Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-07-08, 13:12   #1
Callister
Fetförbrännarn

Reg.datum: Mar 2004
Thumbs down Blivit beroende av Cola light

Har gått typ 8 stycken 1.5 liters under den här veckan. (Veckan är inte ens slut! )
Är det kanske vanligt bland folket?
Iaf, så måste jag ha Cola light! Annars blir jag godissugen och så kanske det finns risk att jag köper godis.
Man borde inte hinna bli beroende såhär snabbt! Förra veckan gick det 6 stycken 1.5 liters också.
Callister är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-08, 13:13   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Det finns inget i Cola Light som är beroendeframkallande förutom koffeinet. Men det är ju bevisligen beroendeframkallande, å andra sidan.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-08, 13:14   #3
Callister
Fetförbrännarn

Citat:
Originally posted by King Grub
Det finns inget i Cola Light som är beroendeframkallande förutom koffeinet. Men det är ju bevisligen beroendeframkallande, å andra sidan.
Kan inte aspartamet muppa sig då? För jag måste ha godis eller cola light. Jag vill inte ha vanlig Cola längre heller, den e för sliskig tycker jag.
Gammal 2004-07-08, 13:15   #4
Everest
Registered User

Everests avatar

Reg.datum: Feb 2003
Citat:
Kan stora mängder koffein ge nåra biverkningar? (antar att du sitetr inne på en lång forskningsrapport )

http://markushagberg.com/wordpress/
Everest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-08, 13:20   #5
Callister
Fetförbrännarn

Koffein kan försämra insulinkänsligheten.

Caffeine can decrease insulin sensitivity in humans.

Keijzers GB, De Galan BE, Tack CJ, Smits P.

Department of Internal Medicine, University Medical Center Nijmegen, 6500 HB Nijmegen, the Netherlands.

OBJECTIVE: Caffeine is a central stimulant that increases the release of catecholamines. As a component of popular beverages, caffeine is widely used around the world. Its pharmacological effects are predominantly due to adenosine receptor antagonism and include release of catecholamines. We hypothesized that caffeine reduces insulin sensitivity, either due to catecholamines and/or as a result of blocking adenosine-mediated stimulation of peripheral glucose uptake. RESEARCH DESIGN AND METHODS: Hyperinsulinemic-euglycemic glucose clamps were used to assess insulin sensitivity. Caffeine or placebo was administered intravenously to 12 healthy volunteers in a randomized, double-blind, crossover design. Measurements included plasma levels of insulin, catecholamines, free fatty acids (FFAs), and hemodynamic parameters. Insulin sensitivity was calculated as whole-body glucose uptake corrected for the insulin concentration. In a second study, the adenosine reuptake inhibitor dipyridamole was tested using an identical protocol in 10 healthy subjects. RESULTS: Caffeine decreased insulin sensitivity by 15% (P < 0.05 vs. placebo). After caffeine administration, plasma FFAs increased (P < 0.05) and remained higher than during placebo. Plasma epinephrine increased fivefold (P < 0.0005), and smaller increases were recorded in plasma norepinephrine (P < 0.02) and blood pressure (P < 0.001). Dipyridamole did not alter insulin sensitivity and only increased plasma norepinephrine (P < 0.01).

In conclusion, we demonstrate that acute administration of a moderate amount of caffeine decreases insulin sensitivity in healthy subjects. This effect may be explained by increased plasma epinephrine and FFA levels. Peripheral adenosine receptor antagonism is less likely to have played a role. Further investigation is required to elucidate whether this effect persists over time with chronic use of caffeine. Because tolerance may develop for the effects of caffeine, it is currently premature to advise against caffeine use in the management of insulin resistance.

/ King Grub (Tråden under )
Gammal 2004-07-08, 13:21   #6
fieldmouse
Standard Medlem

fieldmouses avatar

Reg.datum: Apr 2004
Finns det några nackdelar med extremt Cola Light-drickande? Coca Cola Light Lemon är ju gudomlig.
Gammal 2004-07-08, 13:23   #7
flikkan_helgonet
Registered User

flikkan_helgonets avatar

Reg.datum: May 2004
en till beroende

Hej, hej....

Vi kanske skulle starta en klubb - Anonyma Coladrickare...
Det värsta är att det är hemskt, hemskt, hemskt dyrt att dricka tio liter i veckan...
Och håller med dig om vanlig Cola, smakar smälta igloglassar på flaska...*urk*

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=94365 ----> träningsjournal om mig och min gravida mage!!!
flikkan_helgonet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-08, 13:25   #8
Callister
Fetförbrännarn

Citat:
Originally posted by fieldmouse
Finns det några nackdelar med extremt Cola Light-drickande? Coca Cola Light Lemon är ju gudomlig.
Den är skit USH, TVI, BLÄ, !!!!11etta-elva

Om du tänker på aspartamet så kör på ändå. Om det finns något farligt kanske det upptäcks om 20 år. Väger du 60 kg kan du dricka 4 liter aspartamsötad läsk om dagen utan problem. Och säkerhetssgränserna är satta med stora margineller.
Du kan ju bli beroende som mig annars. Sen tänderna då, bara du itne dricker oftare än 3 timmar (jag dricker oftare )
Gammal 2004-07-08, 13:26   #9
Callister
Fetförbrännarn

Re: en till beroende

Citat:
Originally posted by flikkan_helgonet
Hej, hej....

Vi kanske skulle starta en klubb - Anonyma Coladrickare...
Det värsta är att det är hemskt, hemskt, hemskt dyrt att dricka tio liter i veckan...
Och håller med dig om vanlig Cola, smakar smälta igloglassar på flaska...*urk*
Premier Cola, 6 flaskor á la 1.5 liter. 37 kr @ Willys.
12 kr pant också.
Inte dyrt enligt mig. Men jag tycker denna är godare än vanligt Coca Cola förvisso.
Gammal 2004-07-08, 13:27   #10
flikkan_helgonet
Registered User

flikkan_helgonets avatar

Nja..

Jag dricker bara CocaCola light, är väl lite märkesfixerad, men tycker den e godare bara...

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=94365 ----> träningsjournal om mig och min gravida mage!!!
Gammal 2004-07-08, 13:30   #11
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Originally posted by Everest

Kan stora mängder koffein ge nåra biverkningar? (antar att du sitetr inne på en lång forskningsrapport )
Oro, nervositet, ryckningar, muskelskakningar, hjärtklappning, sur mage, vätskedrivning, laxerande effekt, död.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2004-07-08, 13:31   #12
flikkan_helgonet
Registered User

flikkan_helgonets avatar

Härligt det låter...

Synd att man redan e fast, men jag har inte märkt några av dessa biverkningarna, förutom extra energi... Fast det kommer väl....

Gammal 2004-07-08, 13:35   #13
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:

Oro, nervositet, ryckningar, muskelskakningar, hjärtklappning, sur mage, vätskedrivning, laxerande effekt, död.
Inte värre än så? Då fortsätter jag nog. Faktiskt har jag inte varit med om något av det där och jag har dragit i mig ca 10000 liter (allvar). Antar att Colan inte innehåller så mycket koffein?! Vad motsvarar en liter cola i kaffe (koffeinmässigt sett)?
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-08, 13:38   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Originally posted by MasterChief

Inte värre än så? Då fortsätter jag nog. Faktiskt har jag inte varit med om något av det där och jag har dragit i mig ca 10000 liter (allvar). Antar att Colan inte innehåller så mycket koffein?! Vad motsvarar en liter cola i kaffe (koffeinmässigt sett)?
Här har du en lista över koffeinnivån i olika drycker:

http://www.cspinet.org/new/cafchart.htm

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2004-07-08, 13:44   #15
Callister
Fetförbrännarn

De där biverkningarna du skrev upp, kan de komma fram av läsk, eller menar du överdoser av koffein tabletter?
Jag fick hjärtklappning typ 1-2 ggr när jag började svulla Cola light för typ 1 år sen. Men jag tror jag är känslig för Koffeinsläkten, skulle förmodligen dö av ephedra/effedrin. Tur att jag inte köpt sånt där preparat förut.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:06.