2017-08-14, 14:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2017
|
Bantningsmetod eller diet beskriven på flera dagar
När man bakar surbröd och sätter igång en kultur änd från början bakar man enligt ett recept som är uppdelat på sex delar. Det står:
Dag 1: Börja så här.
Dag 2: Tillsätt detta.
Dag 3: Fortsätt så här.
Dag 4: Rör ihop de här sakerna och tillsätt detta.
Dag 5: Morgon - Gör så här
Kväll. Fortsätt med detta.
När man sedan bakar själva brödet ser det ut så här:
Dag 1: Blanda ihop de här sakerna
Dag 2: Tillsätt detta.
Nu undrar jag om det inte även finns bantningsmetoder och dieter som är uppdelade och beskrivna på samma sätt. Hur man ska äta olika dagar och så vidare. Jag har försökt att googla, men hittar inget. Jag vet inte vad jag ska leta på.
För att vara tydlig letar jag efter en diet eller bantningsmetod som är beskriven så här:
Dag 1: Ät si
Dag 2: Ät så
Dag 3: Ät så här
Dag 4: Komplettera med hum-hum
Dag 5: Ät detta
Dag 6. Ät ungefär så här
Dag 7. Välj någon av dessa produkter
Senast redigerad av Skorpio76 den 2017-08-14 klockan 14:19.
|
|
|
2017-08-15, 08:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2013
|
Det är många fler faktorer som spelar in. Bland annat hur din kropp ser ut och fungerar, vad du gör om dagarna/nätterna.
|
|
|
2017-08-15, 09:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Du kan säkert betala någon för att sätta ihop ett komplett kostschema till dig. Att få något så omfattande gratis här ser jag som osannolikt. Absolut enklast är dock att bara äta mindre av det du vanligtvis äter samt eventuellt röra på dig lite mer. Väger man sig kontinuerligt så ser man vartåt vikten barkar.
Hur du än gör så är det bra att få koll på din ungefärliga kcal-förbrukning. Det måste inte vara ett exakt tal utan det kan även duga med att du vet ungefär hur mycket mat du kan äta utan att gå upp eller ned i vikt.
Exempel:
Jag började efter nyår att äta ungefär samma maträtter i en viss mängd varje dag. Vägde mig varje morgon. Efter en-två veckor så såg jag att jag i princip stod still viktmässigt. Eftersom att det var väldigt basic föda så var det lätt att räkna ut hur ungefär hur många kcal jag intog per dag(detta är som sagt inte nödvändigt om man inte orkar). Jag började att äta ännu lite mindre och helt plötsligt så sjönk vikten i en jämn takt.
5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
|
|
|
2017-08-15, 12:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2013
|
Jag kan ge dig ett bantningsschema:
Dag 1:
Mål 1: 1 dl ris, 200 g kyckling
Mål 2: 1 dl ris, 200 g kyckling
Mål 3: 1 dl ris, 200 g kyckling
Mål 4: 1 dl ris, 200 g kyckling
Mål 5: 1 äpple
Dag 2 - 7: Exakt samma sak.
Det är ca 2100 kcal. Väg dig varje dag och ta ett genomsnitt efter varje vecka. Går det snabbare än 0.5 kg per vecka, lägg till 1 äpple. Går det långsammare eller att du går upp, minska lite på maten.
Ursprungligen postat av mangemani
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
|
|
|
|
2017-08-15, 12:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2017
|
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez
Dag 1:
Det är ca 2100 kcal. Väg dig varje dag och ta ett genomsnitt efter varje vecka. Går det snabbare än 0.5 kg per vecka, lägg till 1 äpple. Går det långsammare eller att du går upp, minska lite på maten.
|
Shit, ger du bort ett bantningsschema helt gratis?
|
|
|
2017-08-15, 14:11
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve
Du kan säkert betala någon för att sätta ihop ett komplett kostschema till dig. Att få något så omfattande gratis här ser jag som osannolikt. Absolut enklast är dock att bara äta mindre av det du vanligtvis äter samt eventuellt röra på dig lite mer. Väger man sig kontinuerligt så ser man vartåt vikten barkar.
Hur du än gör så är det bra att få koll på din ungefärliga kcal-förbrukning. Det måste inte vara ett exakt tal utan det kan även duga med att du vet ungefär hur mycket mat du kan äta utan att gå upp eller ned i vikt.
Exempel:
Jag började efter nyår att äta ungefär samma maträtter i en viss mängd varje dag. Vägde mig varje morgon. Efter en-två veckor så såg jag att jag i princip stod still viktmässigt. Eftersom att det var väldigt basic föda så var det lätt att räkna ut hur ungefär hur många kcal jag intog per dag(detta är som sagt inte nödvändigt om man inte orkar). Jag började att äta ännu lite mindre och helt plötsligt så sjönk vikten i en jämn takt.
|
Jag frågade en tjejkompis som själv äter LCHF om den dietwn var uppbyggd enligt det beskrivna mönstret, men det var den inte.
|
2017-08-15, 14:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpio76
Jag frågade en tjejkompis som själv äter LCHF om den dietwn var uppbyggd enligt det beskrivna mönstret, men det var den inte. 
|
Hehe. Det fungerar för att gå ned i vikt i vilket fall.
5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
|
|
|
2017-08-15, 15:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Citat:
Dag 1:
|
Blir man trött på det upplägget kan man flytta mål 5 till mål 3 också. Ja, man kan leka runt lite med mål 5 till vilken plats vill för att få omväxling
|
|
|
2017-08-15, 17:04
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve
Hehe. Det fungerar för att gå ned i vikt i vilket fall.
|
Ja, för henne verkar det fungera. Hon har gått ner i vikt och mår också mycket bättre.
Senast redigerad av Skorpio76 den 2017-08-15 klockan 17:09.
|
|
|
2017-08-15, 19:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2017
|
Citat:
Ursprungligen postat av Papa Pepe
Shit, ger du bort ett bantningsschema helt gratis? 
|
Individualiserat och skräddarsytt.
|
|
|
2017-08-15, 19:40
|
|
Gammal Farbror
Reg.datum: Jul 2012
|
Med detta som grund kan du latt sattta ihop ett eget schema som funkar som du vill; http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
|
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
|
|
|
|
2017-08-16, 05:24
|
|
Registered User
|
Titta i nästan vilken veckotidning som helst och du hittar en massa tips på bantning och säkert även schemalagda dieter. Därför tycker jag att det är konstigt att man inte hittar något sådant när man googlar.
|
2017-08-16, 06:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2013
|
Citat:
Titta i nästan vilken veckotidning som helst och du hittar en massa tips på bantning och säkert även schemalagda dieter. Därför tycker jag att det är konstigt att man inte hittar något sådant när man googlar.
|
Det är för att det bara är trams som står där. Ingen kan göra ett bantningsschema som fungerar på alla personer. Bantningstips är veckotidningarnas metod för att locka lata feta tanter att köpa tidningen i hopp om att få en mirakelmetod. Enda metoden som fungerar 100% av gångerna är att lägga sig på ett energiunderskott. För det krävs en insats av personen i fråga. Insatsen är att väga sin mat och anpassa mängden kalorier varje dag så att viktnedgången sker i önskad takt. Vill du få detta serverat på silverfat får du nog punga upp ett par tusenlappar i månaden till någon som arbetar med att göra just detta.
Ursprungligen postat av mangemani
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
|
|
|
|
2017-08-18, 00:36
|
|
I can haz teabag?
Reg.datum: Apr 2005
|
Citat:
|
Veckotidningar är gjorda för att sälja lösnummer och säljer därför tips som folk vill ha, tips som får det att verka enkelt, snarare än metoder som faktiskt fungerar. Här hittar du snarare de senaste forskningsstudierna där folk har grottat ner sig i nån liten detalj för att utreda fördelar och nackdelar med olika metoder/dieter/träning etc.
Kost och näring är ett enormt stort ämne som man inte kan koka ner till ett 5-dagars schema. Men några tips, skriv upp allt du äter och dricker under några dagar för att ta reda på vad du får i dig. Räkna ut kaloriinnehållet (finns ett antal appar som underlättar tex fatsecret). Läs deffguiden och försök korrigera intaget efter de riktlinjer som finns där. När du vet hur du faktiskt äter så är det dessutom mycket lättare att ställa bra frågor som får bra svar.
Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
|
|
|
2017-08-18, 05:29
|
|
Registered User
|
Citat:
Det är för att det bara är trams som står där. Ingen kan göra ett bantningsschema som fungerar på alla personer. Bantningstips är veckotidningarnas metod för att locka lata feta tanter att köpa tidningen i hopp om att få en mirakelmetod. Enda metoden som fungerar 100% av gångerna är att lägga sig på ett energiunderskott. För det krävs en insats av personen i fråga. Insatsen är att väga sin mat och anpassa mängden kalorier varje dag så att viktnedgången sker i önskad takt. Vill du få detta serverat på silverfat får du nog punga upp ett par tusenlappar i månaden till någon som arbetar med att göra just detta.
|
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina
Veckotidningar är gjorda för att sälja lösnummer och säljer därför tips som folk vill ha, tips som får det att verka enkelt, snarare än metoder som faktiskt fungerar. Här hittar du snarare de senaste forskningsstudierna där folk har grottat ner sig i nån liten detalj för att utreda fördelar och nackdelar med olika metoder/dieter/träning etc.
Kost och näring är ett enormt stort ämne som man inte kan koka ner till ett 5-dagars schema. Men några tips, skriv upp allt du äter och dricker under några dagar för att ta reda på vad du får i dig. Räkna ut kaloriinnehållet (finns ett antal appar som underlättar tex fatsecret). Läs deffguiden och försök korrigera intaget efter de riktlinjer som finns där. När du vet hur du faktiskt äter så är det dessutom mycket lättare att ställa bra frågor som får bra svar.
Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
|
Det var märkligr eftersom jag frågade viktklubb om just detta och fick svaret att det är precis så deras arbete fungerar.
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:19.
|

|