Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Allmänt - Styrkelyft

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-10, 08:25   #1
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Jag ska börja tävla..

..inte jag personligen men många andra.

Många som är intresserade av att tävla i styrkelyft ställer frågor som jag (och flera med mig) inte anser är så viktiga för någon som är nybörjare.

1 Var köper jag utrustning? Vilken dräkt ska jag ha?

Vänta med utrustningen för det kan vara skönt att slippa ha ytterligare moment som kan ställa till det den första tävlingen. Sikta istället på att få 27 vita lampor dvs tre godkända lyft i varje delgren och med ett så bra utförande att alla domarna sätter godkänt i samtliga lyft.. Inför nästa tävling finns det tid, att om du vill, lägga till en utrustningsdetalj t ex ett par ganska löst lindade knälindor eller en stor bänktröja även här är det dock vita lampor som är det viktigaste. Inför tredje tävling kan du lägga till en utrustningsdetalj till och fortsätter du i samma takt så har du efter ett år eller något mer en komplett utrustning och kan börja fundera på hur du ska lära dig använda den mest effektivt.
Efter ytterligare ett tag kan det vara dags att gå ner en storlek i vissa plagg (eller så har du växt i de grejer du redan har) för att få ut mer vikt men det får du hjälp med av klubben. Har du inte tränat så länge innan du går över till styrkelyft kan det ur skadesynpunkt vara smart att dra ut på processen betydligt längre för att hinna bygga upp en grundstyrka i kroppen.

2 Hur kommer jag in i min viktklass?

Helt ointressant den första tävlingen då det är betydligt viktigare att allt lyftningen känns som på träning, det är dessutom fortsatt ganska ointressant de första 2-3 åren om man inte råkar göra resultat som innebär att man kan tävla internationellt. Ligger man precis på gränsen och vill slå något rekord så kan man kanske plocka bort lite vikt en enstaka tävling men ligger man ett anta kilon från viktklassen så sabbar man mer än man tjänar genom att gå ner i vikt. Målet bör snarare vara att få mer muskler och i och med det gå upp i vikt år för år.

3 Vad är svenska rekordet?

Man tjänar inget på att jämföra sig med de bästa och sen är det inte säkert att de gymlyft man själv eller någon kompis har gjort är godkända enligt regelverket, det som räknas är det som någon har gjort på tävlingspodiet och där har du inte varit ännu. När du tränat och tävlat ett tag är det bra att sätta upp mål men i många fall är rekorden väldigt svåra att slå och det är kanske bättre att koncentrera sig på något mer närliggande och ha rekorden som ett långsiktigt mål.

4 Är jag för svag?

Nej! Alla som tävlar gör det först och främst mot sig själva och i början är det ingen som bryr sig om vad det är på stången eftersom alla som tävlar har varit nybörjare. Att gå in och tro att man ska dominera första tävlingen är ganska naivt, särskilt om man ser till på vilken nivå de bästa i Sverige tävlar.

5 Hur gör jag för att anmäla mig till SM?

Du måste vara med i en klubb, ha en tävlingslicens och det är klubben som anmäler dig men har du inte redan gjort några tävlingar så kanske du ska vänta ett tag? Gå med i klubben och nästa SM har du tränat ett år, tävlat 3-4 tävlingar och även fått in en del utrustning (Se punkt 1).

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 08:25   #2
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Första tävlingen

Vad ska man tänka på innan?

1 Gå igenom reglerna med någon som kan dessa i god tid innan, träna tävlingsliknande vid några tillfällen. Öva på startsignaler (Från i sommar även pressignal i bänken) och signal att lägga ifrån dig stången efter avslutat lyft.

2 Se till att du har tillgång till tävlingskläder dvs trikå och strumpor samt en t-shirt som antingen är från klubben eller som är utan tryck, vissa reklam-t-shirts är tillåtna men det är onödigt bekymmer att ha en som inte går igenom.

3 Se till att du, och även den som är utsedd, vet vem som ska ta hand om dig på träningen som matchare. En matchare är den som ansvarar för att du får rätt vikter på stången genom att meddela sekretariatet samt ser till att du får rätt råd mellan lyftet om du måste göra någon mindre förändring. En bra matchare kan även lugna ner dig om du är nervös eller peppa dig om du inte riktigt tänder till.

4 Ta reda på när invägningen börjar och hur du tar dig dit för att vara i tid. Vid invägningen får du ställa dig på en våg och så vill de som sköter invägningen veta vilka vikter du tänker börja med i varje delgren, skriv gärna ner de startvikter du och matcharen har bestämt på en lapp så blir det lättare att säga rätt.

5 Banta INTE, se istället till att vara laddad och sätt ingångsvikterna på säkra nivåer.

Vad ska man ha med sig?

1 Tävlingskläder inklusive skor, om du har olika par i böj, bänk och/eller mark så se till att ha med samtliga.. Bälte.

2 Något att äta och dricka, det kommer kanske inte att finnas tid att äta vanlig mat så något som är lättuggat att stoppa i sig när man hinner är lämpligt. En del äter godis, sockerkaka, dricker druvsocker, mumsar frukt och en del äter inget alls men något som innehåller kolhydrater för att hålla upp blodsockret är inte dumt att ha tillgång till. Det är inte så många lyft men en tävling kan bli ganska lång och nervositet tömmer kroppen på energi.

3 Legitimation, som du ska kunna visas upp för domarna vid invägningen.

Tävlingen.

Publiken vrålar och gör vågen, hela byggnaden skakar och man utrymmer för man är rädd för att den ska rasa... eh.. det blev fel idrott. I vanliga fall brukar det vara lyftare, matchare (ibland inte det heller), klovare, domare plus några få anhöriga som är på plats.

1 INGEN KOMMER ATT SKRATTA OM DU GÖR NÅGOT FEL! Alla som tävlar och dömer har själva gjort en första tävling och vet hur det känns.

2 Lyssna på domarna.

3 LYSSNA PÅ DOMARNA!

4 Ha kul!

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"

Senast redigerad av z_bumbi den 2007-03-10 klockan 09:05.
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 08:31   #3
130kg finsk sisu
130 kg finsk fotomodell

130kg finsk sisus avatar

Reg.datum: Apr 2006
Amen! Jävligt bra skrivet!
Jag respekterar mest en sådan som lyfter lite men som vågar vara med på tävling och kämpa. Än nån som är i publiken och säger "jag lyfter lätt 200kg". Mer motionärer i våran sport för bövelen!!!!

Min youtube videos: http://www.youtube.com/profile?user=superhurri

Journal: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86629
130kg finsk sisu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 09:00   #4
Eldhroka
Kinky Member

Eldhrokas avatar

Reg.datum: Feb 2006
Fan, jag blir ju sugen att tävla när jag läser det här.....

Bra skrivet!
Eldhroka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 09:39   #5
Timme
Mr BodyPump.

Timmes avatar

Reg.datum: Mar 2005
Så vackart, Så bra z_bumbi! Även om inte vi riktigt följde din plan (David tog SM guld sin första tävling (bänkpress) och SM Guld i sin andra SL tävling) så är nog det här det bästa sättet att gå till väga. I alla fall för de som inte har tillgång till en Krister Ståhlberg
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-10, 10:44   #6
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Mycket bra!!!!

Den här ska jag hänvisa folk till när de vill börja tävla.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:00.