2007-04-15, 22:12
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2003
|
Synpunkter på programmet till min första deff
Har fått ett deffprogram av en kompis som jag tänkte börja köra nu innan sommaren börjar.
Han är lite större än mig så det kanske är lite för mycket kcal. Jag väger själv 74kg och är ca 175 cm. Tränar för tillfället styrka 5 dagar i veckan och kommer troligtvis komplitera deffen med två dagar cardio samt morgonpromenader á 50 min.
Kolla in programmet här:
Nu undrar jag vad ni har för synpunkter. Ska jag byta ut något livsmedel eller skära ner på något speciellt? Är loadex och pharma diet nödvändigt?
Tack på förhand!
|
|
|
2007-04-15, 22:54
|
|
|
The Fat-Master
Reg.datum: Apr 2003
|
Spontant tycker jag att 3000+ kcal är för mkt att börja deffa på med en kroppsvikt på 74 kg. Dock kan det vara berättigat om du är väldigt fysiskt aktiv, fast det framgår inte av din post.
När det gäller mängden protein tyker jag att det är onödigt mkt, nästan 4g/kg kroppsvikt. Om du vill dra ner på kcal har du utrymme där med marginal utan att det skulle påverka din deff på ngt negativt sätt.
Den totala avsaknaden av grönsaker skulle jag åtgärda, främst för att grönsaker är nyttiga och bör ingå oavsett vad syftet med en diet är.
Loadex och pharmadiet är inte nödvändiga men i slutändan handlar det om vad du tycker är bekvämt och gott så du får avgöra själv.
|
2007-04-15, 23:16
|
|
|
Registered User
|
Då var det som jag trodde. Borde alltså dra ner på kcal mängden lite.
Vad ska jag plocka bort anser ni?
Angående grönsaker så sa min kompis att grönsaker kunde intas fritt under deffen, dock med måtta.
|
|
|
2007-04-15, 23:27
|
|
|
El grande salami
Reg.datum: Jul 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av phillimon
Angående grönsaker så sa min kompis att grönsaker kunde intas fritt under deffen, dock med måtta.
|
Plocka bort, 135g protein. Tok för mycket protein för din kropp. 2g/protein per kroppsvikt är lagom, och ta bort ca 80g kolhydrater och byt ut det mot extra 30g fett.
Totalt
150g Protein
300g Kolhydrater
75g Fett
ca 2500kcal
Senast redigerad av L-Sami den 2007-04-15 klockan 23:29.
|
|
|
2007-04-16, 04:12
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
|
Loadex och Pharmadiet vet jag inte ens vad det är men tippar på att du slänger dina pengar i sjön som med alla såna där bantarpreparat.
Sen tycker jag L-Sami fick med det viktigaste, PÅ TOK för mycket protein och alldeles för fettsnålt.
Sen skulle jag personligen inte käka två burkar tonfisk om dagen direkt men det är ju upp till dej. Jag försöker själv att inte överstiga tre burkar per vecka p.g.a. exponering av tungmtetaller.
Utan att framstå som provokativ nu, men vad är det som gör din kompis så trovärdig och hur har han/hon kommit fram till just det här upplägget? Det är ju inte dåliga livsmedel i sej, särskilt inte om du dessutom äter varierat med frukt och grönt till, men vad har din kompis för motiv till det skyhöga proteinintaget och låga fettmängden.
|
|
|
2007-04-16, 07:41
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2006
|
När jag deffade genom hälsovakten och skulle gå ner 500 gram i veckan så skulle mitt kaloriintag ligga på 1750 kcal om dagen och då väger jag 88 kg. 3000 kcal och 74 kg tung låter ju mer som en bulk eller nåt. Visserligen käkar du ju nyttiga livsmedel med mycket proteiner men ändå...
|
|
|
2007-04-16, 08:11
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2005
|
Visst kan man börja med 3000 kcal på en deff. Jag började på det efter att ha ätit 4000 kcal på uppbyggnad sedan får man dra ner efterhand såklart. Du måste dock veta hur mycket du äter på +- noll för då är det bara att dra bort ca 500 kcal från det och börja deffa. Går du inte ner äter du för mycket helt enkelt. Idag är jag inte lika fet så nu ligger mitt +- noll på ca 3000 kcal så jag skulle behöva dra ner mer idag för att gå ner. Om fördelningen mellan näringsämnen så tycker jag det är bra att köra på 20% fett 40% protein och 40% kolhydrater, men det är olika vad man trivs bäst med.
|
|
|
2007-04-16, 09:35
|
|
|
El grande salami
|
Citat:
Ursprungligen postat av pia
fördelningen mellan näringsämnen så tycker jag det är bra att köra på 20% fett 40% protein och 40% kolhydrater, men det är olika vad man trivs bäst med.
|
Varför är det så bra att få i sig 40% protein?
|
|
|
2007-04-16, 09:47
|
|
|
Registered User
|
Hur räknar man ut vad ens +- är? Dvs när man varken går upp eller ner.
Jag vet inte riktigt exakt varför min kompis tagit med så mycket protein men han har kört detta i 6 veckor och säger att det fungerar mycket bra. Han sa att han var rädd för att tappa muskler, vet inte om det är därför protein intaget är så högt.
|
|
|
2007-04-16, 10:19
|
|
|
*Mysplutten*
Reg.datum: Dec 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av yahel
När jag deffade genom hälsovakten och skulle gå ner 500 gram i veckan så skulle mitt kaloriintag ligga på 1750 kcal om dagen och då väger jag 88 kg. 3000 kcal och 74 kg tung låter ju mer som en bulk eller nåt. Visserligen käkar du ju nyttiga livsmedel med mycket proteiner men ändå...
|
Säker på att du bara fick i dig 1750 kalorier? Börjar man väga och kolla kalorier o få allt på papper så att säga är 2500 kalorier väldigt lite mat. Det är lätt att upskatta det här o de här borde bli si och så mkt, men sen när de verkligen visas hur mkt de är så är 2500 inte mkt mat alls.
Anna säger:
o de är fina
Anna säger:
har fin benstomme
209 Westman says:
min po0lare han den trackasserade typen
209 Westman says:
blev attackerad av en bäver
209 Westman says:
när han sket i skogen
Anna says:
kvinnor kan inget de är en myt
|
|
|
2007-04-16, 10:22
|
|
|
El grande salami
|
Citat:
Hur räknar man ut vad ens +- är? Dvs när man varken går upp eller ner.
Jag vet inte riktigt exakt varför min kompis tagit med så mycket protein men han har kört detta i 6 veckor och säger att det fungerar mycket bra. Han sa att han var rädd för att tappa muskler, vet inte om det är därför protein intaget är så högt.
|
Man kommer inte tappa muskler om man får i sig minst 1,5g protein/kroppsvikt, och en långsam viktnedgång samtidigt som man styrketränar regelbundet för att öka. Större proteinintag leder bara till proteinoxidation och lägre testonivåer.
|
|
|
2007-04-16, 10:26
|
|
|
Ölkonnässör
Reg.datum: Feb 2004
|
Något jag uppskattar under deff är MAT, så allt vad pulver och tillskott (utöver min multivitamintablett) åker ut.
På matkontot blir det massor av potatis, grönsaksblandningar, gröt, div lightprodukter, bönor och baljväxter. ja allt som ger bra mättnad med lite kalorier. Jag ligger ganska högt på kolhydraterna för att både orka träna och plugga.
2007-04-16, 10:44
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mental
Något jag uppskattar under deff är MAT, så allt vad pulver och tillskott (utöver min multivitamintablett) åker ut.
På matkontot blir det massor av potatis, grönsaksblandningar, gröt, div lightprodukter, bönor och baljväxter. ja allt som ger bra mättnad med lite kalorier. Jag ligger ganska högt på kolhydraterna för att både orka träna och plugga.
|
Mycket sant. Kan verkligen inte förstå de som byter UT maten mot tillskott under just deff!!! Vansinne
Dock blir det mindre utrymme för kolhydrater då jag kör enligt:
Protein 2g/kg
Fett 1g/kg
Kolhydrat resten.....
|
|
|
2007-04-16, 16:56
|
|
|
Registered User
|
Okej, tack för alla tips.
Då kör jag på L Samis rekomendationer eftersom det inte verkar vara någon som har några invändningar mot detta.
dvs:
150g Protein
300g Kolhydrater
75g Fett
ca 2500kcal
Nu är bara frågan vilka livsmedel jag ska byta ut och lägga till? Tänkte ta bort den sissta protein drinken för att minska på protein intaget samt Loadex och Pharmadiet, håller med om jag troligtvis hellre äter mat än kosttillskott.
Då är värdena på:
protein: 200
kolhydrater: 245
fett: 43
kcal: 2195
Ska jag minska på tonfisken och istället lägga till mer kalkon eller kyckling för att få ner protein värdena samt öka pastan/riset för att få upp kolhydrater?
|
|
|
2007-04-16, 17:16
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2006
|
Tror du verkligen att du bara kommer att äta 75 gram pasta/ris låter väldigt lite.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:44.
|

|