2018-07-28, 17:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2018
|
Viktnedgång, vad gör jag för fel?
Hej allesammans!
Det är så att jag drygt under en månads tid försökt att gå ned i vikt, mitt mål är att nå 90kg från 100kg som jag ligger på idag, för att sedan kunna ligga på ett underhåll och bygga muskler.
Jag har tränat till och från sedan jag var 18 så har en viss fysik men det är bilringen som jag vill bli av med. Idag tränar jag sex gånger i veckan och det är pass som är på drygt 60-70 minuter och jag kör igenom varje muskelgrupp 2 gånger per vecka och på morgonen så kör jag även lite cardio (varje morgon) drygt 10 minuter innan jobbet.
Jag äter idag drygt 2400kcal per dag och dessa är P-256g K-169g F-63g, det inkluderar frukost (kvarg, havregryn, banan), lunch (vit pasta, nötfärs), middag (vitt ris, kyckling) och tre shaker. Whey på morgonen, whey efter gymmet och casein innan läggdags. Det höga proteinintaget är för att jag vill bevara den muskelmassa jag har och samtidigt kunna bygga muskler under viktnedgången, vita pastan och riset är för att jag föredrar det, speciellt innan efter gymmet för att ladda upp. Använder även kreatin (jag vet att detta kan leda till vattenvikt) PWO samt BCAA under träningen.
Första veckorna märkte jag en stor skillnad, både på vågen och med måttbandet. Men sen helt plötsligt så har jag lagt på mig samma vikt och mått runt midjan... Det tråkiga är att när jag väl är på gymmet så krigar jag som satan  , fokuserar verkligen på varje rep och när det blir som det blev nu så känns det så jävla lönnlöst...
Förutom att jag tränar sex dagar i veckan så har jag ett kontorsjobb, så det blir inte mycket rörelse alls.
Jag har kollat olika kaloriräknare:
TDEECalculator.net
Fitnesskolan.se
Bodybuilding.com
Men de alla säger ju olika... Jag vet att jag skulle kunna äta som vanligt en vecka för att dra en mer exakt slutsats, men är det att jag har ett för litet underskott? 2500-3000kcal är väl det en normal man ska ligga på, så antagligen behöver jag mindre energi?
Om någon orkade läsa allt det där så skulle jag uppskatta om någon som vet mer om detta än mig tog sig lite tid för att hjälpa mig på vägen. Det vore uppskattat!
|
|
|
2018-07-28, 17:40
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av ENGLADBLÅHÄST
Hej allesammans!
Det är så att jag drygt under en månads tid försökt att gå ned i vikt, mitt mål är att nå 90kg från 100kg som jag ligger på idag, för att sedan kunna ligga på ett underhåll och bygga muskler.
Jag har tränat till och från sedan jag var 18 så har en viss fysik men det är bilringen som jag vill bli av med. Idag tränar jag sex gånger i veckan och det är pass som är på drygt 60-70 minuter och jag kör igenom varje muskelgrupp 2 gånger per vecka och på morgonen så kör jag även lite cardio (varje morgon) drygt 10 minuter innan jobbet.
Jag äter idag drygt 2400kcal per dag och dessa är P-256g K-169g F-63g, det inkluderar frukost (kvarg, havregryn, banan), lunch (vit pasta, nötfärs), middag (vitt ris, kyckling) och tre shaker. Whey på morgonen, whey efter gymmet och casein innan läggdags. Det höga proteinintaget är för att jag vill bevara den muskelmassa jag har och samtidigt kunna bygga muskler under viktnedgången, vita pastan och riset är för att jag föredrar det, speciellt innan efter gymmet för att ladda upp. Använder även kreatin (jag vet att detta kan leda till vattenvikt) PWO samt BCAA under träningen.
Första veckorna märkte jag en stor skillnad, både på vågen och med måttbandet. Men sen helt plötsligt så har jag lagt på mig samma vikt och mått runt midjan... Det tråkiga är att när jag väl är på gymmet så krigar jag som satan  , fokuserar verkligen på varje rep och när det blir som det blev nu så känns det så jävla lönnlöst...
Förutom att jag tränar sex dagar i veckan så har jag ett kontorsjobb, så det blir inte mycket rörelse alls.
Jag har kollat olika kaloriräknare:
TDEECalculator.net
Fitnesskolan.se
Bodybuilding.com
Men de alla säger ju olika... Jag vet att jag skulle kunna äta som vanligt en vecka för att dra en mer exakt slutsats, men är det att jag har ett för litet underskott? 2500-3000kcal är väl det en normal man ska ligga på, så antagligen behöver jag mindre energi?
Om någon orkade läsa allt det där så skulle jag uppskatta om någon som vet mer om detta än mig tog sig lite tid för att hjälpa mig på vägen. Det vore uppskattat!
|
Kan du formulera lite mer kortfattat och exakt vad det är du vill ha hjälp med?
Skickat från min G8141 via Tapatalk
|
|
|
2018-07-28, 18:13
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av FknGainzBro
Kan du formulera lite mer kortfattat och exakt vad det är du vill ha hjälp med?
|
Kort och gott, är det kosten som det är fel på eller är det mitt underskott som är för litet?
|
|
|
2018-07-28, 18:23
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Du äter för mycket, om du inte går ner i vikt trots att du vill. Det är inte kostens sammansättning som hindrar.
|
|
|
2018-07-28, 18:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2017
|
Det spelar väl ingen roll VAD du äter så länge du håller dina mål och inte går över kcal?
Antagligen äter du för mycket och/eller glömmer att räkna med vissa saker du stoppar i munnen.
|
|
|
2018-07-28, 18:29
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
BCAA kan du för övrigt sluta med. Det försämrar muskeluppbyggnaden, minskar fettförbränningen och sänker ämnesomsättningen.
|
|
|
2018-07-28, 19:50
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Du äter för mycket, om du inte går ner i vikt trots att du vill. Det är inte kostens sammansättning som hindrar.
|
Okej, får se över mitt intag. Så, sänka kolhydraterna med andra ord?
Hade inte en aning om att BCAA gör det med kroppen, har du någon länk så jag kan läsa lite, alltid kul att lära sig nya saker.  Bättre att satsa på EAA eller bara skita i både och och fylla kvoten med riktigt protein från mat alternativt whey.
Senast redigerad av ENGLADBLÅHÄST den 2018-07-28 klockan 19:52.
|
|
|
2018-07-28, 19:51
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kif
Det spelar väl ingen roll VAD du äter så länge du håller dina mål och inte går över kcal?
Antagligen äter du för mycket och/eller glömmer att räkna med vissa saker du stoppar i munnen.
|
Det är klart det spelar roll VAD man äter, jag kan ju inte fylla min kvot med öl och chips, eller hur?
|
|
|
2018-07-28, 20:01
|
|
Banned User
|
Citat:
Det är klart det spelar roll VAD man äter, jag kan ju inte fylla min kvot med öl och chips, eller hur?
|
Nja. Du behöver rätt mängd protein fett kolhydrater, fibrer, antioxidanter, vitaminer och mineraler. Om du mår åt helvete och kroppen inte fungerar som den ska så har du brist på något, annars inte.
|
|
|
2018-07-28, 20:02
|
|
Gammal Farbror
Reg.datum: Jul 2012
|
Citat:
|
Så länge du håller koll på dina kalorier så är det inga problem att gå ner i vikt med öl och chips
|
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
|
|
|
|
2018-07-28, 20:03
|
|
Banned User
|
Citat:
|
Och nej, för vikten är det bara kalorierna som räknas. Du kan leva på öl och tappa vikt men du kommer inte må bra av det
|
|
|
2018-07-28, 20:03
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N
|
Tackar!
|
|
|
2018-07-28, 20:04
|
|
Skånsk
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Don H
Så länge du håller koll på dina kalorier så är det inga problem att gå ner i vikt med öl och chips
|
Klart man går ner, men bra blir det inte
|
|
|
2018-07-28, 20:04
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Don H
|
Säkert jättebra med näring i.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:06.
|

|