Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-05, 02:02   #1
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Reg.datum: Jul 2003
Lenovo vs Apple i miljövänlighet

Hardware: Lenovo Tops Eco-Friendly Ranking
Posted by ScuttleMonkey on Wednesday April 04, @11:47PM
from the laptop-hugging dept.
gollum123 writes to tell us that according to a recent list compiled by Greenpeace, Lenovo has topped the list of "eco-friendly" companies scoring an 8 out of a possible 10 while Apple fell to the bottom of the list with only a 2.7.
"Iza Kruszewska, Greenpeace international toxics campaigner, said the industry had made some positive steps in the last 12 months with firms starting to act rather than just issue statements of intent. Of the 14 companies profiled, said Ms Kruszewska, nine now score more than five out of 10."

http://hardware.slashdot.org/article.../04/04/2020227
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 02:24   #2
High1ander
Mycket Irriterande

High1anders avatar

Reg.datum: May 2004
Apple e skit.
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 02:26   #3
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Men var ju visst mest att Greenpeace gick efter hur mycket företagen lovade att de skulle göra osv, så betydde visst inte så mycket.
Gammal 2007-04-05, 02:53   #4
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Apple has upgraded its Mac Pro desktop with a pair of 3GHz quad-core Intel Xeon processors. It can have up to 16 GB of RAM, although it isn't cheap. Apple has already published benchmarks.

http://www.reghardware.co.uk/2007/04...o_eight_cores/
http://www.apple.com/macpro/performance.html

Från osnews.
Gammal 2007-04-05, 02:55   #5
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

"it doesn't come cheap. The basic Mac Pro costs $2,200. Replace the two dual-core 2GHz CPUs with the two quad-core chips and the price almost doubles to $3,997. Buy 16GB of memory and the price rises by a further $4,499. Phew."

Gammal 2007-04-05, 09:16   #6
Ganymedes
winning

Ganymedess avatar

Reg.datum: Jan 2007
Varför är "cheap" något slags underförstått krav? Apple är inget Lidl-märke. Ibland kanske prisvärt kan vara intressant också? Det brukar bli mindre snack när man jämför liknande konfigurationer från t.ex. Dell. Den senaste tiden har Apple faktiskt legat UNDER Dell i pris. Men det nämns sällan...

Vad gäller Greenpeace försöker de agera som en myndighet, vilket de inte är. Att Apple gott kan skärpa till sig när det gäller miljömedvetenhet är dock en annan femma.
Ganymedes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 11:43   #7
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Inte en chans att apple ligger under dell i pris, bara på mac pro och det är ju för att det är en så udda modell och får jämföras med servrar, imacen var väl rätt prisvärd vid lanseringen med.

Om man ser till priset NU får man ju nästan en jämförbar HP-laptop för halva priset mot Apples motsvarande.

Bara applefanatiker som hävdar det där, men om man nu vill köra oset har man ju inget val, typ, jag kör det dock på min athlon64 ;D
Gammal 2007-04-05, 11:48   #8
Baan
Registered User

Baans avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Ganymedes Visa inlägg
Varför är "cheap" något slags underförstått krav? Apple är inget Lidl-märke. Ibland kanske prisvärt kan vara intressant också? Det brukar bli mindre snack när man jämför liknande konfigurationer från t.ex. Dell. Den senaste tiden har Apple faktiskt legat UNDER Dell i pris. Men det nämns sällan...

Vad gäller Greenpeace försöker de agera som en myndighet, vilket de inte är. Att Apple gott kan skärpa till sig när det gäller miljömedvetenhet är dock en annan femma.
Miljövänlighet innefattar inte bara komponenter utan vad man säljer till vem. Lite krasst så är det förbannat onödigt med alla den kraftfulla hårdvaran vi köper till ingen annat än att spela spel. Någonstanns kommer energin till datorn ifrån och med tanke på att dom flesta energikällorna idag inte är särskilt mijövänliga (undantaget vindkraft och vågkraft) så är det väldigt intressant hur mkt energi ström en dator drar. En quadcore processor är ju t ex knappast snål.

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 12:17   #9
-AG-
Registered User

-AG-s avatar

Reg.datum: Aug 2002
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis Visa inlägg
"it doesn't come cheap. The basic Mac Pro costs $2,200. Replace the two dual-core 2GHz CPUs with the two quad-core chips and the price almost doubles to $3,997. Buy 16GB of memory and the price rises by a further $4,499. Phew."

Intressant. Skulle vara kul att veta hur snabb processor-processor kommunikationen är och om man kan köra alla 8 processorer på 100% i dagar utan att värmen är nåt problem. Isf är den i mina ögon inte speciellt dyr och ett klart alternativ om man vill köra beräkningar och simuleringar.
-AG- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 12:33   #10
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Baan Visa inlägg
Miljövänlighet innefattar inte bara komponenter utan vad man säljer till vem. Lite krasst så är det förbannat onödigt med alla den kraftfulla hårdvaran vi köper till ingen annat än att spela spel.
Tyst på dig.

Prestanda är cool, och så länge inte röken från min konsumtion släpps ut där jag konsumerar är det miljövänligt.
Gammal 2007-04-05, 12:52   #11
High1ander
Mycket Irriterande

High1anders avatar

Reg.datum: May 2004
Jag vet bara att pa var skola nar vi skaffa nya datorer for ca 800 000$ sa blev det mestadels Mac:ar, inte for de e battre utan for "bildfjantarna" vill ha grafiskt lulli-lull-lull. Apple gav 10% rabatt. Dell skulle gett 30%, plus att det var ca 10-20% billigare att starta med for samma hardvara.

Sen eftersom inga program hittills har varit skrivna for intel-macarna sa har det varit extremt onodigt med att kopa dem for diverse saker.

After effects pa 2.4 ghz core 2 duo pa en PC gar dubbelt sa snabbt som en 2x dual core xeon pa 2.4 ghz.

Dvs. PC pa teoretisk hastighet runt 5ghz var dubbelt sa snabb som en Mac pa teoretiskt hastighet pa ca 10 ghz. Sjalvklart kommer det andras nu, men i fan ett halvar sa har intel-macarna sugit.
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 12:54   #12
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Baan Visa inlägg
Miljövänlighet innefattar inte bara komponenter utan vad man säljer till vem. Lite krasst så är det förbannat onödigt med alla den kraftfulla hårdvaran vi köper till ingen annat än att spela spel. Någonstanns kommer energin till datorn ifrån och med tanke på att dom flesta energikällorna idag inte är särskilt mijövänliga (undantaget vindkraft och vågkraft) så är det väldigt intressant hur mkt energi ström en dator drar. En quadcore processor är ju t ex knappast snål.
Är väl iofs snålare än en p4a ;D
Citat:
Ursprungligen postat av -AG- Visa inlägg
Intressant. Skulle vara kul att veta hur snabb processor-processor kommunikationen är och om man kan köra alla 8 processorer på 100% i dagar utan att värmen är nåt problem. Isf är den i mina ögon inte speciellt dyr och ett klart alternativ om man vill köra beräkningar och simuleringar.
AMDs prestanda mellan olika cores skall väl vara bättre än Intels, men jag vet inte hur det är med just den där, duger säkert hur som helst ;/
Man kan ju sätta fyra grafikkort i den med, 8 skärmar någon? ;D
Gammal 2007-04-05, 15:48   #13
Ganymedes
winning

Ganymedess avatar

Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
inte for de e battre utan for "bildfjantarna" vill ha grafiskt lulli-lull-lull
Vista, någon? Lull-lull-effekterna i OSX tjänar faktiskt ett syfte. I Vista är det bara "snyggt"...

Aliquis, inte ALLA modeller är billigare än Dell, men Mac Pro är det som sagt. Men Apple är dyrare i vissa/många fall. So what? Det är ju inte en budget-fabrikant. Och varför har vissa så jävla bråttom med att ropa Apple-fanatiker?! Jag kör både Mac och PC och ser ingen anledning att välja bort något av dem. Om jag säger något bra om mitt hembygge-PC, är du då lika snabb med att kalla mig PC-fanatiker? Tänkte väl det...
Gammal 2007-04-05, 16:10   #14
Baan
Registered User

Baans avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Tyst på dig.

Prestanda är cool, och så länge inte röken från min konsumtion släpps ut där jag konsumerar är det miljövänligt.
Sant, det är inte helt enkelt det här med miljö :|

Citat:
Ursprungligen postat av aliquis Visa inlägg
Är väl iofs snålare än en p4a
Ja dom billiga C2D är ju det, men quadcore och vad nu dom extrema heter är jävligt tveksamt faktiskt. Sen har du ju så mkt annat i datorn som drar energi. Enklast är ju kolla på nätaggen, för några år sen dög det finns med 300W, nu ska man ha 1000W. Om ett par år kanske man snackar om 10kW?

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 16:13   #15
Ganymedes
winning

Ganymedess avatar

Förresten är det en myt att Macar skulle vara bättre för grafik.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:49.