2005-05-04, 19:13
|
|
|
Ölkonnässör
Reg.datum: Feb 2004
|
Högskoleprovet, Resulat!
Tänkte att kollo kunde behöva en högskoleprovstråd, jag har för mig att det redan fins/fanns en, men jag hittar den inte, sökverktyget trasigt?
Nåväl, idag började resultaten trilla in för oss som skrev i aprill, och rimligtvis måste ju det finnas några här som har skrivit provet. Nu vill jag höra hur det gick för er. Ni som inte skrivit nu men som känner att ni vill delta kan skryta om gamla prestationer
Jag skrev för första gången nu, 24 år gammal, bättre sent än aldrig 
Kändes lite konstigt, har ju inte sett den typen av matte och statestikuppgifter sedan gymasietiden.
Men det gick helt klart över förväntan
ORD: 33
NOG: 17
LÄS: 19
DTK: 12
ELF: 17
Matten gick klart över förväntan, medans Data Tabeller Kartor gick helt åt skogen, var på fråga 10 när "5 minuter återstår" ropades ut. Min hjärna måste ha somnat på någon uppgift
Nåja, 98p räkte till 1.7 och det bör ju räcka till rätt många utbildningar.
Så, hur gick det för er andra?
2005-05-04, 19:37
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2004
|
LÄS 18
ELF 17
ORD 35
DTK 17
NOG 17
104p räckte till 1,8
|
2005-05-04, 20:07
|
|
|
Banned
Reg.datum: Jul 2004
|
själv är man för dum för att erkänna...aja får skylla på att det var typ 4 år sedan jag gjorde skiten....fyfan det värsta man kan göra som bakfull =D
|
|
|
2005-05-04, 20:19
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2004
|
Körde så jävligt på både svenska och engelska läsförståelsen. Allt annat gick bra. 89 poäng. Inte fått brev hem ännu så vi ser vad snittet blir.
|
|
|
2005-05-04, 20:25
|
|
|
Friidrott
Reg.datum: Mar 2005
|
Fick 1.4, 1p från 1.5
Missade ord-delen totalt, hade bara 24 där, har haft över 30 när jag tränat hemma. Men, jag har ju inte fått mitt besked ännu, bara räknat efter hemma själv kanske har jag räknat fel på 1p
Men jag ska skruiva igen i höst och hoppas på att få lite bättre då.
|
|
|
2005-05-04, 20:44
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2002
|
Hajar fan inte vad det är för typer som konstruerat provet? Orddelen är det sjukaste jag varit med om. 90% av orden är ord som jag aldrig sett, eller hört talas om. Dessutom är det skumt att den är 40p medan de andra ligger på 20/22. 1/3 av provet är ordkunskap. Känns lite kass.
De andra delarna däremot är ändå relativt begripliga.
Och ja, jag hade nog under kolozzeummedlet på hp.
|
|
|
2005-05-04, 21:00
|
|
|
Living the good life
Reg.datum: Jul 2004
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Dorn
Hajar fan inte vad det är för typer som konstruerat provet? Orddelen är det sjukaste jag varit med om. 90% av orden är ord som jag aldrig sett, eller hört talas om. Dessutom är det skumt att den är 40p medan de andra ligger på 20/22. 1/3 av provet är ordkunskap. Känns lite kass.
De andra delarna däremot är ändå relativt begripliga.
Och ja, jag hade nog under kolozzeummedlet på hp.
|
Håller med dig, fick sämre än 1/5:e del rätt på ordelen, alltså sämre än man borde få genom att chansa, svårt att få bra poäng då..
|
2005-05-04, 21:02
|
|
|
Three apples high and rising
Reg.datum: Jan 2003
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Dorn
Orddelen är det sjukaste jag varit med om. 90% av orden är ord som jag aldrig sett, eller hört talas om.
|
Lär man sig ingen svenska i skolan nuförtiden?
|
|
|
2005-05-04, 21:05
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2001
|
skrev oxo helt ok, fram tills orddelen, fick typ 11/40 där, som knullade allting rätt hårt, tyckte oxo att vissa ord var helt bäng, trist som sagt att en sån sak ska utgöra 1/3 av provet
|
|
|
2005-05-04, 21:16
|
|
|
Friidrott
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Wain
Lär man sig ingen svenska i skolan nuförtiden?

|
Har du gjort provet? Det är inga ord man direkt använder sig av i vanliga fall. Hur ofta säger man "Regregera" egentligen (betyder "falla tillbaka till ett tidigare utvecklingsstadie", typ... ett psykologi ord)?
Det är ungefär samma klass på de andra orden. Visst, det är en viss allmänbildning i att kunna dessa ord, men om det verkligen är relevant för högskolestudier att kunna orden låter jag vara osagt...(Finns ju alltid ordböcker om man inte förtår ett ord...)
|
|
|
2005-05-04, 21:20
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Ame
Har du gjort provet? Det är inga ord man direkt använder sig av i vanliga fall. Hur ofta säger man "Regregera" egentligen (betyder "falla tillbaka till ett tidigare utvecklingsstadie", typ... ett psykologi ord)?
Det är ungefär samma klass på de andra orden. Visst, det är en viss allmänbildning i att kunna dessa ord, men om det verkligen är relevant för högskolestudier att kunna orden låter jag vara osagt...(Finns ju alltid ordböcker om man inte förtår ett ord...)
|
kan väl tillägga att som invandrare är man oftast körd på såna prov, då man i regel har sämre ordförråd (konstigt?), undantaget kan väl vara om man läst riktigt riktigt mycket svenska böcker, då kanske man kan vara rätt duktig även med invandrarhandikappet
märkte ordkunskapsbristen när man gjorde IQtestet på mönstringen, resten var rätt lätt men orddelen.. nä
|
|
|
2005-05-04, 21:26
|
|
|
Friidrott
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Baan
kan väl tillägga att som invandrare är man oftast körd på såna prov, då man i regel har sämre ordförråd (konstigt?), undantaget kan väl vara om man läst riktigt riktigt mycket svenska böcker, då kanske man kan vara rätt duktig även med invandrarhandikappet
märkte ordkunskapsbristen när man gjorde IQtestet på mönstringen, resten var rätt lätt men orddelen.. nä
|
Kan tänka mig att invandare för ett h'lvete på ord-delen. Svarsalternativen är ju i princip likadana också, känns som om alla kan vara rätt. Så även om man hört ordet och vet i vilket samanhang det används så är det ändå svårt att defiiera det exakt. Man ska nog vara duktig på att se/förstå nyanser i språket för att få bra resultat här.
|
|
|
2005-05-04, 21:27
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2004
|
när jag gjorde orddelen för typ fem år sen så tänkte jag på engelska, fick skitbra resultat på just den delen. resten nämner jag inte här
|
|
|
2005-05-04, 21:30
|
|
|
Three apples high and rising
Reg.datum: Jan 2003
|
Citat:
|
|
Har gjort det 2 gånger när jag gick i gymnasiet, fick 35 som sämst.  Nu har jag läst knappt fem år på högskolan och när man tittar på ordförståelsen så känner man igen så gott som samtliga.
För övrigt så anser jag inte att högskoleprovet är ett lämpligt intagningsförfarande till alla högskoleutbildningar...
|
|
|
2005-05-04, 21:31
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2004
|
Citat:
|
|
Regression är ett vanligt förekommande ord i vetenskapliga texter. Vet man vad regression är så vet man vad regregera betyder.
Google: Results 1 - 10 of about 9,260,000 for regression
Citat:
|
|
Behöver man slå upp många ord så tar det mycket längre tid än annars och man förstår dem antagligen sämre.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:11.
|

|