Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-08-14, 16:38   #1
Glen
Registered User

Glens avatar

Reg.datum: Jun 2004
2 snabba...

Låt säga att jag har ätit frukost, mellanmål och lunch fram till klockan 12 på dagen och ska träna vid 2-3. Är det då bra eller dåligt att äta igen just innan passet eller är det bättre att vänta till efteråt? finns det alltså något negativt med att äta just innan träning?

Sen tänkte jag också på att jag alltid känner mig piggare ju senare jag tränar och då jag följdaktligen har tryckt i mig mer mat, är det psykiskt eller är det tack vare den ökade matmängden som jag känner mig starkare? är det ju mer mat desto bättre?
Glen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-14, 16:46   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Låt säga att jag har ätit frukost, mellanmål och lunch fram till klockan 12 på dagen och ska träna vid 2-3. Är det då bra eller dåligt att äta igen just innan passet eller är det bättre att vänta till efteråt? finns det alltså något negativt med att äta just innan träning?

Ett massivt mål alldeles innan passet är inte bra, då kroppen kommer att vara upptagen med att bearbeta maten som ligger i magsäcken den närmaste tiden. Blod som hade kunnat försett dina muskler med näring kommer istället att vara sysselsatt med maten, förenklat uttryckt. 60-90 minuter innan passet kan det vara lagom att äta ett ordentligt mål. Direkt innan passet är det optimalt med en vassle+druvsockerdrink, blandat i vatten. Den lämnar omgående magsäcken och toppar insulinet under passet, vilket ger dina muskelceller full tillgång till aminosyrorna för maximal anabol effekt.

Sen tänkte jag också på att jag alltid känner mig piggare ju senare jag tränar och då jag följdaktligen har tryckt i mig mer mat, är det psykiskt eller är det tack vare den ökade matmängden som jag känner mig starkare? är det ju mer mat desto bättre?

Vissa presterar bättre på kvällen (flertalet, faktiskt), vissa på morgonen (till dessa hör jag). Men visst: ju mer muskelglykogen du hunnit lagra in, desto bättre presterar du. Men om du tränar på morgonen så har du ju hela dagen efteråt att ladda in på i stället, så i det avseendet jämnar det nog ut sig.

Angående PM-rådgivning!

Senast redigerad av King Grub den 2004-08-14 klockan 16:51.
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-14, 19:35   #3
Glen
Registered User

Glens avatar

Man tackar för svaret, däremot så tänkte jag på detta:

Vissa presterar bättre på kvällen (flertalet, faktiskt), vissa på morgonen (till dessa hör jag). Men visst: ju mer muskelglykogen du hunnit lagra in, desto bättre presterar du. Men om du tränar på morgonen så har du ju hela dagen efteråt att ladda in på i stället, så i det avseendet jämnar det nog ut sig.[/QUOTE]

Detta kan man ju koppla till morgonpromenaderna, som väl sägs vara bra just för att man har lite glykogen i musklerna och därmed använder fett i större utsträckning som energi? Under natten så förbrukar man väl knappast några stora mängder glykogen och därför borde det inte spela någon roll om man promenerar på morgonen eller dagen? det går ju också i linje med det du skriver ovan, att mängden muskelglykogen är den samma och att man därför kan träna på morgonen likväl som på kvällen, att det mer är en smaksak. Eller har jag missat något ang. morgonpromenadernas goda effekter?
Gammal 2004-08-14, 19:41   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Glen
Detta kan man ju koppla till morgonpromenaderna, som väl sägs vara bra just för att man har lite glykogen i musklerna och därmed använder fett i större utsträckning som energi? Under natten så förbrukar man väl knappast några stora mängder glykogen och därför borde det inte spela någon roll om man promenerar på morgonen eller dagen? det går ju också i linje med det du skriver ovan, att mängden muskelglykogen är den samma och att man därför kan träna på morgonen likväl som på kvällen, att det mer är en smaksak. Eller har jag missat något ang. morgonpromenadernas goda effekter?
Det är inte låga glykogennivåer som i huvudsak innebär effektiv fettförbränning före frukost. Du tömmer inte muskelglykogenet i någon nämnvärd utsträckning när du sover! Det är de låga insulinnivåerna som gör att en större del av energin kommer att tas från fett.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2004-08-14, 19:52   #5
Glen
Registered User

Glens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Det är inte låga glykogennivåer som i huvudsak innebär effektiv fettförbränning före frukost. Du tömmer inte muskelglykogenet i någon nämnvärd utsträckning när du sover! Det är de låga insulinnivåerna som gör att en större del av energin kommer att tas från fett.
Där ser man, man tackar för det svaret också. Men natruligtvis så har jag ännu en följdfråga, hehe: Spelar dom låga insulinnivåerna någon roll för styrketräning också eller är det bara för lågintensiva aktiviter som ex promenader? och hur snabbt kommer insulinet tillbaka till "normal" nivå?
Gammal 2004-08-14, 19:58   #6
Whey
Registered User

Wheys avatar

Reg.datum: Apr 2004
Ja de spelar roll. Men när det gäller styrketräning är det motsatsen som är positiv. Det är alltså inte bra med låga insulinnivåer då du styrketränar utan höga. Ett sätt att åstadkomma detta är att inta en vassle+druvsocker drink precis innan styrketräningspasset.
Whey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-14, 20:05   #7
Glen
Registered User

Glens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Whey
Ja de spelar roll. Men när det gäller styrketräning är det motsatsen som är positiv. Det är alltså inte bra med låga insulinnivåer då du styrketränar utan höga. Ett sätt att åstadkomma detta är att inta en vassle+druvsocker drink precis innan styrketräningspasset.
Då borde det ju faktiskt vara bättre att inte träna på morgonen. Eller är det så att insulinnivåerna hämtar sig ganska snabbt efter man har sovit? att det räcker med att äta frukost eller ta vasslen+druvsockret före?

Nu när vi ändå är inne på druvsocker före träning, hur lång tid finns den positiva effekten kvar innan den börjar avta? hur länge håller alltså sockret upp insulinnivåerna?
Gammal 2004-08-14, 20:08   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Då borde det ju faktiskt vara bättre att inte träna på morgonen. Eller är det så att insulinnivåerna hämtar sig ganska snabbt efter man har sovit? att det räcker med att äta frukost eller ta vasslen+druvsockret före?

Nu när vi ändå är inne på druvsocker före träning, hur lång tid finns den positiva effekten kvar innan den börjar avta? hur länge håller alltså sockret upp insulinnivåerna?
Insulinet stiger efter en måltid. Skall du träna styrketräning äter du naturligtvis frukost först.

Druvsocker + vassle skall du ta några minuter innan passet. Läs mer:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...ad.php?t=28677

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2004-08-14, 20:14   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Och insulin i sig är inte muskelbyggande. Det måste finnas tillgång till aminosyror också. Därför är just kombinationen glukos+vassle så effektiv.

"Thus, whereas insulin has a potential stimulatory effect on human muscle protein synthesis, an adequate availability of amino acids is required for that potential to be expressed in an actual increase in the synthetic rate."

Effects of insulin on muscle tissue., Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2000 Jan;3(1):67-71.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2004-08-14, 20:21   #10
Glen
Registered User

Glens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Och insulin i sig är inte muskelbyggande. Det måste finnas tillgång till aminosyror också. Därför är just kombinationen glukos+vassle så effektiv.

"Thus, whereas insulin has a potential stimulatory effect on human muscle protein synthesis, an adequate availability of amino acids is required for that potential to be expressed in an actual increase in the synthetic rate."

Effects of insulin on muscle tissue., Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2000 Jan;3(1):67-71.
Då är jag nöjd jo, förresten, den där lilla killen på din avatar är ruskigt lik en kille som tävlar i K-1 (thaiboxning) som heter Peter Aerts. I fall du nu brukar ligga vaken på nätterna och fundera vem han liknar utan att komma på det, hehe
Gammal 2004-08-15, 15:02   #11
subliminal
Registered User

subliminals avatar

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Då är jag nöjd jo, förresten, den där lilla killen på din avatar är ruskigt lik en kille som tävlar i K-1 (thaiboxning) som heter Peter Aerts. I fall du nu brukar ligga vaken på nätterna och fundera vem han liknar utan att komma på det, hehe
Där ser man, jag trodde att jag var den enda som tyckte att Grubs avatar liknade Aerts.
subliminal är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:56.