Citat:
Ursprungligen postat av AlexEr
http://www.aftenposten.no/100Sport/i...r-402593_1.snd
Avstängningen förlängs från 2år till 4år!
2år har i min mening vart löjlig kort tid, och enbart en lucka för att fuskande atleter ska kunna dopa sig okontrollerat för att sedan komma tillbaka till tävling.
Men räcker verkligen 4år för att få fuskarna att inte ska orka sig tillbaka till tävling?
|
Främsta skälet till just 4 år är att då missar man garanterat ett olympiskt spel om man fälls för doping. I det nuvarande systemet kan man vara avstängd 2 år mellan olympiska spel och alltså delta i nästa efter avstängningen. Försök att spärra tidigare avstängda från att delta i nästa olympiska spel har inte hållit juridiskt i idrottens högsta domstol CAS.
Men ju hårdare straff, desto större krav på dopingtesterna. Det är här jag sätter frågetecken, särskilt efter fallet med Kim Mikkelsen. WADA har t ex fortfarande inga nya instruktioner om hur boldenon ska behandlas.
Vad jag tycker är anmärkningsvärt i det svenska systemet är att dopingbrott som döms i vanlig domstol och gäller innehav av AAS för personligt bruk döms bara obetytligt hårdare än en trivial trafikförseelse (ca 2000 kr för dopingbrott, 1000 kr för trafikförseelse).