Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Upplägget i bänk ser intressant ut. Orkar du berätta mer hur det är tänkt att utvecklas?
|
Jag har inget program som jag går efter, om man med det menar bestämda vikter och set. I stället kan man säga att jag håller mig till lite generella "principer". De här principerna är i huvudsak inga vetenskapliga "sanningar" utan bara mina högst egna.
Jag är inspirerad av många. Men värt att nämnas ändå är Charles Poliquin, det är hos honom jag hämtat principen att träna antagonister ihop (exempelvis bänk och överrygg, och smalbänk/triceps ihop med biceps).
* Volume is king. Det vill säga att för att bli bra måste jag träna mycket. Jag försöker ligga på runt 15-20 set bänk under ett pass, inkluderat kompletteringsövningar som tricepspushdown exempelvis. Totalt ligger jag på runt 30 set per pass (om man räknar in även ryggseten).
* Hellre lätt och mycket än tungt och litet. För att palla av att träna många set (och även repetitioner) så sänker jag hellre vikten, och det rejält. Det är inte ovanligt att jag ligger på 50 procent av 1RM.
* Periodisering. Majoriteten av året, säg 30-40 veckor, är ambitionen att ligga på mellan 6-10 repetitioner. Under kortare perioder så sänker jag repetitionerna. Och tanken är också att köra en eller två treveckorsperioder med negativ träning varje år.
Det finns säkert andra saker man kan säga om hur jag tränar. Men det här är i huvuddrag upplägget.
Nu har det blivit ett par tyngre pass i bänk på slutet, så nu ska jag köra på runt 90-100 kilo nästa pass, och med stopp.
I mark ska jag dra ner på vikterna också eftersom jag gick väldigt tungt i helgen, set på runt 130 kilo känns lämpligt kommande veckan, och hålla det under 200 i allafall någon vecka till. Tröja kanske jag kör nästa helg igen, men då med lättare vikter än i helgen.