Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-05-22, 15:03   #1
Absinteh
Nerd in disguise

Absintehs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Mjölkprodukter?!

Tänkte kolla upp lite hur näringskunninga personer tycker om mjölk och mejeriprodukter.
Personligen har jag på senare tid efter att sett dokumentärer och snackar med en del personer ..samt upptäckt laktoskännslighet
Hursomhelst så tycker jag att mjölk har varit och är extremt överreklamerat.
Här i Västerbotten där Norrmejerier är det "lokala" mejeriet, är reklampådraget något enormt.
Som exempel så har Norrmejerier lyckats få den vanliga svensson att skillja på kosttillskott och gainomax?
Jag måste ge dem fina eloger för deras reklam. De spelar verkligen pefekt på strängarna.
*Ett måste för benskörheten
*Lokalt
*Allt är så otroligt nyttigt

När det gäller benskörheten undrar jag ifall ni har några rapporter gällande hur viktigt det är med vårt otroliga kalciumöverskott?
Jag menar, 95% av världen är laktoskännsliga och dricker inte mjölk, men endock har vi (vad jag hört) bland de sämsta benen i världen.

Ni som också har sett dokumentären om mjölkens makt kanske förstår bättre vad jag säger. De tog blandannat upp att fet mjölk var nödvändigt för barnen som arbetade och hjälpte föräldrarna på åkern.
dessutom innhöll det vitaminer som de inte fick i sig på annat sätt.
I dagens Sverige behöver verkligen inte de små skolbarnen 4 glas FETMJÖLK som vissa skolor erbjuder. Det var enligt dokumentären en stor orsak till övervikt.

Annyhow, någon med mig?
Gammal 2006-05-22, 15:05   #2
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Reg.datum: Nov 2003
Mjölk är överskattat ja. Dock är det grymt protein och proteindrinkarna smakar bättre med mjölk, mao mjölk äger.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-22, 15:06   #3
Kurash
-Frank-

Kurashs avatar

Reg.datum: May 2006
Tja, det där med benskörhet härledde dom ju till A-vitaminberikningen i lätt- och mellanmjölk, i vetenskapens värld för några månader sedan. Gå på Ekologisk Lättmjölk så slipper du den överkonsumtionen.

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-22, 15:08   #4
mathor
Banned

mathors avatar

Reg.datum: Jul 2005
Det är nyttigt, men inte oersättligt.
mathor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-22, 15:10   #5
Dumleman
ett tuff text

Dumlemans avatar

Reg.datum: Feb 2005
Ja jag känner också av mjölkmaffian. Jag har börjat dricka lite sojamjölk efter ha läst en tråd i kostdelen här på forumet. Havremjölk är lite väl blaskig men sojamjölk är kanon för alla utom mjölkmaffian.
Gammal 2006-05-22, 15:11   #6
Absinteh
Nerd in disguise

Absintehs avatar

Men är det inte en produkt av propaganda från barnsben att vilket barn vad man än frågar, så säger de att mjölk är bäst.
Vissa gör ju även det till en grejj att dricka så mycket mjölk som möjligt? Häftigt? Ja kanske med tron som finns idag.
Tänk på att mejerier ofta får gå in gratis i skolor och marknadsföra sina produkter.
Coca cola skulle kunna göra det samma.
Gammal 2006-05-22, 15:14   #7
mathor
Banned

mathors avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Absinteh
Men är det inte en produkt av propaganda från barnsben att vilket barn vad man än frågar, så säger de att mjölk är bäst.
Vissa gör ju även det till en grejj att dricka så mycket mjölk som möjligt? Häftigt? Ja kanske med tron som finns idag.
Tänk på att mejerier ofta får gå in gratis i skolor och marknadsföra sina produkter.
Coca cola skulle kunna göra det samma.
Ja, men mjölk är betydligt nyttigare än Coca-cola. För övrigt säger säkert samma barn att transformers är tuffast i världen också. Lita aldrig på ett barns omdöme, de stryper dig i sömnen.
Gammal 2006-05-22, 15:16   #8
Absinteh
Nerd in disguise

Absintehs avatar

Har vi ingen hällsofreak som har tagit avstång från mjölkprodukter här
Som kan komma med lite häfftiga fakta varför alla länder utom vi klarar sig utan mjölk?
Gammal 2006-05-22, 15:21   #9
mathor
Banned

mathors avatar

Citat:
Har vi ingen hällsofreak som har tagit avstång från mjölkprodukter här
Som kan komma med lite häfftiga fakta varför alla länder utom vi klarar sig utan mjölk?
Det finns inga kända fakta. Man tror att det kan vara genetiskt betingat, i kombination med miljöfaktorer såsom lite solljus etc.
Gammal 2006-05-22, 15:35   #10
Isdrake
Registered User

Isdrakes avatar

Reg.datum: Nov 2005
Jag har också trott att mjölk var jätte bra på alla sätt och vis. Det har man ju fått lära sig sedan barnsben. Det var inte fören jag skulle sluta dricka det (etiska själ) jag insåg att det inte var så. Var ju tvungen att läsa på vad jag skulle ersätta mjölken med och det var ju inga problem alls.

Jag tycker det är dumt att det råder någon slags vanföreställning att man kommer få benskörhet eller andra negativa åkommor om man inte dricker mjölk. Om folk inte var så inne på att mjölk var nödvändigt skulle det säkert inte sälja så bra.

Att skolorna får mer pengar ju fetare mjölk dom tar in är helt sjukt. Barn behöver verkligen inte dricka extra fett (speciellt inte dåligt fett) idag får man i sig så det räcker och blir över genom maten. Detta såg jag på ett program för ett tag sedan. Dom enda som påstod att mjölk var bra var mjölkfrämjandet. Experterna sa att man helst skulle dricka vatten till maten och kanske lättmjölk till mellanmålet.

I skolorna kryllar det ju om reklam för mjölk. Ska dom inte behöva pröjsa för det också? Att komma åt och påverka barn och ungdomar så mycket som dom gör idag borde dom ju få betala dyrt för eftersom det är en effektiv målgrupp.

Jag kan förstå att kroppsbyggare tycker mjölk är bra eftersom det är ett lätt sätt att få i sig protein. Men vanligt folk behöver ju inte alls mycket. Men så finns det ju sojamjölk också, den innehåller ju till och med mer protein än vanlig mjölk.
Isdrake är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-22, 15:37   #11
Absinteh
Nerd in disguise

Absintehs avatar

Amen brother
Precis det här också med att alla tror att fettet i mjölken är någon slaggs hällsokur. Så är det ju inte ALLS, det är animaliskt fett som i typ bacon?
Gammal 2006-05-22, 15:45   #12
Kurash
-Frank-

Kurashs avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Isdrake
Jag kan förstå att kroppsbyggare tycker mjölk är bra eftersom det är ett lätt sätt att få i sig protein. Men vanligt folk behöver ju inte alls mycket. Men så finns det ju sojamjölk också, den innehåller ju till och med mer protein än vanlig mjölk.
Sojaprotein vs. Vassle. Det valet var inte svårt.

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-22, 15:51   #13
Absinteh
Nerd in disguise

Absintehs avatar

Vet du hur mycket vassle det finns i mjölk?
Gammal 2006-05-22, 16:03   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Amen brother
Precis det här också med att alla tror att fettet i mjölken är någon slaggs hällsokur. Så är det ju inte ALLS, det är animaliskt fett som i typ bacon?
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/82/4/894

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...=pubmed_docsum

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-22, 16:04   #15
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Vet du hur mycket vassle det finns i mjölk?
20/80 vassle/kasein.

Mjölkprotein är överlägset soja vad gäller biologiskt värde, stimulering av proteinsyntes och skapande av anabolism.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:19.