2025-02-25, 18:10
|
|
d-bag
Reg.datum: Jun 2016
|
3 pass om dagen vid 49. För mycket?
Gäller inte mig utan en dam. Väldigt vältränad dam 49 år gammal. Inget jobb pga alldeles för mycket pengar.
På morgonen löprunda 2km till 1 mil. Oftast 2-4 km i högt tempo.
Förmiddagen hemmagym, "brosplit" ca 45min.
Kvällen: antingen yoga eller något som heter "Orange theory" vilket jag inte riktigt fattar vad det är. Nån slags kombo av HIIT och bodypump...50 minuter tar det tydligen.
En vilodag var 14:e dag. Är det hållbart i längden att ha sådan träningsvolym?
|
2025-02-25, 20:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2017
|
Allt beror på hur mycket man tar ut sig. Man kan motionera varje dag, flera timmar om dagen utan några som helst problem.
Det som är avgörande är intensiteten.
Verkar dock helt idiotiskt att träna så om du frågar mig. Man kommer 100% säkert bli mentalt utbränd, även om man klarar det fysiskt så kommer inte skallen hänga med efter ett tag. Inte en chans.
|
|
|
2025-02-25, 20:30
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Det låter helt perfekt. Har man över lång tid vant sig med den träningsvolymen så är det inga problem. Det är ju också tre olika aktiviteter under dagen, och styrketräningen är ju splittad över veckan. Lägg på att konditionsträningen på förmiddagen varierar i tempo och intensitet och säkert en del variation på kvällspassen också.
När jag gick på gymnasiet gick jag samtidigt som väldigt många konståkerskor, varav ett par blev bäst i världen. De tränade VÄLDIGT hårt 3 gånger om dagen, varje dag. De var förvisso unga i jämförelse, men de klarade av det. De åt dock mer mat än alla killar.
|
|
2025-02-25, 20:31
|
|
Klädsamt knubbig
|
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN
Allt beror på hur mycket man tar ut sig. Man kan motionera varje dag, flera timmar om dagen utan några som helst problem.
Verkar dock helt idiotiskt att träna så om du frågar mig. Man kommer 100% säkert bli mentalt utbränd, även om man klarar det fysiskt så kommer inte skallen hänga med efter ett tag. Inte en chans.
|
Varför skulle man bli mentalt utbränd?
|
|
2025-02-25, 20:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2017
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Varför skulle man bli mentalt utbränd?
|
Prova träna samma sak 28 dagar i månaden och kom sedan tillbaka och berätta hur länge du klarade av det.
|
|
|
2025-02-25, 21:09
|
|
Klädsamt knubbig
|
Citat:
Prova träna samma sak 28 dagar i månaden och kom sedan tillbaka och berätta hur länge du klarade av det.
|
Om jag hade gjort det i 20 år och vant mig vid det hade det nog kunnat fungera. Som sagt, många idrottare tränar samma sak varje dag.
|
|
2025-02-25, 22:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2013
|
Det låter inte mycket, iaf om du inte arbetar, festar hårt dagligen eller stressar med något annat.
Jag tränar mkt mer än det du skriver och arbetar heltid.
Jag tycker du ska prova.
2025-02-26, 10:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2005
|
Citat:
|
Är exakt detta som avgör, de som tränar mycket tränar sällan hårda pass speciellt ofta om det ska hålla i längden.
Sedan är ju frågan varför? Vad är målet med träningen? Är målet tex att lägga på sig maximalt med muskler eller bli så stark man kan så är det ju endast negativt, även de perioder då jag haft all tid i världen har jag inte tränat mer än nu även om jag mentalt hade velat göra det.
|
|
|
2025-02-26, 13:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
2-4 km i högt tempo: 10-20 min?
45 min gym
Yoga eller 50 min HIIT: 30-50 min?
Så en träningsvolym på typ 1,5-2 h per dag. Utan att jobba. Det är ingenting.
5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
|
|
|
2025-02-26, 17:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel
Gäller inte mig utan en dam. Väldigt vältränad dam 49 år gammal. Inget jobb pga alldeles för mycket pengar.
På morgonen löprunda 2km till 1 mil. Oftast 2-4 km i högt tempo.
Förmiddagen hemmagym, "brosplit" ca 45min.
Kvällen: antingen yoga eller något som heter "Orange theory" vilket jag inte riktigt fattar vad det är. Nån slags kombo av HIIT och bodypump...50 minuter tar det tydligen.
En vilodag var 14:e dag. Är det hållbart i längden att ha sådan träningsvolym?
|
49 år idag med den bakgrunden så är den biologiska åldern någonstans vid 30-35 år. Det borde inte vara något problem och hon kan säkerligen avgöra de här sakerna bäst själv med sin 49 åriga livserfarenhet.
|
|
2025-02-26, 22:28
|
|
Silver lifter
Reg.datum: Jun 2011
|
Citat:
|
Tyckte det lät ganska opti om allmänhälsa är målet.
Det där får du nog utveckla, varför skulle det vara något särskilt nerbrytande?
Många trivs bra eller bättre av att ha en liknande rutin varje dag.
|
2025-02-26, 23:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2013
|
Tycker det låter som en bra livsstil. Kör hon på det hårdaste alternativet alla 3 pass så blir det antagligen för mycket. Men 2km löpning är ju bara lite uppvärming t.ex, och yoga, är det ens träning att stå och stretcha lite? Antar att hon delar upp det så att om hon springer en mil, så blir det kanske inte HIIT på kvällen.
|
|
|
2025-02-27, 21:07
|
|
d-bag
Reg.datum: Jun 2016
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Tycker det låter som en bra livsstil. Kör hon på det hårdaste alternativet alla 3 pass så blir det antagligen för mycket. Men 2km löpning är ju bara lite uppvärming t.ex, och yoga, är det ens träning att stå och stretcha lite? Antar att hon delar upp det så att om hon springer en mil, så blir det kanske inte HIIT på kvällen.
|
När hon springer så kort är det ofta "one mile" som är 1,6 km som hon försöker pressa tiden på till att vara under 6:30. Resten är lätt jogg Jag löptränar givetvis inte själv, men jag har en aning om att det är jäkligt hårt...som 800 meter fast dubbelt. Jag har kräkts av 800m trots att jag då sprang en mil på kanske 45min. (28 år sedan  )
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve
2-4 km i högt tempo: 10-20 min?
45 min gym
Yoga eller 50 min HIIT: 30-50 min?
Så en träningsvolym på typ 1,5-2 h per dag. Utan att jobba. Det är ingenting.
|
Orange Theory är tydligen 1h. Inte bara HIIT utan även...bodypump? Nån slags crossfit.
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak
49 år idag med den bakgrunden så är den biologiska åldern någonstans vid 30-35 år. Det borde inte vara något problem och hon kan säkerligen avgöra de här sakerna bäst själv med sin 49 åriga livserfarenhet.
|
Givetvis gör hon det, men jag tyckte det var intressant och vill veta er åsikt
|
2025-02-28, 07:56
|
|
Jag vill inte ha någon avatartext.
Reg.datum: Feb 2008
|
Citat:
|
Visst är intensiteten viktig, men sista stycket håller jag inte alls med om. Jag tränar inte tre pass om dagen varje dag, men hyfsat mycket, och jag är absolut inte mentalt utbränd.
Cykelpendling 5 dagar i veckan. (Låg intensitet)
4-5 gympass i veckan. (Hög intensitet)
4-6 pass kampsport i veckan. (Hög intensitet)
10-12000 steg per (var)dag. (Låg intensitet)
57 år. Har levt så här läääänge.
|
|
|
2025-02-28, 08:05
|
|
stridis- avatartextmästare
Reg.datum: Jan 2003
|
När trädgårdsmöbel inser att han undertränar...
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:39.
|

|