Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-10-27, 12:03   #1
jaaaaag
Guest

Kolhydratsladda inför fystester?

Hej kolo!

Den 18 dec kommer jag att göra fystesterna inför GMU.
Testerna består av ett cykeltest där man ska pinna på så länge och tungt som man bara orkar och ISOKAI (lyft).
Kommer även att få gå runt lite med utrustning så som jag har förstått det.

Ft så är jag på diet och det kommer jag att vara när det är dags för testerna också. Jag ligger relativt högt på kolisar 167g/dag, snittar 2060 kcal cirka (men det kan ju ändra sig).

Min fråga är då om det rent prestationsmässigt finns någon fördel med att fylla på med kolhydrater någon dag innan/dagen innan/samma dag som testerna?
Är ju inte precis som att jag ska springa ett maraton men jag vill ändå vara i så god form som möjligt när det är dags.

Tankar?
  Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 12:21   #2
AronP
Registered User

AronPs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Jag skulle äta på som normalt (givet att du kan prestera bra då) då det känns säkrare än att experimentera med att göra något annorlunda (med risig mage som effekt) men skulle jag göra något så skulle jag bara äta lite extra kolhydrater till lunch.

Följ min träning här eller genom Facebook, Instagram.
AronP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 13:13   #3
Vunnis
Tunnis

Vunniss avatar

Reg.datum: Apr 2009
Kan det vara värt att pausa dieten för att prestera så bra som möjligt på testerna?
Vunnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 14:08   #4
AronP
Registered User

AronPs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Vunnis Visa inlägg
Kan det vara värt att pausa dieten för att prestera så bra som möjligt på testerna?
Det beror ju på hur viktigt man tycker det är men resultaten kan nog få sig en rejäl skjuts av att gå ifrån nästintill tömda glykogendepåer till nästan fyllda.

Gammal 2014-10-27, 14:12   #5
Vunnis
Tunnis

Vunniss avatar

Reg.datum: Apr 2009
Citat:
Ursprungligen postat av AronP Visa inlägg
Det beror ju på hur viktigt man tycker det är men resultaten kan nog få sig en rejäl skjuts av att gå ifrån nästintill tömda glykogendepåer till nästan fyllda.
Precis min poäng. Fystester inför GMU gör man väl inte idag utan att vara intresserad av att prestera, så det tycker jag definitivt skulle kunna vara värt att överväga, Linn. Slänga in några hundra kcal till om dagen. Visserligen då beroende på vad du dietar till också. Lycka till, hur som!
Vunnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 14:14   #6
AronP
Registered User

AronPs avatar

Ah, jag hoppade över ordet "diet", my bad.

Gammal 2014-10-27, 14:35   #7
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Reg.datum: Dec 2009
Kan tyvärr inte komma med några konkreta råd. Det var några (fråga inte hur många) år sedan min mönstring och jag gjorde nog alla fel som fanns. Men jag ville bara säga lycka till med testerna och förhoppningsvis även GMU. Försvaret behöver folk och jag behöver fler kollegor.

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 14:38   #8
jaaaaag
Guest

Tack för svar.
Nej jag dietar inte inför en tävling el dyl därför så bryr jag mig inte det minsta om den veckans invägning blir lidande av lite mer kolhydrater.
Jag tror dock inte att jag precis går runt tömd på glykogen då jag stoppar i mig en hel den kolisar (enligt mina mått mätt) och är allmänt pigg.

Men det är alltså lite mer kolhydrater några dagar innan som gäller då? Risig mage pga ökade kolhydrater får jag aldrig, har dagar med massvis av kolisar emellanåt och mår förutom bakfyllan bra.

Vill såklart inte komma sprängfylld till testerna hah ^^ så är kolhydratstäta livsmedel jag är ute efter typ vitargo, flytande kolisar överlag, kanske mer gröt dagarna innan, banan, mer ris.

Hur hade ni laddat?
Tips?

Men ni tror alltså att det finns en möjlighet att det påverkar orken positivt? Fattar ju att kolhydrater är bra för all form av träning men när det kommer till att högprestera under en begränsad rätt så kort tid... ja jag har helt enkelt ingen koll!
  Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 14:39   #9
jaaaaag
Guest

Citat:
Ursprungligen postat av LoveMachine Visa inlägg
Kan tyvärr inte komma med några konkreta råd. Det var några (fråga inte hur många) år sedan min mönstring och jag gjorde nog alla fel som fanns. Men jag ville bara säga lycka till med testerna och förhoppningsvis även GMU. Försvaret behöver folk och jag behöver fler kollegor.
Då kanske jag går vidare trots att jag gör alla fel som finns
  Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 15:09   #10
Morty
Registered User

Mortys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av jaaaaag Visa inlägg
Hej kolo!

Den 18 dec kommer jag att göra fystesterna inför GMU.
Testerna består av ett cykeltest där man ska pinna på så länge och tungt som man bara orkar och ISOKAI (lyft).
Kommer även att få gå runt lite med utrustning så som jag har förstått det.

Ft så är jag på diet och det kommer jag att vara när det är dags för testerna också. Jag ligger relativt högt på kolisar 167g/dag, snittar 2060 kcal cirka (men det kan ju ändra sig).

Min fråga är då om det rent prestationsmässigt finns någon fördel med att fylla på med kolhydrater någon dag innan/dagen innan/samma dag som testerna?
Är ju inte precis som att jag ska springa ett maraton men jag vill ändå vara i så god form som möjligt när det är dags.

Tankar?

Well well. Inga av testerna du gör kommer att kräva några enorma glykogenförråd: cyklingen är ett ramptest som snabbt är över (testar mer aerob kapacitet än uthållighet) och 2 lyft bränner nog inte mer än ett gram kolhydrat var. Jag hade mer sett till att komma förberedd (ie tränat vad de kommer testa) än kolhydratsfylld. Dock blir ju all träning lättare om du går högt på kolhydrater (på 2000 kcal/dag är väl det typ 350-450 gram per dag).
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 15:12   #11
jaaaaag
Guest

Allt är relativt som sagt.
Det är det högsta jag legat på under diet skulle jag tro.

Ok, tack för tips.
  Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 17:52   #12
bear.flowertwig
Fluortanten

bear.flowertwigs avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg

Well well. Inga av testerna du gör kommer att kräva några enorma glykogenförråd: cyklingen är ett ramptest som snabbt är över (testar mer aerob kapacitet än uthållighet) och 2 lyft bränner nog inte mer än ett gram kolhydrat var. Jag hade mer sett till att komma förberedd (ie tränat vad de kommer testa) än kolhydratsfylld. Dock blir ju all träning lättare om du går högt på kolhydrater (på 2000 kcal/dag är väl det typ 350-450 gram per dag).
+1. Se till att ha koll på momenten och komma dit utsövd så går det nog kanon. Det är knappast maten som kommer avgöra.
Gammal 2014-10-27, 17:59   #13
Ajemän
Registered User

Ajemäns avatar

Reg.datum: Jan 2014
Jag hade ätit bra och god mat efter aptit två dagar innan, då presterar iaf jag bäst.
Ajemän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 18:35   #14
R Scarpa27
Banned User

Reg.datum: Sep 2013
Käkat på som vanligt och inte hålla på och mixtra med kosten det kan snarare ställa till det.
Sov ordentligt och käka på bara och käka några timmar innan själva testet bara.
R Scarpa27 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 18:46   #15
jaaaaag
Guest

Ok, låter bra och simpelt ^^
Lägger väl till en banan till frukost och ser glad ut typ.
  Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:00.