2006-12-28, 11:48
|
|
Veteran Medlem
Reg.datum: Dec 2006
|
Hur farligt är det at börja supa, som sextonåring?
Jag är snart sexton år och funderar på att börja dricka lite . Hur farligt är det egentligen och vad blir det för följder? *whistle*
Är det väldigt smart att vänta till jag har fyllt arton, eller?
Stats:
Har snart växt färdigt, men inte än.
Femton år, fast fyller sexton i februari
|
|
|
2006-12-28, 11:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Skablistor
Jag är snart sexton år och funderar på att börja dricka lite . Hur farligt är det egentligen och vad blir det för följder? *whistle*
Är det väldigt smart att vänta till jag har fyllt arton, eller?
Stats:
Har snart växt färdigt, men inte än.
Femton år, fast fyller sexton i februari
|
Det beror på hur du definierar "dricka lite" och "supa" , i vilka mängder du har tänkt dig och hur ofta.
Jag är absolut inte sakkunnig men lite mer info vore bra
|
|
|
2006-12-28, 11:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2004
|
Skulle tippa på att det inte är mkt bättre att börja dricka vid 18 än 16...
|
|
|
|
2006-12-28, 12:01
|
|
Registered User!
Reg.datum: Nov 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av tp_88
Skulle tippa på att det inte är mkt bättre att börja dricka vid 18 än 16...
|
Problemet med att dricka tidigt är ju dock inte bara att alkohol är skadligt för kroppen. En hel massa andra "faror" är rätt lätt att råka på när man är ute och super som underårig.
|
2006-12-28, 12:08
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Det är ett brott att langa sprit till en underårig. På samma sätt är det ett brott att tillverka spriten själv.
Frågan är alltså inte rellevant eftersom den uppmuntrar till brott*whistle*
|
|
|
2006-12-28, 12:11
|
|
Honorary Member.
Reg.datum: Feb 2004
|
Jag började när jag var 14 och det har inte skadat mig ett dugg.
|
|
|
2006-12-28, 12:15
|
|
El grande salami
Reg.datum: Jul 2006
|
Alkohol är aldrig bra i större mängder, kan hända mycket dåliga grejer just för att man är alkoholpåverkad.
|
|
|
2006-12-28, 13:28
|
|
Mother love bone
Reg.datum: Aug 2006
|
Att börja dricka i tidig ålder är endast positivt. Det bör dock vara i den grad att man blir bjuden hemma, dricker med äldre syskon som är i vettig ålder, föräldrar.
Sedan ska man visa ett ansvar, säg att man får smaka alkohol hemma vid 15 års åldern, då ska man ha visat ett enormt ansvar hemma gällande alkoholen fram tills 17 år, då kan man få dispans på 1 år att dricka med vänner osv.
Självklart bör föräldrarna inte vara alkoholister.
Jag fick i princip dricka hemma när jag var 14, både far, syskon och mor uppmuntrade till det, ingen annan i min umgängeskrets på den tiden FICK dricka. Jag anser att min väg genom alkoholens slätter har varit bättre.
|
|
|
|
2006-12-28, 13:32
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face
Att börja dricka i tidig ålder är endast positivt. Det bör dock vara i den grad att man blir bjuden hemma, dricker med äldre syskon som är i vettig ålder, föräldrar.
Sedan ska man visa ett ansvar, säg att man får smaka alkohol hemma vid 15 års åldern, då ska man ha visat ett enormt ansvar hemma gällande alkoholen fram tills 17 år, då kan man få dispans på 1 år att dricka med vänner osv.
Jag fick i princip dricka hemma när jag var 14, både far, syskon och mor uppmuntrade till det, ingen annan i min umgängeskrets på den tiden FICK dricka. Jag anser att min väg genom alkoholens slätter har varit bättre.
|
Asså, vad är det för fel på folk? Varför i helvete ska man lära sig använda en drog som ställer till med så jävla mkt skit?
Jävla dubbelmoral vad det gäller droger i detta land...
|
|
|
|
2006-12-28, 13:33
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fartman
Problemet med att dricka tidigt är ju dock inte bara att alkohol är skadligt för kroppen. En hel massa andra "faror" är rätt lätt att råka på när man är ute och super som underårig.
|
Försvinner så många av dessa faror på 2år då?
|
|
|
|
2006-12-28, 13:38
|
|
Lamer
Reg.datum: Dec 2005
|
Jag och mina kompisar kröka på allvar redan vid 14 års åldern, började smått något år tidigare. Har inte märkt av något, ännu.
|
|
|
2006-12-28, 14:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2005
|
Fråga dig själv varför du vill dricka istället. Det måste du ju ha med i åtanken om "funderar på att börja dricka". Själv har jag aldrig tagit en droppe i munnen om det inte varit för att jag ville dricka något som smakar bra. Dricker du bara för att det är alkohol i så gör du brutalt fel. Finns inga som helst fördelar med supande som sådant.
|
|
|
2006-12-28, 14:02
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
|
Det tog ett tag innan jag hittade något på www.systembolaget.se
Det du berättar är helt emot vad jag hört tidigare om föräldrar, ungdomar och alkohol. Budskapet jag hört tidigare är tydligt:
Ge inte ungdomar alkohol hemma.
Det finns med här:
http://www.systembolaget.se/AlkoholH...sto+bättre.htm
|
|
|
2006-12-28, 14:20
|
|
El grande salami
Reg.datum: Jul 2006
|
Tror på faktiskt på Shut Teh Face teori, så länge föräldrarna och hemmet inte är alkoholiserade så kan det funka bra. De första fyllarna blir oftast i smyg från föräldrar pch det är spännande, när man får smaka lite på alkohol hemma i tidig ålder så blir det inte lika spännande att supa sen. Spänningen försvinner och man anser att alkohol är inte så coolt trots allt.
|
|
|
2006-12-28, 14:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
|
Något av det absolut SÄMSTA råd/förklaring jag hört (inte enbart du som sagt så innan iofs).
Finns absolut inget som helst positivt med att ens föräldrar och syskon uppmuntrar till alkoholintag, det är dessutom som Sverker redan varit inne på en brottslig handling.
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:45.
|

|