Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-08, 18:08   #1
kspr
Registered User

ksprs avatar

Reg.datum: Nov 2005
Skulle du klara dig på stenåldern? Strategier?

Du deltar i ett topphemligt forskningsprojekt som försöker realisera tidsresor. En mutter har lossnat i tidsmaskinen och du går in för att skruva åt den igen. Plötsligt råkar din kollega komma åt aktiveringsmekanismen varpå maskinen plötsligt går igång och slungar dig tillbaka till stenåldern! Då du har full koll på projektet vet du att det var en ren slump att den fungerade överhuvudtaget, det kommer inte finnas några möjligheter att komma tillbaka till 2000-talet igen. Du måste alltså leva hela ditt liv i ett stenålders-sverige.

Du har endast på ett par fabriksslitna jeans, en skiftnyckel modell större, en luvtröja och ett par nike air.

Vad gör du? Lägger dig ner och dör? Vad tror du att du har tillägnat dig i kunskapsväg för att överleva i denna barbariska tid?
Hur planerar du att överleva? Kommer du försöka ta kontakt med människor? Hur fixar du mat etc?
kspr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-08, 18:09   #2
Granatgiraffen
Registered User

Granatgiraffens avatar

Reg.datum: May 2006
wtf?!
Granatgiraffen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-08, 18:11   #3
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Jag tror jag skulle överleva.
Men skulle det bli för resten av min livstid skulle jag bli trött och deprimerad.
Tur att jag inte tror på tidsresor
Gammal 2007-07-08, 18:15   #4
Hades
-

Hadess avatar

Reg.datum: Nov 2002
Efter att ha kollat typ 10 avsnitt av Man vs. Wild på Discovery är jag att likna vid en överlevnadsexpert. Jag skulle inte bara klara mig, jag skulle trivas som fisken i vattnet.
When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteorite hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed no matter what you wish for. Unless it's death by meteor.
Hades är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-08, 18:15   #5
Bönne
Lamer

Bönnes avatar

Reg.datum: Dec 2005
Haha, vilken katastrof =P

En god lunch hade man fått börja med i alla fall. Klubba en kalv med skiftnyckeln och bär till det.
Bönne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-08, 18:17   #6
Osten80
Registered User

Reg.datum: Apr 2005
Det finns inte någon här som skulle klara sig.
Osten80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-08, 18:19   #7
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Lyckas jag undvika vintern, vilket iof är rätt svårt, skulle jag nog överleva ett tag.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-08, 18:21   #8
Musselbank
mussla på burk

Musselbanks avatar

Reg.datum: Nov 2006
Särskilt skiftnyckeln är nog tillräckligt bisarr för att man skulle kunna uppfattas som en synnerligen magisk figur om man träffar på andra människor. Med lite tur på gott; kanske blir man bara spöad...

Skiftnyckeln borde kunna gå att smida om till ett eggverktyg, även om det antagligen är skitsvårt i praktiken. Största poängen med det är fortfarande att impa på den stam som adopterar en. Ensam är svag. Jag skulle nog inte överleva solo. Men det är lite svårt att veta förstås, man vill ju gärna tro att man skulle fixa det :-)
Musselbank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-08, 18:25   #9
Wikner89
Registered User

Wikner89s avatar

Reg.datum: Aug 2006
skulle älska det. Fin natur och inte dagens problem med stress. Har ju kläder. Skiftnyckeln kan man ju använda för att krossa sten och som kan användas som knivar m.m. Mat finns det i naturen. Eld är inte alltid nödvändigt men kan ju köra pinne stilen. Skulle nog hålla mig på avstånd från andra människor. Skulle nog bli ihjälslagen
Gammal 2007-07-08, 18:31   #10
NiXPhoenix
Banned

Reg.datum: Oct 2003
Med tanke på hur praktiskt lagd (icke) jag är så tror jag inte det...
NiXPhoenix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-08, 18:36   #11
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Citat:
Ursprungligen postat av Osten80 Visa inlägg
kanske inte du
Du dör på en gång, sorry
Gammal 2007-07-08, 18:38   #12
Kwon
<Walking Apocalypse>

Kwons avatar

Reg.datum: Jun 2003
Jag hade förmodligen klubbat ner en råtta med skiftnyckeln (det första djur jag träffade på när hungern kom), fått någon smitta och dött.

Gissar att de flesta av oss som är vana vid dagens samhälle lätt hade dragit på sig någon sjukdom / smitta som vi inte ens visste vad det var och kolat ganska fort på stenåldern.

Antingen det eller blivit uppslukad av en sabeltandadtiger efter första veckan!

Några hade säkert dött av klimatförändringen eftersom de inte hittat någon grotta å sova i.

Paris Hilton hade nog dött fort, då det var så mycket insekter och tusenfotingar överallt, så hon hade säkerligen kollapsat.

Oavsett hur länge man hade klarat sig, hade nog många tagit självmord med skiftnyckeln pga för lite mental stimulans.

Dels ingen av det motsatta könet, men heller ingen av samma ras man kunde prata med,bolla idéer med etc

Jag hade ruttnat av att snacka med råttor och annat efter ett par månader , bajsat ner de fabriksslitna jeansen och klubbat ner mig själv med skiftnyckeln.
Gammal 2007-07-08, 18:38   #13
Zakath
Ich bin Bananatastic!

Zakaths avatar

Reg.datum: Jan 2004
Det kan nog bli svårt att överleva i Sverige på stenåldern, men jag kan en hel del om överlevnad och att skaffa mat i Sverige. Så jag tror att om jag skulle transporteras dit på våren/sommaren (ev. också hösten) så skulle jag kunna överleva i många år, för då skulle jag kunna utnyttja sommarens överflöd för att bygga upp skydd och förråd samtidigt som jag kunde lära mig att göra bra fällor för att fånga större djur. Hade jag däremot kommit dit på vintern så hade jag i princip varit tvungen att prioritera jakt på storvilt direkt, vilket är alldeles för chansbetonat utan erfarenhet och förberedelser för att mina överlevnadschanser skulle bli särskilt stora.
Zakath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-08, 18:40   #14
Jax
Registered User

Jaxs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Jag tror inte att mina nuvarande kunskaper i överlevnad, som förvisso är någorlunda goda, skulle ha så stor inverkan på om jag klarar mig. Det som har mest med min överlevnad att göra tror jag snarare skulle vara hur väl jag lyckas samarbete med andra människor. Skulle nog bli svårt att klara sig själv.
Gammal 2007-07-08, 18:40   #15
Bönne
Lamer

Bönnes avatar

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Osten80 Visa inlägg
Många skulle nog få det svårt, men tror klart att en del skulle klara det.

Sjöar med drickbart vatten finns det gott om i Sverige och i de södraste delarna av Sverige är det inte överdrivet kallt på vintern, så länge man skyddar sig från vinden.

Bär och djur (som ovan klubba en kalv när morsan inte ser) kommer man långt på näringsmässigt, även fisk som stängts in i mindre sektioner av sjöar kan man livnära sig på, tills man kommit så långt att man lär sig att fiska med spjut.

Kanske inte så att man skulle kunna slösa sitt krut på att finna en bra gren för att köra chins, men visst skulle en del kunna klara sig under åtminstonde några år.
Bönne är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:00.