2005-03-15, 21:22
|
|
Good ol` Chicken
Reg.datum: Nov 2003
|
Kostråd för äldre?
Efter att ha sugit åt mig så mycket av den ovärderliga kunskapen som finns här på kolozzeum och använt mig av den så har folk börjat fråga mig om råd om träning, styrketräning, stretching och kost och hälsa osv.
Jag har bara gett dom personer som frågat dom råd och tips som jag använt mig eftersom det varit människor lite yngre än mig eller lite äldre från 15-30 år ungefär, mest män. Jag är 19 år, kille.
Men nu är det två vänner till min mor och far som frågat mig, dom är 55 år respektive 58 år, kvinnan är 55 år och mannen 58 år. Dom har som vanligt problem med övervikt  Till sommaren vill dom tappa ca 10 kg. Jag kan rekommendera dom samma mat som jag ätit och samma måltidsfrekvens.
Det som jag har lite svårare att bedöma är dock, förhållandet mellan protein/kolhydrater/fett samt energiintaget.
Kvinnan väger 78 kg tror jag, bör hon då äta, 150 g protein 80 g fett och resten kolhydrater? Vad som skiljer henne från mig är att jag var mer rädd om mina muskler än henne, men är det inte så att om man förlorar mycket muskler så förlorar man också mindre fett än om man hade förlorat mindre muskler?
Fettintaget borde väl ändå vara högt 1g/kg?
Kvinnan vet jag styrketränar 3 gånger i veckan, så har hon sagt, det är förmodligen inget jättetungt, men det hjälper nog ändå för viktnedgång.
Hon säger att hon skall gå varje morgon också.
Hon vill såklart gå ned snabbt, alltså 800-900 kcal underskott om dagen. Jag sa att det är okej så länge hon har en dag i veckan som hon äter lite mer än +-0 från främst kolhydrater och protein.
Men vad tycker ni generellt? Ska jag ge samma rekommendationer till dessa två som jag själv använt mig av? Alltså King Grubs deffguide och lite allmän deffkunskap/kostlära. Såklart vill dom ha så bra resultat som möjligt, men bryr sig inte om musklerna lika mycket som jag, förlorar dom i och för sig mycket muskler så får dom sämre förbränning och lägger på sig lättare efteråt så det kanske inte är en skillnad mellan oss?
Thank you...
|
|
|
2005-03-15, 23:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2004
|
bara lite egna åsikter.. det var ganska högt proteinintag du föreslog, inte så säker på att hon behöver ligga så högt -- nu har jag iofs lite fördommar om äldre kvinnor som stryektränar, men det är ju nästan 2g/kg kroppsvikt så det är ju en del. Men visst kan/vill hon få i sig det så inga problem. Om inte så 100gram protein kanske som minsta gräns?
Tycker 800kcal - låter väldigt mycket speciellt för en kvinna, låter som väldigt lite mat per dag... visserliggen säkert lite svårare gå ner i vikt i den åldern, men åsnt stor energiunderskott känns lite överdrivet, känns som man skulle behöva gå rätt hungrig rätt ofta :/
|
|
|
2005-03-15, 23:12
|
|
Good ol` Chicken
|
Citat:
Ursprungligen postat av Baan
bara lite egna åsikter.. det var ganska högt proteinintag du föreslog, inte så säker på att hon behöver ligga så högt -- nu har jag iofs lite fördommar om äldre kvinnor som stryektränar, men det är ju nästan 2g/kg kroppsvikt så det är ju en del. Men visst kan/vill hon få i sig det så inga problem. Om inte så 100gram protein kanske som minsta gräns?
Tycker 800kcal - låter väldigt mycket speciellt för en kvinna, låter som väldigt lite mat per dag... visserliggen säkert lite svårare gå ner i vikt i den åldern, men åsnt stor energiunderskott känns lite överdrivet, känns som man skulle behöva gå rätt hungrig rätt ofta :/
|
Det är precis dom funderingar som jag haft. Protein intaget verkar ändå vara av vikt även för äldre, men kan hon äta mycket protein så är det ju inget negativt, men förmodligen har hon inte lika stort behov av det som unga hårt styrketränande individer som är väldigt måna om sin muskelmassa.
Kaloriunderskottet ja, jag har sagt till henne mängder med gånger att 500 kcal är bäst, men dom vill ju gå ned snabbt och mycket, snabba resultat. Jag har sagt att hon får testa, men att hon måste ha en +-0 dag i veckan. Resultaten får tala för sig, så hon kanske ändrar sig senare.
Tackar!
|
|
|
2005-03-15, 23:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Hoffa
Det är precis dom funderingar som jag haft. Protein intaget verkar ändå vara av vikt även för äldre, men kan hon äta mycket protein så är det ju inget negativt, men förmodligen har hon inte lika stort behov av det som unga hårt styrketränande individer som är väldigt måna om sin muskelmassa.
Kaloriunderskottet ja, jag har sagt till henne mängder med gånger att 500 kcal är bäst, men dom vill ju gå ned snabbt och mycket, snabba resultat. Jag har sagt att hon får testa, men att hon måste ha en +-0 dag i veckan. Resultaten får tala för sig, så hon kanske ändrar sig senare.
Tackar!
|
tror faktiskt inte hon måste ha någon form av ätardag, för mig är det enbart en psykisk grej, men hmmm om dom kanske inte har lika bra motivation som andra (nu menar jag inte att det är så men om det kan vara så) så kan ju föreslå helgen som en dag då dom äter mer kolhydrater och laddar upp lite. Har för mig att grub har fina studiet som visar att cirkus två dagars kolhydratsfrossa kan vra föredelaktigt i längden. Kommer inte ihåg mer detaljer än så. Det i i alla fall bättre än den klassiska ät så mycket du orkar unde en dag äterdagen..
Det jag är lite rädd för med sånt litet energiintag som det faktiskt kan bli för henne är att man tappar lusten, mår dåligt sen om hon äter husmanskost är ju inte XXX kcal dvs vad det nu blir för energikrav per dag minus 800 särskilt mycket mat, det kanske inte alls blir blir måltider. visst äter man tonfisk och fett med det är det rät energisnålt i regel men jag misstänker att du inte kommer få dom äta massa skumma grejer som tonfisk
Sen visst det kan stämma att äldre behöver mer protein för att bygga än yngre, kan ju ligga något i det, allt blir ju sämre med åren så man kanske måste äta bättre framförallt för att få bra resultat. Hellre för mycket än för lite i det här fallet, hon lär inte ta någon skada av att käka 150 g protein, iaf fysiskt .D sen om det blir massa tonfisk kan det bli lite kärvt
|
|
|
2005-03-15, 23:54
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Tackar!
|
En kvinna i den ålder måste vara mycket mer rädd om sina muskler än någon kille i tonåren som styrketränar!
Hon har mindre av den varan och det blir inte lättare att få tillbaka musklerna med tiden, muskler och styrka är mycket betydelsefulla längre fram i livet och ju bättre man tar hand om kroppen när man kan ju mer har man kvar om man hamnar i en sådan situation att man inte kan träna.
Se alltså till att båda styrketränar seriöst, det är utan tvekan den bästa hjälp du kan ge dem för hälsan på längre sikt.
Vad gäller kortsiktiga viktminskningen så är 800 kcal väldigt högt och antagligen en för stor andel av det totala kaloriintaget, jag hoppas även att det är räknat på verklig energiförbrukning efter att man lagt till promenader mm..
|
|
2005-03-16, 06:54
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Motion !
Det är vår. Snön och isen är snart borta. Det är vackert på dagarna.
Få gumman till att komma ut istället för att strypa kalorierna för mycket.
Promenader, stavgång, jogging låter för mig som aktiviteter hon kan göra utan större problem. Behöver inte vara så ambitiöst i början. 45 minuter och senare mer.
Styrketräningen är perfekt för att motverka kalkförluster i skellettet och det bevarar, ökar, hennes muskelmassa. Konditionsträningen kommer att bränna fettet också.
|
|
|
2005-03-16, 07:16
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
förmodligen har hon inte lika stort behov av det som unga hårt styrketränande individer som är väldigt måna om sin muskelmassa.
|
Som tidigare sagt: hon har mycket större behov av att bevara så mycket som möjligt av sin muskelmassa än "unga hårt styrketränande individer"!
|
|
|
2005-03-16, 09:53
|
|
Kolos egen surtant
Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
|
som representant för den mer "normala" människan på det här forumet så tror jag inte att folk i allmänhet orkar eller förstår att hålla på och räkna protein och kolhydrater. Jag tror det är bättre att ge dom volymer på ett ungefär hur dom ska äta. x gram fisk/fågel/kött y gram pasta/potatis/gryn. etc. det kommer dom att kunna hålla.
Gå igenom eller gör en lista på "bra" livsmedel, kompliment och alternativ till vanlig pasta m.m.
|
|
|
2005-03-16, 12:59
|
|
Good ol` Chicken
|
Tackar så mycket för hjälpen!
Många bra synpunkter, summan av kardemumman är ju egentligen att äldre personer skall följa samma fettminsknings program som en "hårt styrketränande individ". Visst behöver dessa två inte ha samma stora Post Workout mat som en del styrketränande har, men att äta efter styrketräningen för dessa är ändå viktigt.
Tyvärr är det svårt att förklara allt för personer som stup i kvarten säger "ja, men nu är jag trött på det här, jag ska äta 500 kcal om dagen, då MÅSTE jag ju gå ned eller hur?" Sen får man förklara hur kroppen reagerar då osv. Det bästa vore om dom själva läste på och förstod alla mekanismer, men jag antar att det inte ligger i deras intresse riktigt. Så jag får hjälpa dom så gått det går.
Kvinnan har en basal metabolism på 1500 kcal, hon kan gå 1 timma varje dag före frukost säger hon, på jobbet är hon aktiv och hemma städar hon en del.
Enligt uppladdningen hamnar hon på 2100 kcal om dagen, vilket gör att hon måste äta 1300 kcal för att gå ned i den takt hon vill. Jag sade att 1500 kcal är ABSOLUT det lägsta du får gå, men hon ville testa ändå.
Så vi får se vart det hamnar, tackar!
|
|
|
2005-03-16, 15:24
|
|
Registered User
|
Vill bara säga att jag tycker att det är roligt att se hur folk i den åldern vill satsa och börja leva ett sundare liv. Kul att höra
|
2005-03-16, 16:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cilia
som representant för den mer "normala" människan på det här forumet så tror jag inte att folk i allmänhet orkar eller förstår att hålla på och räkna protein och kolhydrater. Jag tror det är bättre att ge dom volymer på ett ungefär hur dom ska äta. x gram fisk/fågel/kött y gram pasta/potatis/gryn. etc. det kommer dom att kunna hålla.
Gå igenom eller gör en lista på "bra" livsmedel, kompliment och alternativ till vanlig pasta m.m.
|
Om de räknar protein och kolhydrater kan de känner mer under kontroll över deras matval. Eftersom olika personer gillar olika sorts mat kan det vara svårt att göra en lista av mat och mängd som alla kan vara nöjd med. Och de flesta människör brukar tillsätta såser och andra tillbehör till maten, något som inte försvinns med en viktminskningsförsök. Dvs, om någonting står inte på listan, hur ska de veta om det går att äta eller inte?
Om du kan, ge bas kunskaper om kroppens behöv för näring. Om de har datorkunskap, så kan de använda websidan www.fitday.com som gör räkningen för dom.
Om du kan, lär dom basövningarna på gymmet. Eftersom folk gillar "särskilda" övningar kan det göra dom mer mottagligt till alla informationen du ger dom.
Lycka till! I'm cheering for them
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:08.
|

|