Jag vill höra era åsikter för jag kommer inte fram till något själv.
Jag tränar tre thai pass i veckan och tre styrkepass och vill nu verkligen lägga på mej mer muskelmassa och jag är full av motivation och sug efter att stå i gymmet.
Jag har haft ätstörningar, en period åt jag väldigt lite, ett tag åt jag väldigt mycket hela tiden. Haft en sjuk relation till mat under ca ett år men nu mår jag så j*vla bra och tränar för livet och äter bra också. Men jag tvivlar på att jag ligger på mer än 2000 kcal om dagen, kanske högst 2500 och det är utan att räkna bort kalorierna som jag gör mej av med vid träning. Anledningen till att jag tog upp mina tidigare ätstörningar är ett jag har väldigt svårt att veta när jag äter för mycket och blir lätt orolig om jag inte orkar mer mat för att jag tror att jag kommer ramla tillbaka i viljan att gå ner i vikt igen.
Var jag än läser så står det att man inte kan bygga muskler om man ligger på underskott, och självklart vill jag inte att all min träning i gymmet ska vara förgäves när det gäller att utveckla muskler. Jag har svamlat mycket men min fråga är om ni tycker jag ska ha ätardagar? Har inte haft det innan men tycker att det verkar bra, då kan man kanske kompensera för lite underskott som man kanske legat på under veckan? Eller tänker jag helt fel? Skulle man kunna ha en ätardag i veckan då? eller en var 14:onde dag?
Om jag nu har svårt att hålla koll på hur mycket kalorier jag stoppar i mig, är en matdagbok något att rekomendera? Tycker att det verkar jobbigt, men det är kanske nödvändigt?
Sen har jag också funderat på om man måste bli bulk-fet om man ska kunna bygga muskler? Eller kan man ligga på + lite kalorier? Eller man måste helt enkelt ligga på ett ganska kraftigt överskott?
Tacksam för alla åsikter.