Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-11-01, 19:55   #1
agazza
Registered User

agazzas avatar

Reg.datum: Jan 2007
Smärta i handled vid armhävningar?

Sen jag tjärade ett tak i somras med pensel så kan jag inte böja handleden bakåt, som vid armhävningar.

Jag har provat handledslinda i en vecka, jag har provat att röra den. Samt att bara leva som vanligt, men det går inte över, hur fixar jag det här?

Skickat från min ASUS_I006D via Tapatalk
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-02, 09:42   #2
Kev88
Registered User

Kev88s avatar

Reg.datum: Jun 2016
Du bör besöka en duktig fysioterapeut för att se vad det kan röra sig om, är det en tendinopati så behövs rehabiliteringsträning i form av exempelvis HSRT. Upplever du någon smärta om du belastar handleden utan att böja den bakåt? Ändringar du kan göra i träningen är att utföra bröst- och axelpressar med handlederna i en neutral position. Gör curls ont så kan du fästa en ankelrem ovanför handelen och köra dem i en kabeltrissa.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-02, 11:35   #3
agazza
Registered User

agazzas avatar

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Du bör besöka en duktig fysioterapeut för att se vad det kan röra sig om, är det en tendinopati så behövs rehabiliteringsträning i form av exempelvis HSRT. Upplever du någon smärta om du belastar handleden utan att böja den bakåt? Ändringar du kan göra i träningen är att utföra bröst- och axelpressar med handlederna i en neutral position. Gör curls ont så kan du fästa en ankelrem ovanför handelen och köra dem i en kabeltrissa.
Det gör bara ont när jag bryter handen bakåt som i armhävningar
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-03, 09:26   #4
Kev88
Registered User

Kev88s avatar

Reg.datum: Jun 2016
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Ah okej, då hade jag undvikit det helt i några veckor och uppsökt en fysioterapeut om det inte blev bättre under den perioden.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-04, 14:07   #5
Lennix
Greppmongo

Lennixs avatar

Reg.datum: Jan 2014
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Sök råd av utbildade personer som kan något

Så nu när goda råd är överstökade, jag har haft det i perioder till och från både pga armbrytning, stålböjning eller annar dumt. Jag tycker det hjälper ganska bra att utmana det rörelsemässigt, dvs köra kanske lite armhävningar eller annat som böjer bak handleden med lagom belastning. Kanske 1 hand åt gången den andra på knogarna osv. Att träna handlederna med wristcurls osv tycker jag hjälper ganska bra med.

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-04, 15:55   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
I likhet med Lennix slänger jag in en personlig anekdot med brasklappen att du borde söka proffshjälp istället för att lyssna på mig.

I början av min träningskarriär gjorde det ont i handlederna när jag lyfte bänkpress, alltså i tonåren. Men eftersom 1) smärtan aldrig förvärrades, den höll sig på samma nivå, och 2) det aldrig gjorde ont utanför själva träningen, så bara körde jag på. Och till slut gick det över av sig själv.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-07, 07:28   #7
CoKEmaN
Registered User

CoKEmaNs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Låter som en överbelastning, men tråkigt att det inte läkt på flera månader.
Om du har blivit "stelare" i den handleden jämfört med den andra så hade jag börjat med rörelseträning. Ibland behöver man jobba med translatorisk rörlighet (glidningar) i leden istället för en angulär rörelse och det kan man få hjälp med av t ex en fysioterapeut. När rörligheten blivit bättre får man belasta gradvis mer och mer, beroende på vad smärtan tillåter.
Gammal 2022-11-07, 10:55   #8
Bandid0
Registered User

Reg.datum: Aug 2013
Har haft detta i flera år, fast det är både handled och handrygg. Gick till en sjukgymnast som tyckte jag skulle testa köra extensioner för underarmarna. Hjälpte inte ett skit.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-08, 08:06   #9
CoKEmaN
Registered User

CoKEmaNs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Har haft detta i flera år, fast det är både handled och handrygg. Gick till en sjukgymnast som tyckte jag skulle testa köra extensioner för underarmarna. Hjälpte inte ett skit.
Då kanske du ska prova något annat.
Gammal 2022-11-08, 08:21   #10
Bandid0
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Då kanske du ska prova något annat.
Jo men jag blir så trött på att gå till sjukgymnaster som bara gissar i stället för att ställa korrekt diagnos och föreslå rätt behandling. Är mer regel än undantag att man får ett "testa detta och se om det blir bättre"-bemötande utan att vederbörande har någon egentlig idé om vad som kan vara fel.
Gammal 2022-11-09, 12:41   #11
CoKEmaN
Registered User

CoKEmaNs avatar

Citat:
Jo men jag blir så trött på att gå till sjukgymnaster som bara gissar i stället för att ställa korrekt diagnos och föreslå rätt behandling. Är mer regel än undantag att man får ett "testa detta och se om det blir bättre"-bemötande utan att vederbörande har någon egentlig idé om vad som kan vara fel.
Allt i livet är mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Menar du att de inte undersöker alls utan bara går på att du säger "jag har ont här" eller tar de en djupare anamnes, undersöker, kommer med förslag på lösning? För i så fall tycker jag också att det är kasst gjort.

Om de gör detta (anamnes, undersökning, förslag på lösning), och det inte fungerar, så har man uteslutit en sak och kan gå ner på listan till nästa sak det skulle kunna vara.

Har du något förslag på hur man kan göra för att ha 100% rätt på första försöket så får du gärna berätta.

Bilddiagnostik (röntgen, ultraljud osv) kan ge en bild men kan inte säga om något gör ont eller inte, en klinisk undersökning är inte 100% specifik på struktur men kan i alla fall ringa in problemområdet, anamnesen är viktig men är beroende av kommunikation medan båda parter och ibland kan saker missas.

Anamnes + undersökning, (Regression to the mean), intervention, vid behov bilddiagnostik/provtagning, utvärdera, börja om.
Så ser vård ut.
Gammal 2022-11-09, 12:55   #12
Wrenchgirl
Registered User

Wrenchgirls avatar

Reg.datum: Nov 2018
Har samma problem. Så rekommenderar verkligen sådana trapetser för push-ups. ��
Gammal 2022-12-13, 12:21   #13
Bandid0
Registered User

Ska kolla upp mitt med mer grundlig undersökning nu. Återkommer med eventuella fynd som kanske kan vara bra tips för er andra.
Gammal 2022-12-13, 12:51   #14
CoKEmaN
Registered User

CoKEmaNs avatar

Citat:
Ska kolla upp mitt med mer grundlig undersökning nu. Återkommer med eventuella fynd som kanske kan vara bra tips för er andra.
Hoppas det går bra för dig!
Gammal 2022-12-13, 12:54   #15
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Brukar göra dem med rak handled och knutna nävar. Hoppas den varianten löser ditt problem.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:22.