2009-09-10, 20:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Det bästa för trötta binjurar?
Om man som mig varit övertränad och kroniskt övertränad i många år, vad är det bästa för att supporta binjurarnas funktion? För tillfället tar jag magnesium, zink och B5 och känner mig fräshare än på länge.
Förutom att lägga om träningen, vad mer skulle man kunna göra?
|
|
|
2009-09-11, 05:26
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Binjurarna utsöndrar adrenalin och noradrenalin.
Du kan och ska bara göra en sak. Lugna ned dig !
Binjurarna får direkt signaler från centrala nervsystemet vid stress. Tar du inte bort de signalerna kommer du aldrig att återhämta dig. Du går helt enkelt på helvarv, hela tiden
|
|
|
2009-09-13, 03:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2004
|
Vad är det meningen att dom mineralerna ska göra för dina binjurar?
//Gustav
|
|
|
2009-09-13, 08:32
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Jag håller med Sverker, och använder grimfishs patentuttryck: Se över stressen i ditt liv.
|
|
|
2014-10-01, 09:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2011
|
Har det kommit något nytt kring detta med hur man får igång trötta binjurar? Sen undrar jag också om vad som menas med detta;
Citat:
Adrenal Response är utmärkt för binjurarnas funktion men även för sköldkörtelns funktion. CoQ10 är mycket bra bland annat tymus vars hela yta har receptorer för CoQ10. Ett bra multivitamin- och mineralpreparat är en billig garanti för att man dagligen får i sig alla de näringsämnen som behövs inte bara för att binjurarna ska få den näring de behöver utan för att hela kroppen ska fungera väl.
|
|
|
|
2014-10-01, 16:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av borjaompanytt
Har det kommit något nytt kring detta med hur man får igång trötta binjurar? Sen undrar jag också om vad som menas med detta;
|
Med citatet menas att de vill att du skall köpa Adrenal Response för att du tror dig ha problem med binjurarna. Har du binjurar som inte arbetar ordentligt så kan du tala med en läkare.
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
...Allt du skrivit i den här tråden är felaktigt, så du kanske inte koncentrade dig så noga på lektionerna?...
|
|
|
|
2014-10-01, 16:08
|
|
Moralistmoderator
|
Visst kan man ha bristsjukdomar om man äter dåligt, men då är det inte bara binjurarna som påverkas, och underfunktion i binjurarna är definitivt inte första symptomet. Inget vitaminpreparat i världen kommer att fixa ens binjurar, om de har sjukskrivit sig.
Vad man skall vara medveten om när man läser annonser för produkter som siktar in sig på "trötta binjurar" är att det finns jättemånga anledningar till att vara trött och känna sig sjuk som inte alls är primär binjurebarkssjukdom. Och det finns en ENORM exploatering av personer med olika typer av ospecifik trötthet och sjukdomskänsla. Annonser av den typ som citeras (och väldigt många internetsidor av självutnämnda förståsigpåare) skall läsas med en stor nypa salt.
|
|
|
2014-10-01, 16:10
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av RobinEH
Med citatet menas att de vill att du skall köpa Adrenal Response för att du tror dig ha problem med binjurarna. Har du binjurar som inte arbetar ordentligt så kan du tala med en läkare.
|
Ok tack.
|
|
|
2014-10-01, 16:11
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Visst kan man ha bristsjukdomar om man äter dåligt, men då är det inte bara binjurarna som påverkas, och underfunktion i binjurarna är definitivt inte första symptomet. Inget vitaminpreparat i världen kommer att fixa ens binjurar, om de har sjukskrivit sig.
Vad man skall vara medveten om när man läser annonser för produkter som siktar in sig på "trötta binjurar" är att det finns jättemånga anledningar till att vara trött och känna sig sjuk som inte alls är primär binjurebarkssjukdom. Och det finns en ENORM exploatering av personer med olika typer av ospecifik trötthet och sjukdomskänsla. Annonser av den typ som citeras (och väldigt många internetsidor av självutnämnda förståsigpåare) skall läsas med en stor nypa salt.
|
Ahaa, okay tack för svaret.
|
|
|
2014-10-01, 19:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2005
|
Reell binjureutmattning är relativt ovanligt. Enda sättet att ta reda på om man verkligen lider av binjureutmattning är att göra tester.
|
|
|
2014-10-02, 06:02
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av maqan
Reell binjureutmattning är relativt ovanligt. Enda sättet att ta reda på om man verkligen lider av binjureutmattning är att göra tester.
|
Är det lämna blodprov eller vet du hur läkaren kan se det?
Får man ett utlåtande på hur dålig funktion man har och hur ser man det?
Kanske lite dumma frågor, men det är kul att ha lite kött på benen innan man går till läkarn, annars får man ju ingen hjälp och så blir man överkörd.
|
|
|
2014-10-02, 19:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2005
|
Man kan gå till läkare och testa kortisol och DHEA i serum, men det bästa är att ta salivprov vid flera tidpunkter på dygnet för att få en komplett bild över hur ens kortisolrytm ser ut. Utifrån det kan man även räkna ut sin kortisol/DHEA-ratio, vilket ger en antydan om hur ens binjurefunktionen ser ut. Jag vet inte om det finns tester för detta i Sverige, men det finns ett flertal utländska laboratorier som tillhandahåller den typen av tester.
|
|
|
2014-10-02, 19:32
|
|
Moralistmoderator
|
Jag rekommenderar att man går till läkare för sina symptom, istället för att gå till läkare med föresatsen att kräva specifika prover. Det finns även andra sjukdomar som ger symptom liknande de man får av binjurebarksdysfunktion (det brukar ju vara det man menar med trötta binjurar, annars kan man ju faktiskt även få andra fel på binjuren) och det vore ju dumt att missa dem bara för att man skjuter in sig på binjurebarken. Det är inte jättelätt att ställa sin egen diagnos hemma, ens om man är läkare själv.
|
|
|
2014-10-03, 07:13
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av maqan
Man kan gå till läkare och testa kortisol och DHEA i serum, men det bästa är att ta salivprov vid flera tidpunkter på dygnet för att få en komplett bild över hur ens kortisolrytm ser ut. Utifrån det kan man även räkna ut sin kortisol/DHEA-ratio, vilket ger en antydan om hur ens binjurefunktionen ser ut. Jag vet inte om det finns tester för detta i Sverige, men det finns ett flertal utländska laboratorier som tillhandahåller den typen av tester.
|
Tack för råden och tipsen. Uppskattas!
|
|
|
2014-10-03, 07:16
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Jag rekommenderar att man går till läkare för sina symptom, istället för att gå till läkare med föresatsen att kräva specifika prover. Det finns även andra sjukdomar som ger symptom liknande de man får av binjurebarksdysfunktion (det brukar ju vara det man menar med trötta binjurar, annars kan man ju faktiskt även få andra fel på binjuren) och det vore ju dumt att missa dem bara för att man skjuter in sig på binjurebarken. Det är inte jättelätt att ställa sin egen diagnos hemma, ens om man är läkare själv.
|
Absolut, det har du givetvis rätt i. Men problemet om man går till en läkare och säger att man är trött så vill de i 9 fall av 10 inte göra något än att ordinera vila.
Men vad är det för tester man ska göra för att "få med" de sjukdomar som ger symptom för liknande de man får av binjurebarksdysfuktion. Lämnar man ett blodprov och så kollar de allt?
Förstår du hur jag tänker? Lämnar man ett blodprov så kan de söka efter sjukdomar som beror på trötthet eller vad ska de göra? Röntgen?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:32.
|

|