det då blir ett så stort utbud och virrvarr på nätet att musiken blir svår att hitta. Musikportaler med omröstningar kommer ju alltid finnas så det problemet behöver inte vara stort.

Själv tror jag inte reklamen kommer styra hela vår musik. Själv ser jag mindre och mindre på tv, och nästan aldrig på reklam (något jag ser går igen hos kompisar). Visst reklamen sprider sig in i datorerna, men när man väl är vid datorn sprider sig musiken mycket snabbare på andra vägar.
Förövrigt din kommentar får mig att tänka på Saab reklamen, med Oh Lauras - Release me. Reklam kanske kan hjälpa att sprida ny musik också.
tano är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 13:48   #4
Röda_Lacket
legitimerad oskuld

Tack vare internet har folk äntligen fått mer frihet. Idag kan man som alla vet hitta hur mycket musik man vill av hur många olika artister som helst. För några år sedan var man helt styrd att gilla det som spelades på radio,tv, kompisar eller ens familj.

Är en musikproduktion bra är det bara att spela denna x antal gånger för att få majoriteten att gilla den. Detta kan ses som hjärntvätt och det pågår fortfarande på vanliga kommersiella radiokanaler, reklam, skivaffärer och mtv. Ibland undrar man verkligen om majoriteten av människor bara är som zombisar.
Musikindustrin så som den ser ut idag borde dö ett större propaganda verktyg för att styra människor finns det knappt (förutom all annan kommersiell media då).

Länge leve friheten länge leve internet
Röda_Lacket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 13:56   #5
teargaz
Registered User

teargazs avatar

Reg.datum: Jan 2007
Idag är det inte många band som tjänar nångra pengar på att dra på turne. Det är Skivbolaget som som degar turnen i syfte att investera merförsäljning.

Finns inte en chans att ett medelstort band skulle kunnan dra till USA och komma hem med pengar på fickan...

Nu kommer det nya regler i europa gällande chaufförer också så man måste ha dubbeldrive till nightlinern om man vill kunna lira varje dag. Det jag försöker säga är att bara buss och förare skulle kosta ca 700 000 om man vill toura en månad i europa.
teargaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 14:05   #6
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Fördelen med att stora skivbolag kanske skulle kunna försvinna är att det är betydligt lättare för små band att ploppa upp, band som kanske spelade in sina låtar i en hemmastudio för 500 kr styck. Det är ett bra bevis för att man inte behöver ha flera hundra tusen i budget för att trycka ut en skiva. Nu förtiden så finns det bra grejer som inte kostar skjortan, och som gör att man knappt märker skillnad på om det är inspelat i en proffsstudio eller ej.

Det är ju många band som på sistone har blivit upptäckta på myspace, jag kommer inte ihåg några namn, men Oh Laura som någon nämnde är ju ett bra exempel.
Gammal 2007-08-03, 14:31   #7
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
Risken är väl snarare att vi kommer få se en ännu större likriktning av musikindustrin.
Vilken likriktning talar vi om, egentligen?

Jag kan förstå om man tyckte 20-30-talet var likriktat. Sen hände väl inte så mycket förrän 50-60-talet, vilket också var rätt likriktat. 70, 80 och 90-talet hade sina grejer de också. Jag vill dock påstå att 90-talet hade ett betydligt bredare utbud av musik än vad t.ex. 70-talet hade. Och sjuttitalsmusiken var inte ens påtänkt på 20-talet...

Är det inte lite lustigt att tala om likriktning när det aldrig funnits ett bredare utbud av musik?
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:10.