2006-11-30, 20:16
|
|
Förslag?
Reg.datum: Aug 2004
|
Körig/gasig mage = sämre näringsupptag?
Hej,
Min mage är väldigt dålig på att hantera det mesta. Stress, sötningsmedel, kreatin, kaffe osv osv sätter otrolig fräs och eftersom jag har högt kontinuerligt födointag så måste jag, om jag inte undviker allt som jag vet sätter igång den, gå på toa flera gånger om dagen. Gaserna är ju mindre trevliga de också. Så förutom att det ibland gör ont, att jag är uppsvälld osv, är det så att man får ett sämre näringsupptag om man som jag lider av dessa bekymmer? Rimligen borde det ju vara så eftersom maten passerar genom tarmarna fortare.
Någon som vet?
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
|
|
|
2006-11-30, 21:11
|
|
Fudoshin
Reg.datum: Apr 2006
|
Har du provat Dimetikon mot gaserna? Det hjälpte mig när jag föråt mig på vita bönor (man ska ta dem kontinuerligt i flera dagar för bästa effekt).
|
|
|
2006-11-30, 21:28
|
|
Mannen, myten, legenden!
Reg.datum: Sep 2003
|
Prova minimera mjölkprodukterna ett par v, symptomen påminner om laktos känslig mage.
|
|
|
2006-11-30, 21:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2004
|
Det låter precis som att det är jag som skrivit tråden. Har tänkt på det här det senaste halvåret och nu senast funderar på om det inte bör börja undersökas. Själv har jag tre saker jag har tänkt att experimentera med att plocka bort för att se om de som är boven i dramat.
1. Laktos
2. Sötningsmedel
3. Fibrer (för mycket?)
Det är främst då jag ligger på lite mer kcal som jag får problem. Har också funderat över näringsupptaget, dock så verkar det inte som att det gör så mycket då jag inte har några problem med att gå upp i vikt, men har alltid tänkt att det måste tas upp mindre. Det är inget jag vet, utan bara något jag antar.
Ska följa tråden med spänning  ...
|
|
|
2006-11-30, 22:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Här är en till med väldigt liknande magproblem.
|
|
|
2006-11-30, 22:43
|
|
Nerd in disguise
Reg.datum: Jan 2006
|
Jag med..
Intressant det där om läkemedlet.
|
|
|
2006-11-30, 23:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2001
|
Jag har åxå haft mycket problem med magen.Min största bov var stress.Troligtvis har du många faktorer som tillsammans blir ett stort.Laktos,,mjölk osv brukar ge mycket gaser,för mycket fibrer,vissa grönsaker naturligtvis(bönor,broccoli osv).Frukter som tex päron,äpplen,bananer.Starka kryddor.Kaffe är ingen hit....osv osv.
Satsa på att inte äta för stora mängder av samma livsmedel.Viktigt att du äter i lugn och ro.Inte för lång tid mellan måltiderna..Ja Jag vet  et är sååå många saker som inte är bra för kroppen och magen..Suck Jag vet inte om detta hjälper dig,,
En produkt som heter Psyllium Husk finns i hälsokostaffärer.Testa den.Kostar 60 spänn.Det är skal från frön som man lägger i mat eller vätska,blir en "slemhinna" i magen.
Om du har detta en längre tid borde du nog gå till doktorn,,jobbigt att ha ont i onödan,jag vet hade det i många många år...
Kram Carro
|
|
|
2006-12-01, 13:05
|
|
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Reg.datum: May 2006
|
Du kan vara känslig för gluten. Jag har haft liknande symptom, speciellt vid generellt högt näringsintag, och blev av med besvären när jag slutade att äta gluten.
Piranhas tips om laktoskänslighet är också bra.
/Bertbert
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
|
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
|
|
|
|
2006-12-01, 13:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Känner igen det där. Det är verkligen illa när man ligger på stort energiöverskott. Under deff mår magen mycket bättre.
|
|
|
2006-12-01, 15:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2004
|
Förutom att Zeras avatar ser kul ut så blir näringsupptaget sämre, såklart, om födan passerar snabbare än det är tänkt.
Gluten och laktos är de två vanligaste formerna av kroniska magåkommor. Men andra som chrons etc förekommer i långt större utsträckning än vad de flesta har klart för sig. Härinne finns det flera med allvarliga diagnoser och av tråden följer att det sannolikt finns fler än de som redan identifierat sig. Det finns även reumatoida/autoimmuna sjukdomar som ger "leaky gut" varför det inte säkert är själva sammansättningen på maten som fäller avgörandet.
Du ska gå till en läkare som kommer att ta en serie prover på dig för att komma sanningen närmare. Magen påminner lite om ryggen i det att en del diagnoser ställer sig dåligt mot kliniskt underlag som röntgen eller bakterieprov utan hon eller han blir tvugna att lyssna mycket till dina beskrivningar av dina upplevda besvär. Ju bättre du kan beskriva, tider, rätter, omständigheter och komponenter, desto större exakthet i diagnosen. I alla fall om det är en framgångsrik läkare med intresse och erfarenhet.
Blåbär har en milt stoppande funktion vilket kanske kan undertrycka passagen en aning. Krossade psylliumfrön, som tidigare nämts, har även de en bindande verkan.
En tumme kan jag kosta på mig att hålla för dig i hopp om att det är något enkelt och lindrigt.
Lizard
|
|
2006-12-01, 20:00
|
|
Kolos egen språkpolis
Reg.datum: Jan 2005
|
Brukar inte dessa problem uppstå efter att maten har passerat tunntarmen? Tex när man har problem med laktos eller ärtsoppan.
|
|
2006-12-01, 20:32
|
|
Fudoshin
Reg.datum: Apr 2006
|
Kom att tänka på att det kan vara kolon irritabile.
I förebyggande syfte: Det finns inte något bra namn för kolon irritabile på svenska, men funktionella tarmbesvär används ofta eftersom det finns en rubbning i hur tarmen fungerar. På engelska kallas det ofta för Irritable Bowel Syndrome, IBS, som betyder ungefär lättretbar tarm. Kolon irritabile och IBS används lite blandat i texter, men de är båda uttryck för samma sak. Om man söker på Internet kan stavningen ibland vara colon irritabile.
|
|
|
2006-12-01, 20:44
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av hasse36
Brukar inte dessa problem uppstå efter att maten har passerat tunntarmen? Tex när man har problem med laktos eller ärtsoppan.
|
För den som är drabba spelar det nog ingen roll var i tarmarna det är problem.
Det är i tjocktarmen som tarmbakterierna tar överhanden och börjar att jäsa laktos, kostfibrer eller osmält protein. Det är i tjocktarmen som kroppen ska ta upp vatten men finns det en massa lösta ämnen i tjocktarmen försvåras upptaget av vattnet.
Tunntarmen är en otrevlig miljö för bakterier, en massa olika enzymer och gallsalter som gör livet tufft för bakterier. Livet är tufft för de egna tarmcellern också. Deras livsläng är bara några dygn.
Det är här som glutenproteinerna stimulerar immunförsvaret och ställer till med problem.
|
|
|
2006-12-01, 20:49
|
|
Kolos egen språkpolis
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
För den som är drabba spelar det nog ingen roll var i tarmarna det är problem.
|
Tror jag säkert. Men frågan som Sheogorath ställde, var om näringsupptaget kunde störas. Näringsupptaget sker i huvudsak i tunntarmen, alltså innan man normalt får problem med gaser.
|
|
2006-12-01, 21:06
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Hmm...gluten påverkar upptaget eftersom själva tarmen är skadad. Att stress ( som genom nervus vagus ) stimulerar magen och tarmarna skulle påverka upptaget verkar långsökt...men jag vet inte säkert. Skulle näringsämnena rusa förbi tunntarmen så skulle gaserna och diarrén bli...omfattande och extremt illaluktande. Så allvarliga är ju inte problemen.
Går ju inte att spekulera. Det som gäller är ju att lägga band på sig och varva ned och gå över på skonkost en period.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:57.
|

|