Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-11-07, 05:11   #1
xarizma
Registered User

xarizmas avatar

Reg.datum: Oct 2006
Angry Wi-Fi kortet är inaktiverat.

Hej!

Har en Lenovo laptop osv trådlös, problemet är då och då lite oväntat automatiskt tappar anslutning, och då får jag göra en felsökning och mecka lite med nätverksinställningar för att återansluta. Errorn jag får är som rubriken, så frågan är hur jag ska se till att den inte inaktiveras av sig själv.

Är det någon som har haft samma problem och kanske kan hjälpa till?

Mvh
xarizma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-07, 09:23   #2
kalle_kula
Registered User

kalle_kulas avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Ursprungligen postat av xarizma Visa inlägg
Hej!

Har en Lenovo laptop osv trådlös, problemet är då och då lite oväntat automatiskt tappar anslutning, och då får jag göra en felsökning och mecka lite med nätverksinställningar för att återansluta. Errorn jag får är som rubriken, så frågan är hur jag ska se till att den inte inaktiveras av sig själv.

Är det någon som har haft samma problem och kanske kan hjälpa till?

Mvh
Jag vill inte dumförklara dig, men det är inte så enkelt att det finns en liten knapp på tangentbordet som du råkar komma åt av misstag? Så har vi på våra jobbdatorer. På dom finns det en liten lampa som lyser grönt när wifi är aktiverat och rätt när det är inaktiverat, och det luriga med den lampan är att den också är en knapp
kalle_kula är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-07, 15:55   #3
martikainen
Lever på gamla meriter

martikainens avatar

Reg.datum: May 2008
ladda hem nya drivrutiner från lenovos hemsida, se till att du tar rätt för ditt os och ditt korts modellnummer.
Gammal 2015-11-07, 16:02   #4
VoDaresVins
Registered User

VoDaresVinss avatar

Reg.datum: Apr 2005
Har sett inställning för automatisk avstängning både i bios och under nätverkkortets inställningar i Windows. Alltså att wifin ska släckas automatiskt efter viss tids inaktivitet som energisparning. Dock på morsans Asus som hade just samma problem var inställningarna inaktiverade men kortet stängdes ändå av, trots aktivt bruk. Det gick att aktivera igen från kortets inställnkngar i Windows om man inte ville starta om, men snabbknappen på datorn hjälpte inte. Kan ju vara kort från samma tillverkare så det är drivrutins eller hårdvarufel.
Gammal 2015-11-07, 23:47   #5
Tomten
Registered User

Tomtens avatar

Reg.datum: Feb 2002
Kan vara ett gäng olika saker.

- Du kommer åt knappen för att inaktivera wi-fi
- Datorn slår på energi-sparfunktion och stänger av wi-fi
- Problem med drivrutiner som gör att den tappar wi-fi
- Problem med koppling mot trådlös router (dålig signal-styrka) <- bör dock stå "du är ej ansluten till internet" eller likannde då.
- Problem med inställningar i router som kopplar ifrån ansluta enheter <- bör dock stå "du är ej ansluten till internet" eller likannde då.
- Andra problem med router <- bör dock stå "du är ej ansluten till internet" eller likannde då.
- program som körs i datorn som strular (brandvägg, anti-virus, osv) <- bör dock stå "du är ej ansluten till internet" eller likannde då.

Senast redigerad av Tomten den 2015-11-07 klockan 23:49.
Tomten är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:47.