2016-07-07, 10:49
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Vad anser ni vara artigt/oartigt occh hur viktigt är det?
Skrev det här i "förbannad tråden" och började fundera på det här med artighet.
Vad är överdrivet, och skiljer sig mäns artighet mot kvinnors?
Gör ni saker er automatik utan att tänka på det, men blir förbannade att ingen annan verkar göra dem?
Fyll på med ert artiga beteende, samt andras/era egna oartiga, det finns säkert något man lära sig eller upplysas om!
Även småsaker är intressant (kasnke allra intressantast för ma är eventuellt inte ens medveten om dem) som att tugga med stängd mun, prata ej med mat i käften .
Om man måste spotta så gör man det i en papperskorg diskret.
Om man måste snyta sig så vänder man sig ifrån sällskapet. Man snyter sig inte vid bordet utan man går upp och går till toan. Och man väntar tills alla vid bordet har fått sin mat innan man börjar äta, om man inte är ett sällskap över 6 pers, eller om värden säger "varsågoda att börja, så det inte blir kallt"
Mn tar inte mat från någon annans tallrik utan att först fråga, och absolut inte med sina fingrar.
Om man nyser, nyser man i armvecket och ber om ursäkt.
Mina egna dåliga beteende kan var att jag ofta kör french exit från sociala sammaställningar. Jag har en omedveten tendens att swisha runt vatten i munnen när jag äter. Morsan blir galen på det.
Jag har copy/pastat från de tråden.
Citat:
Citat:
mela
Sån är jag med.
Precis som att det för mig är självklart att plocka ur hörlurar/pausa telefonsamtal när jag går på bussen/betalar mina varor i butik.
|
Precis. Det är intressant det här med att vara väluppfostrad. Jag är ju raised english och så var det bara. good manners är extremt viktigt därborta, inte så mycket här kan jag känna. Här kommer en liten sammanfattning på saker jag gör utan att ens reflektera över det, många av mina svenska polare kollar snett på mig. När dessa regler inte efterföljs kan jag bli allt från irriterad till vokalt förbannad. En väluppfostrad människa som följer dessa enkla regler kan förgylla minst 30 min framåt, medans en sur jävel kan förstöra lika mycket. Och det kvitter vilken typ av dag man haft, man är artig mot andra, så är det bara.
Det här är ju lite kontroversiellt i dessa jämlika tider, men jag är ju snubbe så jag låter det kvinnliga könet gå före mig i butiker när det bildas möten ect med parollen "ladies first!" och ett litet leende.
Man reser mig upp om någon ny kommer in i ett rum och hälsar, man sitter aldrig ner och hälsar, eller hälsar med handskar på sig.
Kommer man på fest så hälsar man på alla, även om de är 10 pers i rummet man aldrig träffat förr.
Man ger HELT fan i sin telefon när man har samtal med någon. Inte ens en blick.
Man har tar av sig sina solglasögon är man hälsar på någon/pratar med någon. Man tittar em även i ögonen, och pratar man i grupp ser man till att fördela sina blickar på de andra jämlikt, så alla känner sig delaktiga.
Man vänder inte ryggen åt någon när man är fler än 2 i en grupp som samtalar.
Erbjuder sitt säte till äldre/gravida ect på tunnelbana/bussen. Där hållerman även koll på sin omgivning och är mån om andras utrymme. Ska man förbi säger man "ursäkta mig" vänligt och högt för att påkalla dennes uppmärksamhet.
Man flyttar på sig och bereder plats om någon har något otympligt med sig.
Man håller upp dörrar för folk, samt tackar (och tittar folk i ögonen) när någon själv gör det. Det ska alltid avslutas med ett "varsågod!" eller "det var så lite så!" Säger någon inte tack så är ett sarkastiskt "VARSÅGOD!" helt på sin plats. Har någon tagit tiden att underlätta ens vardag så förtjänar de ett tack.
Om någon lagar mat åt en så tackar man dem ordentligt för det, samt poängterar hur gott det var. Man tar även hand om disken. Man hjälper till att duka av bordet om man är hembjuden till någon.
Jag tackar också extremt mycket, allt ska ha ett genuint tack. Jag förfasas av ungar som inte säger tack till servitörer och butikspersonal, eller som inte blir tillsagda av sina föräldrar att göra det, eller hålla koll på vart de går. I mig är den skiten indrillat. Från säg 3-4 års ålder skall man vara kapabel till att säga "tack" för saker man får eller till folk som utför något åt en. Jag har dock märkt att jag säger "förlåt" istället för "ursäkta" , tex ifall man har en liten gå-in-i--varandra-dans, vilket jag tycker är överdrivet från min sida.
Jag bär väskor åt kvinnor i bekanstskapskretsen eller tunga kassar. Jag erbjuder mig att bära väskor åt äldre okända om jag ser att de har problem i tex en längre trappa.
Jag datade en tjej som var från usa/ryssland för ett par år sedan, hon berättade att det som gjorde att jag blev extra attraktiv för henne var att jag bar hennes väskor från stationen när vi sågs först gången. Jag bad inte om lov, jag tog dem bara. Hon sa att hon "kände sig som en drottning" och jag blev förvånad, det kan ju inte vara första gången nån har burit hennes resväskor åt henne. Hon var 10 år yngre än mig iofs. Men är verkligen den här typen av beteende så pass ovanligt?
Vissa tjejer, speciellt svenska "vänsterhipsters" som jag umgås med (kompisars flickvänner), ser detta beteendet som nån sorts maskulint "hot" mot deras självständighet eller nåt annat trams, medans det enda jag vill göra är att underlätta så mycket som möjligt för dem.
Det kan jag störa mig på, att ens naturligt goda intentioner nästan verkar bli medvetet misstolkade så att de kan bevisa nån ickeexsterande poäng.
Senast redigerad av timoat den 2016-07-07 klockan 10:50.
|
|
|
2016-07-07, 10:53
|
|
|
Registered User
|
Finns ju även manners på nätet.
Man tackar någon för hjälp i en tråd man startar.
Om man har en fråga och finner en lösning så går man tillbaka till ursrpungsfrågan och postar den lösningen. Så jäkla många gånger man googlat en fråga och så har det funnits någon med samma problem som inte postat sin lösning, bara "solved it!"
|
|
|
2016-07-07, 10:55
|
|
|
BÄNKPRESSARE
Reg.datum: Nov 2007
|
Håller med det citerade till 99%, dvs utom att man diskar och har sig när man är bortbjuden, då är man gäst. Jag själv HATAR när folk är och rycker i mat eller diskning när jag har gäster, det är jag som är värd, sitt ner och mingla med de andra!
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
|
|
|
|
2016-07-07, 11:00
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK
Håller med det citerade till 99%, dvs utom att man diskar och har sig när man är bortbjuden, då är man gäst. Jag själv HATAR när folk är och rycker i mat eller diskning när jag har gäster, det är jag som är värd, sitt ner och mingla med de andra!
|
Det är en bra mycket bra poäng, man ska inte envisas med sina goda intentioner. Man får känna av och fråga, annars blir det lätt dålig stämmning. Dat kommunication.
Jag har en kompis som besökte en rysk ung dam i St Petersburg och hon blev upprörd och faktiskt arg när han försökte hjälp henne med disken.
|
|
|
2016-07-07, 11:02
|
|
|
Dardania
Reg.datum: Nov 2013
|
Oartigt är när folk inte hälsar tillbaka på busschauförren när hen säger hej/god morgon. Hen säger detta under en helt arbetsdag och resenären kan inte ens säga detta EN gång....
|
2016-07-07, 11:07
|
|
|
Surgubbe
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia
Oartigt är när folk inte hälsar tillbaka på busschauförren när hen säger hej/god morgon. Hen säger detta under en helt arbetsdag och resenären kan inte ens säga detta EN gång....
|
Det är förjävligt och jag set det hela tiden. Jag tar alltid ut en lur ur örat och säger godmorgon/hej. Ibland får en inget tillbaka men det är en smäll jag kan ta.
|
|
|
2016-07-07, 11:23
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
"Den stora tråden om hur duktiga och artiga vi är"? Kan se utvecklingen  Det som jag oftast stöter på som stör mig är folk som inte ger svar i FB-evenemang när man försöker styra upp något. Jag tar med glädje på mig allt vad gäller planering och inköp till t.ex. en fest, det enda jag begär tillbaka är att du trycker "Kommer" eller "Kommer inte" i evenemanget. Alltid samma personer som inte gör det också. Det är oartigt.
5K: 17:43 6-timmars: 76,34 km 24-timmars: 186,91 km
|
|
|
2016-07-07, 11:25
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Här på Gärdet i Stockholm möter man ofta ensamma vandrare, och det slår mig alltid hur nervösa dom blir när jag möter blick och hejar. Vissa pallar inte ens att registrera ifall jag bara nickar.
- Man tuggar inte mat med öppen mun.
- Man tar mindre mat på tallriken än man tror behövs. Det är bättre att köra en backning än att lämna kvar.
- Även om någonting man behöver på bordet är inom avstånd så ska man inte behöva halvresa sig för att sträcka och ta något. Be hellre bordsgrannen som sitter närmre skicka.
- Låt båda dasslocken ligga på efter avslutade behov, mina herrar. Det kan börja lukta om allt inte åker ned i avloppet, och man vill helst slippa andas in urin- och bajspartiklarna som styrs upp av en spolning.
- Om någon någonsin ser ut att ha lite bekymmer med något tyngre lyft eller otymplig sak kommer jag per automatik fråga om dom behöver hjälp. Chansen är större att dom svarar ja om frasen som används är, "Får jag hjälpa dig?" istället för, "Vill du ha hjälp?"
- Jag erbjuder så gott som alltid någon att dela stång/podie/maskin om dom frågar hur länge jag har kvar.
- Man bäddar en säng man sovit i, eller tar reda på vad värden vill göra med sängkläderna. Undantaget är hotell.
|
|
|
2016-07-07, 11:35
|
|
|
Kramgo tjockis
Reg.datum: Sep 2015
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf
- Man bäddar en säng man sovit i, eller tar reda på vad värden vill göra med sängkläderna. Undantaget är hotell.
|
Även om den man sovit med fortfarande ligger kvar?
-man frågar snällt, inte bestämmande om man vill ha hjälp
-sucka inte bakom folk i kassakön om det tar lite tid
—ja tack, nej tack om folk erbjuder dig något
|
|
|
2016-07-07, 11:41
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf
Här på Gärdet i Stockholm möter man ofta ensamma vandrare, och det slår mig alltid hur nervösa dom blir när jag möter blick och hejar. Vissa pallar inte ens att registrera ifall jag bara nickar.
- Man tuggar inte mat med öppen mun.
- Man tar mindre mat på tallriken än man tror behövs. Det är bättre att köra en backning än att lämna kvar.
- Även om någonting man behöver på bordet är inom avstånd så ska man inte behöva halvresa sig för att sträcka och ta något. Be hellre bordsgrannen som sitter närmre skicka.
- Låt båda dasslocken ligga på efter avslutade behov, mina herrar. Det kan börja lukta om allt inte åker ned i avloppet, och man vill helst slippa andas in urin- och bajspartiklarna som styrs upp av en spolning.
- Om någon någonsin ser ut att ha lite bekymmer med något tyngre lyft eller otymplig sak kommer jag per automatik fråga om dom behöver hjälp. Chansen är större att dom svarar ja om frasen som används är, "Får jag hjälpa dig?" istället för, "Vill du ha hjälp?"
- Jag erbjuder så gott som alltid någon att dela stång/podie/maskin om dom frågar hur länge jag har kvar.
|
Samma här på mina morgonpromenader. En nick räcker till en annan människa när man ses liksom. Vissa verkar inte ens förstå att man hälsat , de tittar på en som om det vore en sten eller ett träd som precis sa hej, totalt oförstående.
Toavett! Där har vi en stor en. Folk som inte använder toaborsten så att nästa person får gnugga bort deras skit. Hur fan tänker folk, speciellt om de är hemma hos någon annan? Man lämnar badrummet i det skick man fann det i, och i värsta fall bättre. Man byter tlll ny rulle om den andra är slut.
Också en bra, man plockar undan efter sig när man bor över hos nån. En kompis till mig får helt enkelt inte sova hos mig längre, han brer ut sig som en värsta slusk, lägger prillor öerallt och plockar inte undan efter sig, kläder och skit överallt trost 3 olika tillfällen med uppmaningar. Det ska inte se ut som att man är där öht.
Om man bor flera i ett hushåll så diskar man under tiden man lagar och INNAN man äter. Det tar max 1 minut och maten hinner inte kallna så jävla mycket. Ingen ska behöva diska nån annans smuts för att laga sin mat.
Man håller rent runtom sig.
Man respekterar de diverse kösystemen som fins ute i samhället.
Man slänger skräp i papperskorgarna!! Finns det ingen i direkt närhet så får man fan hålla i det tills man knatar på en!
En sak jag gör som säkert anses oartigt är att jag skickar meddelanden med stavfel i till nära vänner, av ren lathet. Skriv snabbt och slarvigt och skicka.
Senast redigerad av timoat den 2016-07-07 klockan 11:49.
|
|
|
2016-07-07, 11:42
|
|
|
BÄNKPRESSARE
Reg.datum: Nov 2007
|
Man stannar alltid vid en stillastående bil med motorhuven uppfälld och frågar om de behöver hjälp. Kan man inget om motorer så är det inget problem, personen kanske bara behöver skjuts till närmsta bensinmack/busshållplats.
Här i Stockholm kan man nästan hänga ut genom bilfönstret med blodet sprutande ur halsen och folk bara åker förbi.
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
|
|
|
|
2016-07-07, 11:59
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK
Man stannar alltid vid en stillastående bil med motorhuven uppfälld och frågar om de behöver hjälp. Kan man inget om motorer så är det inget problem, personen kanske bara behöver skjuts till närmsta bensinmack/busshållplats.
Här i Stockholm kan man nästan hänga ut genom bilfönstret med blodet sprutande ur halsen och folk bara åker förbi.
|
Det får man avgöra från situation till situation såklart, men det där gör jag generellt inte, för stor risk för vägpirater. På samma sätt ignorerar jag tiggare och folk som kommer fram med lappar. Endast tigggare dock, inte folk som vill ha väghjälp eller liknande. Det skulle väl kunna ses som oartigt, men jag orkar hellt enkelt inte. Jag säger dock "nej tack!" till rädda barnen och liknande på stan.
Det är ju intressant, är det oartigt att ignorera tiggare? Jag personligen tycker att det konstanta trakassendet av människor trumpar det. Men det tar emot, jag tycker inte om att ignorera dem. Ibland när jag är ute och målar kommer de fram till mig och är nyfikna, då ignorerar jag dem inte och har inga problem att prata med dem. Det är när de där kopparna kommer fram som tålamodet tryter.
På tal om det där med blodet sprutandande, jag föll i en nerförsbacke på min cykel i 20 års åldern, knäckte båda framtänderna samt fick en rejäl törn på näsan så blodet rann ordentligt, gick hem på en relativt hårt trafikerad 30 väg i ängelholms utkant och inte en käft stannade. Jag fick gå i en kvart.
Senast redigerad av timoat den 2016-07-07 klockan 12:07.
|
|
|
2016-07-07, 11:59
|
|
|
Boldly running where many have run before
Reg.datum: Feb 2014
|
Folk som ber en att göra saker utan att tala klarspråk, eller framlägger någonting som ett förslag och sedan blir upprörda om man inte gör det omedelbart. Jag förstår att det ska vara artigare, men för oss individer som behöver klarspråk för att förstå blir det ett rent helvete.
Exempelvis säger personen att det är varmt i rummet, och menar med det att man gärna ska öppna ett fönster. Om du tycker att det är för varmt kan du säga det, men man kan ju säga att "Får jag öppna ett fönster? Det skulle vara trevligt med lite frisk luft" istället för "det är så himla varmt här, öppna fönstret!" Sedan tackar man, om man är hos någon annan.
I Oregon har jag fått avvänja mig med många svenska vanor, som t.ex. att mina föräldrar tycker det är onödigt att säga tack hela tiden a la "Det vet man väl, att folk är tacksamma".
|
|
|
2016-07-07, 12:11
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Sohlsken;7605972[B
]Folk som ber en att göra saker utan att tala klarspråk, eller framlägger någonting som ett förslag och sedan blir upprörda om man inte gör det omedelbart. Jag förstår att det ska vara artigare, men för oss individer som behöver klarspråk för att förstå blir det ett rent helvete. [/B]
Exempelvis säger personen att det är varmt i rummet, och menar med det att man gärna ska öppna ett fönster. Om du tycker att det är för varmt kan du säga det, men man kan ju säga att "Får jag öppna ett fönster? Det skulle vara trevligt med lite frisk luft" istället för "det är så himla varmt här, öppna fönstret!" Sedan tackar man, om man är hos någon annan.
I Oregon har jag fått avvänja mig med många svenska vanor, som t.ex. att mina föräldrar tycker det är onödigt att säga tack hela tiden a la "Det vet man väl, att folk är tacksamma".
|
Hehe, föräldrar i ett nötskal. Det ska göras DIREKT. Släpp allt and do as I say. Det är klart att de uppfostrar en väl, finns alltid en baktanke.
Det där låter helt uppåt väggarna!!
|
|
|
2016-07-07, 12:29
|
|
|
Bleksvag, fet och osymmetrisk
Reg.datum: Jul 2015
|
När man är ute och går och skall korsa vägen, om inte trafiken gör det omöjligt, så springer jag över vägen eller går raskt när jag försäkrat mig om att detta inte kommer innebära någon risk för mig eller att trafiken behöver stannas upp. Jag ser det varje dag, både som bilist, passagerare och fotgängare att folk går ut som älgar framför bilarna/bussarna så att 1.5-7 ton ekipage måste bromsa för dem.
Lagen borde ändras så att bilisterna endast måste stanna för pensionärer eller folk med barnvagn, övriga kan fanimej se sig för, tajma och springa eller gå raskt. Helt idiotiskt på 95% av landets övergångsställen. Och de 5% där det behövs att fotgängare ska ha företräde kan de lösa det med nåt trafikljus eller en skylt med lämna företräde.
Miljöförstörelse, bilister/busschaufförer som blir på dåligt humör, missuppfattningar i trafiken, slitage av däck, bromsar och psyke är bara början på negativa effekter av denna idiotiska lagen. Detta kommer från en som oftast befinner sig i trafiken som fotgängare, f ö.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:20.
|

|