Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0
Jo men jag blir så trött på att gå till sjukgymnaster som bara gissar i stället för att ställa korrekt diagnos och föreslå rätt behandling. Är mer regel än undantag att man får ett "testa detta och se om det blir bättre"-bemötande utan att vederbörande har någon egentlig idé om vad som kan vara fel.
|
Allt i livet är mer eller mindre kvalificerade gissningar.
Menar du att de inte undersöker alls utan bara går på att du säger "jag har ont här" eller tar de en djupare anamnes, undersöker, kommer med förslag på lösning? För i så fall tycker jag också att det är kasst gjort.
Om de gör detta (anamnes, undersökning, förslag på lösning), och det inte fungerar, så har man uteslutit en sak och kan gå ner på listan till nästa sak det skulle kunna vara.
Har du något förslag på hur man kan göra för att ha 100% rätt på första försöket så får du gärna berätta.
Bilddiagnostik (röntgen, ultraljud osv) kan ge en bild men kan inte säga om något gör ont eller inte, en klinisk undersökning är inte 100% specifik på struktur men kan i alla fall ringa in problemområdet, anamnesen är viktig men är beroende av kommunikation medan båda parter och ibland kan saker missas.
Anamnes + undersökning, (Regression to the mean), intervention, vid behov bilddiagnostik/provtagning, utvärdera, börja om.
Så ser vård ut.