Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-02-25, 22:37   #1
JJ
Värmdökungen

JJs avatar

Reg.datum: Aug 2001
Konsten att fotografera

Någon som har lite fina fotolänkar att bjuda på? Forum, test av utrustning, artiklar, grunderna?
Jag tänkte snöa in på en ny dyr hobby

Tung pung ger starka ben...
JJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-25, 22:48   #2
Larsson
.....

Larssons avatar

Reg.datum: Aug 2005
Du kan börja kika på den här sidan, http://kamerabild.mkf.se/ nyheter och tester.
Larsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-25, 22:52   #3
JJ
Värmdökungen

JJs avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson
Du kan börja kika på den här sidan, http://kamerabild.mkf.se/ nyheter och tester.
Tack, men den och http://digitalfoto.fpgroup.se/ är väl de länkar jag redan har.

Tung pung ger starka ben...
JJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-25, 22:56   #4
Buckethead
Registered User

Bucketheads avatar

Reg.datum: Mar 2004
http://www.fotosidan.se

http://www.grafisktforum.org/
Buckethead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-25, 23:03   #5
Larsson
.....

Larssons avatar

Reg.datum: Aug 2005
Får hoppas att du inte har den länken då, http://www.photo.net
Larsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-26, 01:29   #6
perarvid
Registered User

Reg.datum: Mar 2003
www.dpreview.com
perarvid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-26, 12:00   #7
guest
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
Fotosidan.se, en hyffsad systemkamera och det viktigaste, BRA optik. sen är det bara att köra
guest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-26, 12:14   #8
hahavaffan
tuff shit

hahavaffans avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av guest
Fotosidan.se, en hyffsad systemkamera och det viktigaste, BRA optik. sen är det bara att köra
Ja just det. En systemkamera med BRA optik är det viktigaste?
Det viktigaste är intresset och fantasin, och en kamera som fungerar. Dock kan det vara bra med minst 3-4MP även för en nybörjare. Folk köper feta kameror till höger och vänster och tror att de ska ta bättre bilder bara för det. Idioti.

Jag skulle rekommendera en billig nybörjarkamera med många manuella inställningar. Då får du chansen att lära dig hur alla inställningar fungerar, så att du kan komponera en snygg bild. Men framför allt är det fantasin, och att ha ögat för att kunna ta en bra bild som är det viktiga.

Canon A610 är en grym nybörjarkamera. 5MP, så om du tar en schysst bild, kan du skriva ut den i både A4 och A3 i bra kvalitet, och i datorn zooma in objekt och beskära bilden hårt. Den har även utvikbar skärm, snabb processor och grym närgräns.

Men det är helt och hållet upp till dig och din budget vad du vill börja nånstans. Du kan börja med Canons EOS 350D också. Med schysst nybörjaroptik går det loss på 10 000kr. Men tänk då om du upptäcker att du enbart använder kameran en gång i månaden, och tröttar helt efter två månader. Då är det pengar i sjön.
Gammal 2006-02-26, 12:27   #9
mela
#curl4lajf

melas avatar

Reg.datum: Apr 2005
Jag har en stor bunt med papper ifrån en fotokurs i skolan
som du kan få låna?
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-26, 12:29   #10
guest
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
Visst.. vill han bara "ut o fota lite" så är det väl en bra kamera. Men vill han verkligen satsa på foto som en "dyr" hobby så tycker jag en systemkamera är ett bättre val.
350d med (s)kitobjektiv är dock inget vidare om han vill satsa på kvalitet. Då är det bättre med en 300d eller liknande och istället lägga pengarna på ett bättre objektiv.
guest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-26, 12:38   #11
raZmus
Registered User

raZmuss avatar

Reg.datum: Feb 2004
www.moderskeppet.se kanske kan vara rolig i sammanhanget.
Gammal 2006-02-26, 12:39   #12
blekfet2
Banned

blekfet2s avatar

Reg.datum: Jul 2004
läste själv en fotokurs på miroi...fyfan så jävla kasst kurs
blekfet2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-26, 12:48   #13
Coldsmith
fjollhulken

Coldsmiths avatar

Reg.datum: Sep 2003
Skulle rekommendera Nikon D50 över en canonbudget. Den är mer robust, inte så himla liten och väldigt pålitlig. Billigare dessutom. Cyberphoto har hyffsade priser och paket.

Jag kan förstå att man vill skaffa en riktigt bra kamera på en gång, det gjorde jag och blev ett riktigt lyckat partnerskap. Om man går på en billigare innan (men bra, då blir det ändå ett antal tusenlappar) vad fasiken ska man med den till sen när man vill byta upp sig? Så skaffa en bra du om du vill på en gång. Blir roligare så också med fler manuella inställningar, mer justeringar, bättre kvalite. Inte så kul att fota ett väldigt fint landskap och allt blir skit för att kameran blåser ut det gråa så att allt blir vitt och så.

Men om du ska gå på stort så är det förstås rekommenderat att du vet att du har ett intresse för det.

www.steves-digicams.com har rescensioner på det mesta, spana in där. Finns ett forum där också men det håller rätt låg nivå tyvärr.
Gammal 2006-02-26, 13:58   #14
Fettecke
Registered User

Fetteckes avatar

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan
Folk köper feta kameror till höger och vänster och tror att de ska ta bättre bilder bara för det. Idioti.
Ehh, nej?.... tror du inte jag märkte en otrolig skillnad från min Coolpix 4mpix till min EOS 300D / 75-300mm / extern blixt ?????

Det blir Så otroligt mkt bättre bilder så det är inte sant.!

Visst... halft om halft har du rätt, utan fotosinne så blir det inget, men en fetare kamera förbättrar definitivt kortet.
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-26, 14:03   #15
Fettecke
Registered User

Fetteckes avatar

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Coldsmith
Skulle rekommendera Nikon D50 över en canonbudget. Den är mer robust, inte så himla liten och väldigt pålitlig. Billigare dessutom. Cyberphoto har hyffsade priser och paket.

Jag kan förstå att man vill skaffa en riktigt bra kamera på en gång, det gjorde jag och blev ett riktigt lyckat partnerskap. Om man går på en billigare innan (men bra, då blir det ändå ett antal tusenlappar) vad fasiken ska man med den till sen när man vill byta upp sig? Så skaffa en bra du om du vill på en gång. Blir roligare så också med fler manuella inställningar, mer justeringar, bättre kvalite. Inte så kul att fota ett väldigt fint landskap och allt blir skit för att kameran blåser ut det gråa så att allt blir vitt och så.

Men om du ska gå på stort så är det förstås rekommenderat att du vet att du har ett intresse för det.

www.steves-digicams.com har rescensioner på det mesta, spana in där. Finns ett forum där också men det håller rätt låg nivå tyvärr.
Jag är på ditt resonemang om att man ska blåsa på så sort som möjligt när det gäller kameror... dom är så pass dyr så du inte riktigt har råd att byta upp dig efter ett tag... mkt bättre att direkt putta in 15´000+ på en rejäl kamera och ett dyrt objektiv om man har ett intresse.

sjäplv så köpte jag 3 digitalkameror, för sammalaggt 8´000 innan jag köpte mit EOS 300D paket för 20´000... totalt set blev det alltså runt 30´0000 inkl. minne osv för en riktig kamera i slutändan. Onödigt dyrt!
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:18.