Citat:
Ursprungligen postat av Guddi
Visst va den överdrivet strikt. Jag orkade inte leta efter en som var perfekt. Min poäng var att man inte ska ta ut lordosen. Hade lite brått så jag han inte skriva någon text till posten.
Länken som Arne postade visade ett bra utförande även om jag nog hade rekommenderat att han stannade en 10cm tidigare vid nedgången. Tycker att han får lite för mycket böj på thorakalen för att jag ska gilla det fullt ut. För mig är ändå rodd en övning som är till för skulderblads retraherarna ("drar skulderbladen mot varandra") först och främst. Det är lite svårt att se i videon men det verkar som att han de sista 10cm endast böjer ryggen mer och att skulderbladen redan är protraherade ("framåtdragna") fullt ut.
Det här utförandet tycker jag däremot är helt uppåt väggarna.
|
För smidighetens skull är det viktigt att sträcka ut. Dock så blir det lättare vikter med denna teknik vilket inte tilltalar dom viktfixerade.

För mig är denna fina komplexa övning betydligt mer än koncentrerat arbete främst på M. trapezius pars transvera och Mm rhomboideii majoris et minoris. Detta är en övning, som rätt utförd, aktiverar SAMTLIGA ryggmuskler.
Inget fel på den filmen om man är vältränad.