2014-04-22, 18:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2014
|
Kan man verkligen förbränna sina synder?
Det finns en del sidor där de visar hur lång tid det tar att förbränna till exempel en chokladkaka. Stämmer det verkligen att om jag äter en 100 grams chokladkaka så räcker det med att gå ut 1,5-2 timmar och promenera så har jag förbränt den?
I så fall skulle man ju kunna äta till exempel 2200 kalorier varje dag och sen sticka ut och löpa en timme och så jag hamnar på 1500 kalorier per dag och fortfarande gå ner i vikt? Tycker det känns som ett bättre alternativ att äta 1500 kalorier per dag och skippa löpningen om man tänker ur ren gå ner i vikt-synvinkel? Eller tänker jag fel?
|
|
|
2014-04-22, 18:08
|
|
Förslag?
Reg.datum: Aug 2004
|
Nej du tänker rätt. Allt du gör räknas in i din kaloribudget. Din kropp vet inte vad du "tycker" är träning och vad du "tycker" är sådant-du-gör-ändå (går runt på jobbet eller whatnot). Den vet bara hur mycket energi allt kostar.
Man kan med andra ord välja att röra sig mer, om man vill äta mer. Vilket är rätt så självklart om du tänker efter.
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
|
|
|
2014-04-22, 18:18
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath
Nej du tänker rätt. Allt du gör räknas in i din kaloribudget. Din kropp vet inte vad du "tycker" är träning och vad du "tycker" är sådant-du-gör-ändå (går runt på jobbet eller whatnot). Den vet bara hur mycket energi allt kostar.
Man kan med andra ord välja att röra sig mer, om man vill äta mer. Vilket är rätt så självklart om du tänker efter.
|
Haha fast då tänker jag ju fel.. Var otydligt skrivet av mig. Det jag menar är att det inte känns som att jag förbränner den där chokladkakan av att promenera ett par timmar. Menar att det hade varit bättre att skippa chokladkakan och promenaden om man vill ner i vikt och måste välja mellan de alternativen?
|
|
|
2014-04-22, 18:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia29
Haha fast då tänker jag ju fel.. Var otydligt skrivet av mig. Det jag menar är att det inte känns som att jag förbränner den där chokladkakan av att promenera ett par timmar. Menar att det hade varit bättre att skippa chokladkakan och promenaden om man vill ner i vikt och måste välja mellan de alternativen?
|
Finns nog inget sämre eller bättre av de två alternativen, enbart preferenser. Notera att du inte förbränner just det du åt innan, både fettlagring och fettförbränning pågår under hela dygnet, det handlar om balansen mellan dessa.
|
|
|
2014-04-22, 18:27
|
|
Oh gravity, thou art a heartless bitch
Reg.datum: May 2006
|
Sen kan man ju alltid se det på så sätt att om man äter mer så får man förutom bara energi i sig mer andra saker också. Vitaminer etc.
Kanske inte är applicerbart i så stor utsträckning på en chokladkaka, men poängen kvarstår.
|
|
|
2014-04-22, 18:34
|
|
Förslag?
|
Citat:
|
Det dåliga är i så fall promenaden, inte chokladkakan. Själva chokladkakan behöver inte förstöra någonting (jag äter själv godis, chips, pizza osv varje vecka och har för närvarande en kroppsfettprocent på under 7) däremot kan man tycka att två timmars promenad både tar orimligt mycket tid i anspråk och eventuellt stör annan träning som är viktigare för att bevara muskelmassan.
Om du tycker att det är värt det kan du äta choklad varje dag och fortfarande hålla vikten, eller gå ner i vikt. Du får bara äta mindre av något annat eller röra på dig mer. Men som Beemel skriver ovan så kan det ju bli knepigt att få i sig alla vitaminer och mineraler om man äter alldeles för lite utöver chokladen.
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
Senast redigerad av Sheogorath den 2014-04-22 klockan 18:35.
|
|
|
2014-04-22, 18:37
|
|
Registered User
|
Citat:
Det dåliga är i så fall promenaden, inte chokladkakan. Själva chokladkakan behöver inte förstöra någonting (jag äter själv godis, chips, pizza osv varje vecka och har för närvarande en kroppsfettprocent på under 7) däremot kan man tycka att två timmars promenad både tar orimligt mycket tid i anspråk och eventuellt stör annan träning som är viktigare för att bevara muskelmassan.
Om du tycker att det är värt det kan du äta choklad varje dag och fortfarande hålla vikten, eller gå ner i vikt. Du får bara äta mindre av något annat eller röra på dig mer. Men som Beemel skriver ovan så kan det ju bli knepigt att få i sig alla vitaminer och mineraler om man äter alldeles för lite utöver chokladen. 
|
Sorry för off-topic men kan du utveckla det där? Vet inte om du såg men jag postade en tråd häromdagen inriktat på promenad i indirekt samband med styrketräning under deff, skulle uppskatta dina tankar på det om du har tid, och lust såklart.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=212215
|
|
|
2014-04-22, 18:40
|
|
Förslag?
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dewon
Sorry för off-topic men kan du utveckla det där? Vet inte om du såg men jag postade en tråd häromdagen inriktat på promenad i indirekt samband med styrketräning under deff, skulle uppskatta dina tankar på det om du har tid, och lust såklart.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=212215
|
Jag håller med Grub där. Separerar du styrketräning från promenaderna och äter ordentligt där emellan så bör det inte vara något problem.
Edit: det var därför jag skrev "eventuellt". Det finns säkert omständigheter där mer rörelse är sämre men kanske inte i just ditt läge med de förutsättningar du beskriver.
|
Senast redigerad av Sheogorath den 2014-04-22 klockan 18:42.
|
|
|
2014-04-22, 18:42
|
|
Registered User
|
Citat:
Jag håller med Grub där. Separerar du styrketräning från promenaderna och äter ordentligt där emellan så bör det inte vara något problem.
Edit: det var därför jag skrev "eventuellt". Det finns säkert omständigheter där mer rörelse är sämre men kanske inte i just ditt läge med de förutsättningar du beskriver.
|
Förstår, tack för att du klargjorde det och tog dig tid att kika!
|
|
|
2014-04-22, 19:27
|
|
Mother love bone
Reg.datum: Aug 2006
|
Ja ibland känns det dock otroligt att man faktiskt kan förbränna så mycket energi när man kommit såpass långt i träningen, att man kan köra rätt hårt i en timme, eller promenera två timmar snabbt utan att man är helt förstörd.
Minns när man var "otränad" (och fet..) och efter en timmes promenad eller 30 minuter crosstrainer så var man medvetslös i två dagar (eller iaf samma dag..)
Dock så ska man ju inte dra det till sin spets, jag personligen är inte helt hundra på att alla kalkyler på BMR stämmer exakt, eller att jag uppskattar maten rätt alla dagar, eller att jag verkligen förbrukade 800 kcal på 1 timme hård crosstrainer, bra med lite utrymme i budgeten, 200 kcal plus istället för 200 minus ger ju lite annat utfall under en månad ..
|
|
|
|
2014-04-22, 19:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face
Dock så ska man ju inte dra det till sin spets, jag personligen är inte helt hundra på att alla kalkyler på BMR stämmer exakt, eller att jag uppskattar maten rätt alla dagar, eller att jag verkligen förbrukade 800 kcal på 1 timme hård crosstrainer, bra med lite utrymme i budgeten, 200 kcal plus istället för 200 minus ger ju lite annat utfall under en månad ..
|
Hmm, 800 kcal på en timme låter inte så mycket?! Klarar du att springa 12 km på en timme så har du förbrännt ca 900 kcal. Ifall du väger 75 kg dvs.
|
|
|
2014-04-22, 20:05
|
|
Förslag?
|
Citat:
Ursprungligen postat av agatha
Hmm, 800 kcal på en timme låter inte så mycket?! Klarar du att springa 12 km på en timme så har du förbrännt ca 900 kcal. Ifall du väger 75 kg dvs.
|
Sånt där kan man ju aldrig veta exakt så det bästa är att träna lite mycket varje vecka och justera intaget därefter. Reglera vikten med kosten men hålla aktivitetsnivån konstant.
Gör man sedan något undantag, som en extra långpromenad för att andan faller på, så gör man också ett undantag med kosten och lägger till en rimlig mängd kalorier.
|
|
|
|
2014-04-22, 21:14
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel
Sen kan man ju alltid se det på så sätt att om man äter mer så får man förutom bara energi i sig mer andra saker också. Vitaminer etc.
Kanske inte är applicerbart i så stor utsträckning på en chokladkaka, men poängen kvarstår.
|
Citat:
|
Chokladkakan var egentligen bara ett exempel. Äter sällan onyttigt men lite för mycket mat och missbrukar proteinpudding :P
Dum fråga kanske men har det nån betyder om jag går 20 minuter 3 gånger per dag eller 60 minuter en gång?
|
|
|
2014-04-22, 21:25
|
|
Förslag?
|
Citat:
Chokladkakan var egentligen bara ett exempel. Äter sällan onyttigt men lite för mycket mat och missbrukar proteinpudding :P
Dum fråga kanske men har det nån betyder om jag går 20 minuter 3 gånger per dag eller 60 minuter en gång?
|
Spelar roll för vad? Antal förbrända kalorier? I så fall: en liten skillnad kan det nog göra. Man förbränner mer ju jobbigare något är, typ. Vissa kanske brukar få klämma i mer mot slutet av ett 60 min-pass t.ex.. Men håller du samma intensitet spelar det ingen roll överhuvudtaget.
|
|
|
|
2014-04-22, 21:34
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel
|
Samtidigt kan själva promenaden ha andra fördelar utöver just kaloriförbränningen. Som att man säkert sover bättre på kvällen sen jämfört med om man suttit stilla hela dagen.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:15.
|

|