Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Allmänt - Styrkelyft

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-12-06, 10:53   #1
AlexEr
Registered User

AlexErs avatar

Reg.datum: Nov 2009
Hårdare straff för dopingbrott!

http://www.aftenposten.no/100Sport/i...r-402593_1.snd

Avstängningen förlängs från 2år till 4år!
2år har i min mening vart löjlig kort tid, och enbart en lucka för att fuskande atleter ska kunna dopa sig okontrollerat för att sedan komma tillbaka till tävling.
Men räcker verkligen 4år för att få fuskarna att inte ska orka sig tillbaka till tävling?

Alekzyz1 @instagram
AlexEr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-06, 11:15   #2
martikainen
Lever på gamla meriter

martikainens avatar

Reg.datum: May 2008
Gäller detta tiden man blir avstängd från gym som är RF anslutna i sverige också?

Kan tänka mig att 4år för en höjdhoppare är en hel evighet att inte tävla på, vilket kan göra att karriären är över.
Gammal 2013-12-06, 11:25   #3
Vunnis
Tunnis

Vunniss avatar

Reg.datum: Apr 2009
Citat:
Ursprungligen postat av AlexEr Visa inlägg
Fortfarande ganska kort tid, om man ser till att man har börjat märka av att grejerna sitter i längre och längre efter avslutad kur? Till och med jag hade säkert kunnat bli ganska fräck om jag fick preppa fritt i fyra år och sen börja tävla igen.
Om man ser att någon fuskar ordentligt så är det ju högst sannolikt inte bara "ett misstag".
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Kan tänka mig att 4år för en höjdhoppare är en hel evighet att inte tävla på, vilket kan göra att karriären är över.
Fyra år är ju bara mer tid att fortsätta träna på?
Eller är tiden man kan tävla på i höjdhopp väldigt begränsad?
Vunnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-06, 12:08   #4
AlexEr
Registered User

AlexErs avatar

Reg.datum: Nov 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Vunnis Visa inlägg
Fortfarande ganska kort tid, om man ser till att man har börjat märka av att grejerna sitter i längre och längre efter avslutad kur? Till och med jag hade säkert kunnat bli ganska fräck om jag fick preppa fritt i fyra år och sen börja tävla igen.
Om man ser att någon fuskar ordentligt så är det ju högst sannolikt inte bara "ett misstag".

Fyra år är ju bara mer tid att fortsätta träna på?
Eller är tiden man kan tävla på i höjdhopp väldigt begränsad?
Det sitter ju helt klart kvar väldigt länge, för att inte tänka på de extra åren man "sparar" in på att öka extremt mycket under en tid.

Överlag så är doping inget misstag, misstagsdoping såsom från normala kosttillskott såsom vassel och dylikt, förekommer nästintill aldrig. Men fall behandlas ju enskillt och 4års avstängningar sker inte för alla fall givetvis.

I långsiktiga sporter såsom lyftning är en 4 års avstängning inte något speciellt förödande för en karriär. Dessutom behöver inte atleter bli testade under avstängningstiden.

Alekzyz1 @instagram
AlexEr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-06, 18:44   #5
FinnPower
Världsmästare

FinnPowers avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Dessutom behöver inte atleter bli testade under avstängningstiden.
Jag är inte så säker på det, men det kanske är olika i olika länder. Jag minns en finländsk styrkelyftare som genast då han fick domen på två års avstängning fick förfrågan om han tänkte komma tillbaka till lyftningen (och landslaget). Han sade ja, och var tvungen att genomgå oannonserade dopingtester under de två åren som han själv var tvungen att betala själv. Jag vill minnas att det blev 5 tester. Plus böter till förbundet förstås.
Gammal 2013-12-06, 22:20   #6
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
I Sverige har vi ingen liknande regel och de avstängda är inte heller så ofta medlemmar i RF under avstängningstiden så det blir lite kinkigt att försöka införa något sådant. RF har ingen rätt att testa de som inte är medlemmar om de inte vistas i RF-anslutna tävling- och träningsanläggningar och från dem är avstängda oftast just avstängda. Vissa undantag har skett så att de avstängda har tränat kvar på träningsanläggningarna och i minst ett fall var det för att testning skulle kunna ske men det blev ett jävla liv om det (det var inte en styrkelyftare).

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-08, 08:08   #7
Mats Larsson
Registered User

Reg.datum: Dec 2011
Citat:
http://www.aftenposten.no/100Sport/i...r-402593_1.snd

2år har i min mening vart löjlig kort tid, och enbart en lucka för att fuskande atleter ska kunna dopa sig okontrollerat för att sedan komma tillbaka till tävling.
Men räcker verkligen 4år för att få fuskarna att inte ska orka sig tillbaka till tävling?
Främsta skälet till just 4 år är att då missar man garanterat ett olympiskt spel om man fälls för doping. I det nuvarande systemet kan man vara avstängd 2 år mellan olympiska spel och alltså delta i nästa efter avstängningen. Försök att spärra tidigare avstängda från att delta i nästa olympiska spel har inte hållit juridiskt i idrottens högsta domstol CAS.

Men ju hårdare straff, desto större krav på dopingtesterna. Det är här jag sätter frågetecken, särskilt efter fallet med Kim Mikkelsen. WADA har t ex fortfarande inga nya instruktioner om hur boldenon ska behandlas.

Vad jag tycker är anmärkningsvärt i det svenska systemet är att dopingbrott som döms i vanlig domstol och gäller innehav av AAS för personligt bruk döms bara obetytligt hårdare än en trivial trafikförseelse (ca 2000 kr för dopingbrott, 1000 kr för trafikförseelse).
Mats Larsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-08, 13:16   #8
FairtradeDave
Registered User

Reg.datum: May 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Mats Larsson Visa inlägg
Vad jag tycker är anmärkningsvärt i det svenska systemet är att dopingbrott som döms i vanlig domstol och gäller innehav av AAS för personligt bruk döms bara obetytligt hårdare än en trivial trafikförseelse (ca 2000 kr för dopingbrott, 1000 kr för trafikförseelse).
Är det inte dagsböter som gäller för dopningsbrott?
FairtradeDave är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-08, 13:47   #9
Jitte
Registered User

Reg.datum: Jan 2006
Har alltid och kommer alltid vara för livstids avstängning vid dopingbrott så ja 4 år är fortfarande alldeles för kort imo. Får vara nöjd att det 4 år istället för 2, ett steg i rätt riktning...
Jitte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-08, 14:55   #10
Mats Larsson
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av FairtradeDave Visa inlägg
Är det inte dagsböter som gäller för dopningsbrott?
Ja, dagsböter. 30-40 dagsböter á 50 kr blir 1500-2000 kr.
Gammal 2013-12-08, 15:00   #11
Mats Larsson
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Jitte Visa inlägg
Har alltid och kommer alltid vara för livstids avstängning vid dopingbrott så ja 4 år är fortfarande alldeles för kort imo. Får vara nöjd att det 4 år istället för 2, ett steg i rätt riktning...
Menar du att någon som fått i sig t ex clenbuterol i små mängder (säg 10 ng/ml) genom ett förorenat kosttillskott ska dömas till livstids avstängning? Eller ska man sätta gränsvärden? 1500 ng/ml AAS får man inte genom förorening av kosttillskott utan genom intag. Men var ska gränsen gå? Just nu finns inga gränsvärden för AAS; kött förorenat med clenbuterol räcker för 2 års avstängning.
Gammal 2013-12-08, 15:16   #12
FairtradeDave
Registered User

Reg.datum: May 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Mats Larsson Visa inlägg
Ja, dagsböter. 30-40 dagsböter á 50 kr blir 1500-2000 kr.

Ja, fast dagsböter utgår från ens beräknade årsinkomst vid den tidpunkt brottet begås medan trafikförseelser straffas med en penningbot som är ett fast belopp.

För att få 1500-200kr i böter måste du i princip nolltaxera.

D.v.s. dopningsbrott bestraffas mycket hårdare än trafikförseelser förutsatt att man har någon form av inkomst.

Senast redigerad av FairtradeDave den 2013-12-08 klockan 15:17.
FairtradeDave är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-08, 16:28   #13
Mats Larsson
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av FairtradeDave Visa inlägg
Ja, fast dagsböter utgår från ens beräknade årsinkomst vid den tidpunkt brottet begås medan trafikförseelser straffas med en penningbot som är ett fast belopp.

För att få 1500-200kr i böter måste du i princip nolltaxera.

D.v.s. dopningsbrott bestraffas mycket hårdare än trafikförseelser förutsatt att man har någon form av inkomst.
Tack, bra poäng! De belopp jag sett, som går att hitta eftersom domar i tingsrätt är offentliga, måtte gällt nolltaxerare eller nära noll.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:36.