Jag har både haft svart och vit städhjälp. Vitt var faktiskt det sämsta eftersom städningen var a'la kontor där fokus läggs på det som syns samt att dom stal pengar.
Problemet med svart städning är att "personalomsättningen" är så hög. Som längst har vi haft en städerska i 5-6 månader. Sen får dom jobb, flyttar eller så tröttnar dom kanske. Men faktiskt så har den svarta städhjälpen både presterat och visat mer ansvar i samtliga fall.
Varför har man städhjälp? Väldigt enkelt:
1. Tråkigt att städa.
2. Mår bättre när det är städat.
3. Psykiskt nedbrytande att ha ostädat, speciellt vid oväntat besök.
Baserat på punkterna ovan samt att jag har bättre betalt efter skatt än vad städhjälpen vill ha betalt per timme, vilket många har, så är ekvationen enkel. Jobbar jag extra en timme kan jag betala ungefär tre timmars städhjälp. Städar jag själv så tar det mig tre timmar. Jag har alltså 2 timmar mer fritid när jag betalar en städerska att göra ngt som är skittråkigt. Så länge jag kan jobba över och jag tycker att jobbet är roligare än städningen så finns det ingen anledning till att städa (även om jag inte kan jobba över är det värt pengarna ändå). Man kan alltså säga att jag tjänar mer på att betala en städerska än att göra det själv.